Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

juvee_
Pyörä:
Suzuki Sv 650-S & Honda Monkey Orkkis & Suzuki GT 125 -75 Ikuisuusrojekti
Paikkakunta:
Kuopio & Heinävesi
Liittynyt:
27.3.2009 17:50
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut juvee_ » 26.9.2012 22:20

No jumaliste :D Oispa tullu ajatelleeks vähä aikasemmi, poliisit vaa sano että laitat nää asiat kuntoo nii saat sen kilpes takasi mutta eipä tainneet sitte kaikkee huomata :D
Specs: M.A. Ported Cylinder & Modified Head, Wiseco Piston, Ktm Exhaust, V-Force 3 Reed Valve System, 34 Dellorto VHSB Carburettor, Cr 125 Inlet Manifold, Pro-air Filter = Going to kill husses:DD
UsD DeZZi härpäke ---> http://www.motot.net/galleria/ajoneuvo1533/ kahtokkee ja ihmetelkee !
SimplemÄÄn
Pyörä:
701 SM, FC 450, TE 300
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
26.10.2008 21:27
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut SimplemÄÄn » 26.9.2012 22:59

Pitäisi Suzuki S viedä kohtapuolin rekisteröitäväksi, niin tarviiko alkuperäisen ohjauslukon toimia, vai kelpuuttaako katsastusmiehet jonku vaijerilukon, levyjarrulukon tms.

137 §
Laite luvattoman käytön estämiseksi

Mopossa tulee olla kiinteästi asennettu ohjauslukko tai muu laite ajoneuvon luvattoman käytön estämiseksi. Lukkolaitteen tulee vastata direktiivin 93/33/ETY tai E-säännön n:o 62 vaatimuksia.


Mitähän vaatimuksia noissa sitten mahtaakaan olla? :roll:
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut kossusukka » 27.9.2012 0:53

Loppupeleissä aika harvoin ne ohjauslukon toimintaa testaa, eli veikkailisin läpi menevän kunhan sielä on edes jokin lukolta näyttävä. Tosin ihan oman itsensä takia siinä todella kannattaa olla jokin virtalukko tai se ohjauslukko. Saa molempia niin halvalla ja eipähän mopo ihan jokajonnen matkaan katoa, että suosittelisin.

Laki vaatii joko ohjauslukkoa tai muuta kiinteää, eli levylukko tms ei käy. Nimenomaan virtalukko, ohjauslukko tai jotain vastaavaa joka on pyörän kiinteä varuste jolla estetään pyörän pölliminen.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
sasumeil
Pyörä:
Suzuki PV '97 käyttisproju, Suzuki PV '90 74cc 5v (Tsekkaa proju). ex: 5 kpl fude, 3x Suzuki PV: 83/89/90, Skyteam monkey '08, Jincheng Manki '05
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
9.2.2011 18:21
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut sasumeil » 27.9.2012 16:54

[quote="SimplemÄÄn"]Pitäisi Suzuki S viedä kohtapuolin rekisteröitäväksi, niin tarviiko alkuperäisen ohjauslukon toimia, vai kelpuuttaako katsastusmiehet jonku vaijerilukon, levyjarrulukon tms.

137 §
Laite luvattoman käytön estämiseksi

Mopossa tulee olla kiinteästi asennettu ohjauslukko tai muu laite ajoneuvon luvattoman käytön estämiseksi. Lukkolaitteen tulee vastata direktiivin 93/33/ETY tai E-säännön n:o 62 vaatimuksia.


Mitähän vaatimuksia noissa sitten mahtaakaan olla? :roll:[/quote

Jos mopo on 93 tai vanhempi niin ei tarvi olla ollenkaan.
Tsekkaa pv proju!
juusoboi
Pyörä:
Yamaha DT 50X -06, Airsal 73cc
Paikkakunta:
Kirkkonummi
Liittynyt:
8.4.2011 15:00
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut juusoboi » 27.9.2012 17:01

Nyt kävi näin ja dtstä lähti kilvet puutteiden vuoksi, kilpi väärässä paikassa, ei vilkkuja, lisävalosta valitti, ei takavaloa. Mites, meneekö arrowin kanssa (e-hyväksytty ja merkintä löytyy putkesta) katsastuksesta läpi? Koska 70 pytty kiinni ja vakioputkeen pitäs tehä holkki jos sen haluis pistää. Ja varmaa kattoo sen verran kaasarii ettei taida mennä iha 24mm läpi? :lol:
Ham
Liittynyt:
4.7.2012 1:45
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Ham » 27.9.2012 17:45

Korjatkaa jos oon väärässä, mutta nehän kattoo pytystä merkinnät että onko 50cc.. Arrowilla pitäs mennä läpi jos kerta e-hyväksytty. Ja jos ei ollenkaa vilkkuja ni ei ne niistä voi valittaa. Laissa lukee että jos on vilkut nii pitää olla joka nurkassa ja toimia tai ei sitte ollenkaa.
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Retroilija » 27.9.2012 17:51

Jos mää ostan nettikaupasta uutena mopon ja se tarvii rekisteröidä ni pitääks se käydä katsastamas vai saako vaan käydä tekemäs paperit nui vaa?
juusoboi
Pyörä:
Yamaha DT 50X -06, Airsal 73cc
Paikkakunta:
Kirkkonummi
Liittynyt:
8.4.2011 15:00
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut juusoboi » 27.9.2012 17:55

Ham kirjoitti:Korjatkaa jos oon väärässä, mutta nehän kattoo pytystä merkinnät että onko 50cc.. Arrowilla pitäs mennä läpi jos kerta e-hyväksytty. Ja jos ei ollenkaa vilkkuja ni ei ne niistä voi valittaa. Laissa lukee että jos on vilkut nii pitää olla joka nurkassa ja toimia tai ei sitte ollenkaa.


Poliisi vielä sano että vilkut oltava.. ja vielä väärässä on. No pytyssä ei lue mitään kuutiotilavuutta.
Mites tarviiko mun pistää vakiovälejä yms kaasareita kiinni? Kerta kilvet lähti pelkästään sen takii ettei ollu takavaloo, etuvalona se lisävalo ja siit valitti, kilpi huonossa paikassa ja aijemmin siitä varotettu?
J__L
Pyörä:
Niitä on liikaa...
Liittynyt:
3.6.2010 22:24
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut J__L » 27.9.2012 18:29

Vilkkuja ei tarvitse. 70cc pytylläkin pitäisi mennä lävitse kunhan kulkee sallitun. Siitä kiinni jääminen on aika epätodennäköinen juttu, mutta kyllä asiantunteva katsastusmies sen voi huomata. Arrowiin kuristus jos e-hyväksynnät. Kaasutin vakioksi, itsellä tosin ei tarkistanut kaasutinta ollenkaan mutta kyllä se 24mm pistää silmään sen verran pahasti. Vakiovälit katsastusukko tarkistaa ja renkaiden oikean leveyden. Jarrupalat oltava myös kunnossa ja toimivat jarrut.

Valot kuntoon eteen ja taakse ja niissä oltava hyväksynnät + tarpeelliset heijastimen oltava sivuilla ja takana. Ja huomio vielä se että töötin oltava myös toimiva ;)
Miiggael
Pyörä:
Aprilia rs 154 -05, ex Yamaha dt 50r -10
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
24.11.2011 16:28
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Miiggael » 27.9.2012 18:30

Retroilija kirjoitti:Jos mää ostan nettikaupasta uutena mopon ja se tarvii rekisteröidä ni pitääks se käydä katsastamas vai saako vaan käydä tekemäs paperit nui vaa?

Ei pidä katsastaa, pelkät paperit mukaan kun meet rekisteröimään sen sinne konttorille.
SimplemÄÄn
Pyörä:
701 SM, FC 450, TE 300
Paikkakunta:
Nurmijärvi
Liittynyt:
26.10.2008 21:27
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut SimplemÄÄn » 27.9.2012 18:39

sasumeil kirjoitti:Jos mopo on 93 tai vanhempi niin ei tarvi olla ollenkaan.


Aijaa no tuo on joku -89. Mitenkäs mahtaa olla töötin ja peilin kanssa?
Ham
Liittynyt:
4.7.2012 1:45
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Ham » 27.9.2012 19:03

juusoboi kirjoitti:
Poliisi vielä sano että vilkut oltava.. ja vielä väärässä on. No pytyssä ei lue mitään kuutiotilavuutta.
Mites tarviiko mun pistää vakiovälejä yms kaasareita kiinni? Kerta kilvet lähti pelkästään sen takii ettei ollu takavaloo, etuvalona se lisävalo ja siit valitti, kilpi huonossa paikassa ja aijemmin siitä varotettu?


Kannattaa tulostaa se lakipykälä missä lukee niistä vilkuista, jos se v***umainen poliisi tulee vielä valittaan. ;)
juusoboi
Pyörä:
Yamaha DT 50X -06, Airsal 73cc
Paikkakunta:
Kirkkonummi
Liittynyt:
8.4.2011 15:00
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut juusoboi » 27.9.2012 21:13

Eli kysyn vielä, että jos kilvet mulla lähti sen takia että kilpi underissa, ei takavaloa, sopimaton etuvalo, ei vilkkuja. Niin riittääkö että korjaan vain nuo asiat? Vai pitääkö myös pistää vakiovälit yms töötit toimimaan? Jos niin, vakiovälit dtssä on vissii 11-48 niin riittääkö jos pistää esim 12-58, jotka ovat kyllä tiuhemmat kuin nuo vakiot?
Miiggael
Pyörä:
Aprilia rs 154 -05, ex Yamaha dt 50r -10
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
24.11.2011 16:28
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Miiggael » 27.9.2012 21:31

Pitäis olla vakiot mutta eri asia välittääkö katsastusmies niistä, ja töötikshän käy tommonen, niin itse ainakin ottaisin varman päälle.
J__L
Pyörä:
Niitä on liikaa...
Liittynyt:
3.6.2010 22:24
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut J__L » 27.9.2012 23:04

Laitat sen mopon aivan vakion kaltaiseksi ulkopuolisesti ja muutenkin säädösten mukaiseksi. 70cc pytyn voit jättää omalla vastuulla sillä ei sitä oikein pysty ulkoapäin sanomaan onko 50 vai 70cc. Tosin on aina riski jäädä kiinni. Itsellä valvontakatsastuksessa katastusukko katsoi kaikki lävitse töötistä renkaisiin, jarrupalat, kävi testaamassa jne. Myös välitykset tarkistetaan ja kyllä niiden pitäisi olla vakiot. Ei ne sitä eturattaansuojaa irroita vaan niillä on taktiikka siihen miten ne sen laskee. Siitä tuskin on haittaa jos välitykset lyhkäsemmät, mutta eturattaan laittaisin vakio 11p.

Ja niitä vilkkuja ei tarvitse olla, sitähän täällä ollaan jankattu jo kymmeniä sivuja.
En olisi saanut ex 04 Derbi Black Editionia lävitse jos tuommoinen laki olisi että vilkut pitää olla, koska koko mopossa ei vakiona edes niitä ole.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista