Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

etelänvetelä
Pyörä:
samurai 150
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut etelänvetelä » 28.9.2012 0:41

Noni nyt tarvis pikaisia vastauksia, Elikkäs on sellanen homma et mulla on tollanen skootteri jonka olen ostanu n, 4kk sitte ja olen nyt myymässä sitä eteenpäin, ongelmana on se että skootteria ei ole muutettu omiin nimiini sillo 7 päivän kuluessa, EIKÄ ole muutettu vielläkään ja siitähä tulee sitte sakkoa jos sitä menee rekisteröimään minä tai joku muu .. Eli jos skootteria ei enää rekisteröikkään ollenkaan vaan laittas sen NS mökkimopoksi niin voinko joutua maksamaan sen sakon silti? voivatko ne lähettää sen sakkomaksun yllättäen vain postista tulemaan vaikka trafi ei olisi kuullut skootterista mitään useampaan kuukauteen/vuoteen? ja skootterissa on vielläkin kilpi paikallaan edellinen omistaja sanonut vain omat vakuutuksensa irti.
dwacz

ViestiKirjoittanut dwacz » 29.9.2012 14:30

skopassani ei toimi s. startti koska akku on sökö ja sen takia myös skopan vilkut eivät toimi jos ei anna kaasua :D niin pittääkö akku olla ok katastuksen läpi pääsemiseen ja että s. startti toimii?
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 29.9.2012 18:44

En usko että startin pitää toimia, mutta vilkkujen pitää. Uus akkukaan ei esim. biltemasta maksa kun pari kymppiä, hae uus.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
[peltsi
Pyörä:
Ex. Suzuki TS 50 XK nyk. Suzuki PV-97 ja Suzuki PV-92

ViestiKirjoittanut [peltsi » 29.9.2012 20:23

Jos mopo ei ole kilvissä ja vakuutuksissa. Niin silloin se raja on paljon pitempi kuin se 7 päivää. Niin mulle sano täti konttorilla kun kilvettömän PVn laitoin nimiin.
Japanilainen se olla pitää. PV-Foorumi
sasumeil
Pyörä:
Suzuki PV '97 käyttisproju, Suzuki PV '90 74cc 5v (Tsekkaa proju). ex: 5 kpl fude, 3x Suzuki PV: 83/89/90, Skyteam monkey '08, Jincheng Manki '05

ViestiKirjoittanut sasumeil » 29.9.2012 21:47

Jep juurikin näin. Itse kans kun ostin oli kilvetön ja vein paperit konttorille, nii täti vaa sano et tuu takas sit ku haet kilvet nii säästät 12e :D
Tsekkaa pv proju!
jonitzi
Pyörä:
Beta RR50 '07 & Husqvarna SMS125 '05 & Suzuki Pv

ViestiKirjoittanut jonitzi » 29.9.2012 23:48

Kuinkas kun pikkuveli saa pian kortin ja rupeaa ajamaan mun vanhalla mopolla niin kannattaako laittaa sen nimiin? Paljo maksaakaan noin omistajan vaihdos. Onko mitää haittaa jos antaa olla mun nimissä?
Sen minkä väännössä hävitään, se tehossa voitetaan ;)
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 29.9.2012 23:52

No jos sitä viritetään ja jäädää kiinni niin maksut tulee sulle, empä muuta keksi. Omistajan vaihdos maksaa n.12€.
Shape Moderaattori

ViestiKirjoittanut Shape » 30.9.2012 0:13

etelänvetelä kirjoitti:Noni nyt tarvis pikaisia vastauksia, Elikkäs on sellanen homma et mulla on tollanen skootteri jonka olen ostanu n, 4kk sitte ja olen nyt myymässä sitä eteenpäin, ongelmana on se että skootteria ei ole muutettu omiin nimiini sillo 7 päivän kuluessa, EIKÄ ole muutettu vielläkään ja siitähä tulee sitte sakkoa jos sitä menee rekisteröimään minä tai joku muu ..
Trafi sanoo: "Ajoneuvon uudelle omistajalle aiheutuu Liikennevakuutuskeskuksen perimä korotettu vakuutusmaksu, jos ajoneuvon omistusoikeuden luovutuspäivän ja uuden vakuutuksen alkamispäivän välinen ero on yli 7 päivää."

Vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyönti

Liikennevakuutuslain mukaisesti Liikennevakuutuskeskus määrää vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyöneen ajoneuvon omistajan tai haltijan maksamaan korotetun maksun (hyvike) koko ajalta, jonka ajoneuvo on ollut vakuuttamatta.

Ajoneuvohallintokeskus lähettää Liikennevakuutuskeskukselle ilmoituksen ajoneuvoista, joita varten ei ole otettu liikennevakuutusta. Hyvike lasketaan Vakuutusvalvontaviraston vahvistamien periaatteiden mukaisesti. Maksamisvelvollisuus on ensisijaisesti haltijalla siltä osin, kun hyvike kohdistuu hänen hallinta-aikaansa.

Lain mukaan hyvike voi olla enintään 4-kertainen, tai jos liikennevahinko on sattunut, enintään kymmenkertainen. Liikennevakuutuskeskuksen käyttämät hyvikekertoimet ovat neljältä ensimmäiseltä kuukaudelta 3-kertainen ja sen jälkeen 2-kertainen. Jos liikennevahinko on sattunut hyvike on neljältä ensimmäiseltä kuukaudelta 6-kertainen ja sen jälkeen 2-kertainen.

http://www.liikennevakuutuskeskus.fi/mo ... =0&C=21225

Eli jos skootteria ei enää rekisteröikkään ollenkaan vaan laittas sen NS mökkimopoksi niin voinko joutua maksamaan sen sakon silti?
Kyllä joutuu maksamaan siltikin. Sinun olisi pitänyt silloin 7 vuorokauden sisään tehdä samalla liikennekäytöstä poisto.

voivatko ne lähettää sen sakkomaksun yllättäen vain postista tulemaan vaikka trafi ei olisi kuullut skootterista mitään useampaan kuukauteen/vuoteen?
Voi ja varmasti lähettääkin jossain vaiheessa.
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
juvee_
Pyörä:
Suzuki Sv 650-S & Honda Monkey Orkkis & Suzuki GT 125 -75 Ikuisuusrojekti

ViestiKirjoittanut juvee_ » 2.10.2012 18:04

Mites on, saanko ajaa mopolla valvontakatsastukseen? Aika varattu ja mopedi kunnos
Specs: M.A. Ported Cylinder & Modified Head, Wiseco Piston, Ktm Exhaust, V-Force 3 Reed Valve System, 34 Dellorto VHSB Carburettor, Cr 125 Inlet Manifold, Pro-air Filter = Going to kill husses:DD
UsD DeZZi härpäke ---> http://www.motot.net/galleria/ajoneuvo1533/ kahtokkee ja ihmetelkee !
jonitzi
Pyörä:
Beta RR50 '07 & Husqvarna SMS125 '05 & Suzuki Pv

ViestiKirjoittanut jonitzi » 2.10.2012 18:20

Saat
Sen minkä väännössä hävitään, se tehossa voitetaan ;)
varpaat_suussa

ViestiKirjoittanut varpaat_suussa » 3.10.2012 21:26

Joo elikkä mulla on perjantaina se jälkikatsastus, niin aattelin tulostaa tosta alotusviestissä olevasta linkistä sen kohdan missä lukee että vilkkuja ei tarttee olla. Riittääkö että tulostan vaan sen yhden sivun missä lukee että mitä vaatimuksia mopoissa on?
niijoo

ViestiKirjoittanut niijoo » 3.10.2012 22:08

Elikkäs olen ostamassa noin 25v vanhaa mopoa missä ei ole papereita mitenköhän rekisteröinti onnistuu se keltä mopo tulee on omistanut mopon noin 2 vuotta.
Ham

ViestiKirjoittanut Ham » 3.10.2012 22:58

varpaat_suussa kirjoitti:Joo elikkä mulla on perjantaina se jälkikatsastus, niin aattelin tulostaa tosta alotusviestissä olevasta linkistä sen kohdan missä lukee että vilkkuja ei tarttee olla. Riittääkö että tulostan vaan sen yhden sivun missä lukee että mitä vaatimuksia mopoissa on?

Pitäs riittää ja jos ei riitä niin sano että lukevat sen lakikirjan uuestaan läpi. ;)
Reetuhai2
Pyörä:

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 3.10.2012 23:35

Tai tulostaa ton sähköpostinki, missä AKE vastaa ettei vilkut oo pakolliset. Siinähän lukee minkä pykälien perusteella, jos ei katsastussetä usko niin sanoo että menee vaikka tarkistaa.

niijoo, sun pitää ottaa siittä vehkeestä runkonumero, ja mennä sen kanssa konttorille kysyy löytyykö tietoa. Sitte tilaat Trafilta kantakortin, kun saat sen, niin sulta pitää löytyä vapaamuotoinen selostus siitä, miten vehje on sulle päätyny, ja missä se on ollu viimeiset 6 vuotta. Sit eikun katsastaa.
'80 Trial
Pyörä:
1980 Tunturi Trial

ViestiKirjoittanut '80 Trial » 5.10.2012 23:10

...Ja sen vapaamuotoisen selostuksen alle parin todistajan allekirjoitukset niin ei pitäisi olla mitään valitettavaa.
"I Step On A Gas And Motor Running Wild - I Can't Imagine For A Better Sound"

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista