paavolipponen kirjoitti:FleXu kirjoitti:TheLate kirjoitti:Meillä koulussa otti viivat uusi CBR 125 Vs RäXä (kurit pois) kyllä oli ihan tasoissa koko ajan, toisella putkella olis kyllä räxä vieny selvästi. Huipuissahan tottakai tuo piikki menee ohi...
...niin silloinhan kuriton räksä veisi kiihdytyksessä a1-räsän mennen tullen.
Niin siis CBRhän on nelitahti ja
siinä on tehoja jotain ~10heppaa ja se on varmaankin välitetty kulkemaan sen 110km/h. Räxässä on tehoja 8 heppaa, se on kakstahti, kulkee vakioväleillä jotain ~80km/h ja painaa huomattavasti vähemmän että kyllähän se ihan todennäkösesti voi CBR:n rinnalla pysyä.
Tietosi ovat tällä osa-alueella valitettavan puutteelliset. Otetaanpa aluksi pari faktaa Bike-lehden vertailusta:
-Täysin vakio CBR penkitettiin, ja tehoksi saatiin 13 hv.
-Huippunopeudeksi mitattiin 123 km/h, 0-100km/h kesti 14,9.
-Vakio RS:n tehoksi penkitettiin 14 hv, mutta vääntö oli CBR:n kanssa sama. Aprilian teho- ja vääntökäyrät olivat todella ailahtelevia, joka antaa syyn epäillä a1-Räsän tehoja.
-Epäilyt osoittautuivat todeksi: Kiihtyvyys A1-Räsällä 0-100km/h 26s! Huippunopeus oli 116 km/h.
Eli tästä voimme päätelllä vakio-CBR:n olevan sekä huipuissa että kiihtyvyydessä vakio-RS:ää huomattavasti parempi.
Sitten vielä Räxän ja CBR painoerosta: CBR tankattuna=124 kg. Aprilia RX tyhjänä=92 kg + polttoneste- ja muut säiliöt = noin 100-110kg. Painoero on täten vain 14-24 kg, joka voi hyvinkin tasoittua jos Räxän kuski on painavampi.
Joten edelleen sanon: Mikäli esittämäsi tiedot pitäisivät lähellekkään paikkaansa, kuriton Räxä veisi A1-Räsää kuin possua narussa. Mutta onko näin oikeasti? Siihen en ota kantaa, mutta CBR:n ei pitäisi Räxälle jäädä.