HeeboR1 kirjoitti:Tume34 kirjoitti:Jep, huonosti selitetty, mutta lähinnä ajoin takaa että jos pyörän ja auton välimatka on oletetaan 100km/h vauhdissa 30-50m, niin ei ole vaikea arvata kumpi, pyörä vai auto, pysähtyy nopeammin. Autolla on aika moninkertainen massa pyörään nähden, ja jos auto ja pyörä molemmat liikkuu 1,5-2sec (reaktioaika jolloin autoilija on havainnut pyörän jarruvalon syttyvän), niin auto liikkuu jo reaktioaikana reilu 50m.
Tume ja Madhenri. Tehdäänkö seuraava testi. Tulette millä tahansa valitsemallanne moottoripyörällä vaikkapa Alastaron moottoriradalle esim. tulevana sunnuntaina. Ajetaan rinnakkain nopeudella 100 km/h. Minä ajan Renault Megane Grand Scenicillä (taatusti iso, ei urheilullinen auto) Te ajakaa omilla pyörillänne.
Viivan kohdalta täysjarrutus. Jos pysähdytte minua nopeammin, niin tarjoan korin olutta. Voitte juoda sen missä haluatte.
Seuraavaksi siirrymme harjoituksessa (oletuksella, että voititte minut) yleisessä liikenteessä olevalle tielle jossa saattaa olla vähän hiekkaa, ehkä jossain kohti öljyä, pikipaikkoja jne. Tehdään sama testi. Nyt tulee viisi pulloa Koskenkorvaa jos saatte pyöränne nopeammin pysähtymään.
Itse olen ajanut moottoripyörällä 19 vuotta. Radalla ajan n. 60 päivää vuodesta. Olen harjoitellut pyörälläni (R1 vm. 2004, renkaina kilparenkaat) tehokasta jarrutusta vuosikaudet (en tietenkään aina tuolla pyörällä). Olen suorittanut mm. Liikenneturvan ennakoivan ajon kouluttajakurssin (mp). En ole vielä päässyt samaan jarrutusmatkaan pyörälläni kuin autollani.
Tavallisen henkilöauton pysähtyminen optimaalissa oloissa on autosta nyt vähän riippuen nopeudesta 100 km/h n. 38-45 m
Pyörällä se on erittäin taitavan kuskin tekemänä vastaavissa olosuhteissa luokkaa 36-38 m.
Tämä siis optimaalisissa olosuhteissa ja huippukuljettajan tekemänä.
Voimme jättää nuo paperilla asioiden pohtimiset ihan omaan arvoonsa ja testata käytännössä. Empiria on empiriaa, teoria on teoriaa.
Sunnuntaina kokeilemme myös kumpi kulkee radalla kovempaa auto vai moottoripyörä. Radalle voi tulla halutessaan vaikka Ferrari Enzolla.
http://www.mp-foorumi.com/gallery/pictu ... ba7f83.jpgJos pistetään radalle 20.000 euron autolla ja moottoripyörällä kuljettaja, joka on ajanut kummallakin laitteella 6 kk käymättä koskaan radalla, niin aivan varmasti yli 95 % kuljettajista ajaa autolla nopeammin kierroksen. Moottoripyörän hallinta on paljon, paljon vaikeampaa kuin auton.
Jos olette eri mieltä, niin tulkaa ja kokeilkaa. Sittenpähän näette mitä eroa on käytännöllä ja teorialla. Täällä voi teoretisoida, sunnuntaina tilaisuus siis kokeilla. Kysymys kuuluu: Onko teistä kokeilemaan?
Valitettava fakta on se, että moottoripyörä kyllä kiihtyy katuliikenteessä henkilöautoa nopeammin, mutta valtaosassa tapauksia auto pysähtyy huomattavasti pyörää nopeammin, piste. On vaan niin paljon helpompi seisoa jarrupolkimen päällä kuin annostella kahdesta jarrusta optimaalisesti oikein niin ettei etunen lähde alta tai pyörä mene etukautta yli jne jne.
Odotan teitä radalla, tervetuloa. Kokeilun voi halutessaan tehdä myös huomenna Ahvenistolla. Olen siellä klo 08.00-18.00. Tervetuloa sinnekin.