Voi olla, että sanoin turhan ristiriitaisesti tuossa asiani, johtuneeko unenpuutteesta.
Mutta niin,
kossusukka kirjoitti:Silloin ylipäänsä tiedät mitä sillä vehkeellä pitää tehdä jos se vaikka sammuu johonkin liikkeellelähdössä, miten ne hallintalaitteet yleensäkkin toimii ja miten ajoneuvo käyttäytyy missäkin tilanteessa jne.
Kyseisen ajoneuvon käyttäytymistä missäkin tilanteessa, tuota juuri tarkoitin, että sama jos oot opetellu miten se uus kotari käyttäytyy siellä radalla, joo tässä vaiheessa kaikki on vielä hyvin. Tiedät, miten se vehje nyt käyttäytyy sillä soraisella epätasaisella tiellä. No, mutta entä jos laitetaan siihen soraisen tien korvikkeeksi jäinen asfaltti? Voipi mennä sormi suuhun tuossavaiheessa, jos kokemus on todellakin vaan siltä yhdeltä ja ainoalta tiepinnalta.
Ei tule silloin ihan uutena esim. miten kytkintä käytetään ja muu hallintalaitteiden käsittely. Ihminen joka on ensimmäistä kertaa tekemisissä joko sitten kaksipyöräisten tai autojen kanssa, ei tiedä mitään siitä vehkeestä.
Joskus on ehkä helpompaa aloittaa ensikertalaisena, kun vastaavasti kokeneempana? Tarkoitan tätä, että vanhasta tavasta on todella hankala päästä eroon. Jos olet esimerkiksi jarrutellut pelkästään etujarrulla tiukissa tilanteissa, niin liukkaalla kelillä voi taas käydä hassusti. Esimerkki hieman kusaisi, kun hätäpäissäni tuon keksin, mutta pointti varmaan tuli selväksi?
Se oma pyörä millä liikenteessä sitten ajaa, käyttäytyy varmasti hyvinkin erilailla kuin se rossi tms, mutta kun sinulla on jo hyvät taidot käsitellä sitä rossia tai jotain muuta vehjett', ei tarvitse kuin "hienosäätää" ne taidot sille mopolle.
Mutta toki kuten sanoitkin, ei se rossikokemus välittömästi saa kuskia hallitsemaan sitä uutta Derbiä täydellisesti, se vain tekee opettelusta paljon paljon helpompaa.
Voipi tehdä helpompaa, mutta kuten tuossa aikasemmin sanoinkin, niin joissain tapauksissa se puhtaalta pöydältä lähteminen on helpompaa, mitä jo valmiiksi olet opetellut johonkin.
Sanottakoon nyt, että senverran tiedän mistä puhun, kun tuon Tezzarin menin romuttamaan tässä viimesyksynä ja sitten hyppäsin Derbin ohjaimiin, niin tuli jo tavallaan selkäytimestä ne Tezzarin jarrut, jotka oli reilusti paremmat tähän Derbiin verrattuna. Noh, onneksi siihen autoon ei tullut sellasta jälkeä, että maksumieheksi olisin joutunut, oma mokahan se oli.
Olis pitäny totutella noihin huonompiin jarruihin, tienpintaan (kosteahko), korkeampaan vehkeeseen, jarrutusmatkoihin ym..
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.