Tavallinen auto pysähtyy täysjarrutuksessa _moottoripyörääkin_ nopeammin, ja tämä on fakta.
Uusi auto ehkä voi yhtä nopsaan pysähtyä, yli 10 vuotta vanhan auton jarrutusmatka tuskin edes alkaa samalla numerolla kuin mopon jarrutusmatka. TÄmä on omien kokemusten mukaan fakta.Suomessahan on näitä vanhajo autoja erittäin paljon verrattuna muihin maihin...
Ja en niinkään painottaisi sitä jarrujen tehokkuutta onnettomuustilanteessa, vaan ihmisen reaktionopeutta, joka siinä tilanteessa se suurin tekijä on. Monessa tilanteessa et ole edes kerinnyt miettimäänkään jarrun painamista, kun on kolari jo tapahtunut. Siinä ei auta, vaikka jarruissasi olisi 10 mäntää. Onnettomuuksia sattuu aina, ja kun pitäisi päästä pisteestä A pisteeseen B jonkin veran nopeammin, niin kyllä mieluummin ajan siellä sitä 60km/h tai 80km/h missä sitä saa ajaa, mieluummin kun jään muun liikenteen jalkoihin 40km/h nopeudella, joka taas lisää onnettomuusriskiä. Suurempi onnettomuusriski siinä on että ajaa huomattavasti hiljempaa kuin muu liikenne, kun ajaa samaa vauhtia sen kanssa isompaa vauhtia. Myös autoilijoiden on mukavempi ajaa semmosen mopon perässä, missä pensa palaa kutakuinkin puhtaasti, ja menee samaa vauhtia kuin itse, kun semmosen vakiovehkeen, mikä menee 40km/h, ja missä ei pala mikään puhtaasti.
En ole vieläkään ymmärtänyt, että miten ne mopon jarrut ovat niin huonot kuin väität? Itellä noista aeroxin bremboista kokemuksia, ja aivan yhtä hyvin pysäyttivät mopon, kun tuon 350 Condorin jarrut pysäyttävät sen.
Kaikki ketkä virittää sen ymmärtää, että siinä on omat riskinsä, vaikka "kuolemattomia" murrosikäisiä olisivatkin.