Viritetyn mopon haitat

Mikä näistä haittaa eniten?

160 5%
1203 37%
762 23%
165 5%
167 5%
35 1%
162 5%
52 2%
95 3%
258 8%
205 6%
Ääniä yhteensä : 3264
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Viritetyn mopon haitat

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 23.5.2012 23:44

Ei sen mopokortin tarkoitus olekaan olla sen takia ettei joudu makselemaan sakkoja kortin hintaa :roll:
Vaan minkä takia? Ylipäätään, suorititko itse (tai moni muu) mopokortin sen vuoksi koska se on laissa pakollinen, vai sen vuoksi koska halusit saada liikenneopetusta? Jos mopokortti ei olisi pakollinen, olisitko mennyt vapaaehtosille ajotunneille?

Mopokortin tarkotus nyt on saada ihmisille edes jonkunmoinen ajotuntuma mopoon, ja toinen tarkotus on saada kerättyä rahaa enemmän. Hommassa ei olisi mitään huonoa jos valtio olisi tullut jonkunverran vastaan tossa hinnassa jo nuorten yleistä liikkumista lisäävän, ja syrjäytymistä (ja kotiin jäämistä) estävänä toimenpiteenä (esim. Itelle kylille lähdön kynnystä madalsi huomattavasti se että sai liikkua mopolla, eikä tarvinnut jenkata millään polkupyörällä...). Ei tällä mopokortin tarkotuksella sinällään ole tekemistä sen kanssa, kannattaako jonkun mettässä asuvan ajaa sitä vai ei.

Jos viittit, vastaisitko mopokortti topicciin? Tai ite vastaan sulle sinne jos sinun seuraavan viestin jälkeen jää jotain sanottavaa.
Moottori16
Pyörä:
Suzuki rm 250
Liittynyt:
23.10.2009 18:30
Re: Viritetyn mopon haitat

ViestiKirjoittanut Moottori16 » 24.5.2012 0:02

Suoritin mopokortin, koska se on pakollinen. Ajoopetusta sain jo kotona, vaikkei silloin mopokortti sitä vaatinut. Nykyään on mennyt vähän yli toi mopokortin hinta, mutta silti se antaa jo aika hyvät lähtökohdat liiikenteessä ajamiseen. Ennen vain meni tekemään teoriakokeen, jonne monet eivät edes valmistautuneet yhtään. Toisin sanoen tolla mopokortilla karsitaan liikenteestä pois ne jotka ei sinne kuulu.
TuplaBonus
Paikkakunta:
Kerava
Liittynyt:
16.10.2010 13:33
Re: Viritetyn mopon haitat

ViestiKirjoittanut TuplaBonus » 31.5.2012 23:22

Mitä sanktioita mahollisesti tulis jos jäis kiinni mopolla mikä kulkis jonku 55-60? Menee vissiinki alle verorajan, mutta mites sit muuten vakuutus jos ajaa kolarin tai käy joku mälli nii kattooks vakuutusyhtiö et onko viritetty? Lähinnä oon tota kuria viilaamassa tuolta putkesta eli ulkoapäin ei näy mitää
Gogge
Pyörä:
Beta RR50 Motard Track -11
Paikkakunta:
Varkaus
Liittynyt:
22.8.2011 16:03
Re: Viritetyn mopon haitat

ViestiKirjoittanut Gogge » 31.5.2012 23:25

Viritetty, mutta pysyy vielä L1e luokassa, eli ei ylitä ajoluokkaa (M), eli korvaa. Ja jos kyttiä ei sotketa mukaan niin eine saa tietää. Vahinkotarkastuksessakaan tuskin kattoovat.
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
XPSsm
Pyörä:
Peugeot XPS sm -11
Paikkakunta:
Punkaharju
Liittynyt:
9.12.2011 20:21
Re: Viritetyn mopon haitat

ViestiKirjoittanut XPSsm » 1.6.2012 7:57

Mutta varmaankin on pitäny noihin nopeuksiin tehdä pakoputkistoon muutoksia, mikä ei ole laillista (?). Ja eikös mopo ole 50cm^3 (ottomoottoreissa) ja max 45 kmh kulkeva laitos.
Vilkaise Galleria ja Youtube: /user/MrXPSsm
Hommat hanskassa, ja hanskat hukassa..
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Viritetyn mopon haitat

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 1.6.2012 8:03

Eihän se virittäminen ole laillista. Ja toki muutoksia joutuu tekemään, kysymys olikin nyt että mitä sanktioita siittä tulee. Ja mopo on max.50cc (ottomoottorilla), 45km/h kulkeva, tai muulla koneella max.4kW ja 45km/h kulkeva vehje.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Hondamies96
Pyörä:
Honda Crf150rb & Hm Derapage & Ktm Exc 125 07
Paikkakunta:
Rovaniemi
Liittynyt:
4.5.2012 13:51
Re: Viritetyn mopon haitat

ViestiKirjoittanut Hondamies96 » 2.6.2012 22:10

33 on näköjään laittanu 110 parmakitin :lol:
eQ123
Liittynyt:
18.3.2011 19:59
Re: Viritetyn mopon haitat

ViestiKirjoittanut eQ123 » 2.6.2012 22:38

Huono omatunto? :lol: tota on painanu joku vakiolla ajava eikä oo kerenny lukee loppuu :D jos tulis huono omatunto, voi laittaa ihan suosiolla takas jos ei saa öitään nukutuksi.
http://www.motot.net/talli/osat/id69435/<- Suuttimia!!
naukaseekivasti
Liittynyt:
22.10.2014 2:53
Re: Viritetyn mopon haitat

ViestiKirjoittanut naukaseekivasti » 22.10.2014 3:11

Juu tiedän, että on vähän vanha topicci mut ei anneta sen häiritä :lol: . Eli joku n. 2 viikkoo sitte kävi mopo onnettomuus , jossa siis olin kaverin kyydissä, ajettiin mun mopolla. On viritetty mutta ei näkyvästi. Meidän nopeus oli n. 50kmh 60kmh alueella, joten ei ajettu ylinopeutta, auto tuli eteen kolmion takaa eikä ehditty väistämään/jarruttamaan vaan vedettiin päin n. 30-40kmh. Kaverille ei käynyt mitään, multa murtu käsi, mutta saan kipsin pois n. viikon päästä, mutta siis mopo meni lunastukseen ja nyt kuumottaa, että tarkistaako ne sen mopon. Mutta siis ei menty ylinopeutta eikä rikottu liikennesääntöjä. Mitä veikkaatte, että mitä käy korvausten kanssa ? Ne on siitä luvannut jonkun verran rahaa hyvittää ja juuri eilen laitettiin postiin meidän tilitiedot yms. jonne siis korvaukset tulevat. Saattaako tulla mitään maksuja tms. jos korvausten maksun jälkeen huomaavat, että mopo oli viritetty ? Kiitos jo etukäteen vastauksista !
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Viritetyn mopon haitat

ViestiKirjoittanut .Juho » 22.10.2014 17:20

En usko, että edes viitsivät tarkistaa kuristuksia.. toi oli kuitenkin täysin sen autoilijan syytä, joten joka tapauksessa (ainakin pitäisi) tulee korvaukset.

Mutta sitten oma juttuni.. taitaa ehkä hieman liikaa kuluttaa toi derpi. 15 litraa satasella alkaa tuntumaan jo lompakossa. :lol: n. 30km ajoin jatkuvasti luisti katossa ja johonkin oli 6 litraa bensaa hävinnyt. täys tankki oli ennen kuin lähdin ajamaan. :D
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Viritetyn mopon haitat

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 22.10.2014 23:10

Kulutuksen tosiaan huomaa kun kunnon vireillä ajelee. Mulla nyt tuo 70cc Airsali viilattuna ja 19mm PHBG:n kanssa vakioputkella RX:ssä kiinni. Käytännössä minkään osan tehoalue ei osu yhteen toisensa kanssa -> heikot tehot -> luisti katossa -> kulutus ~5l/25km eikä tuo edes kulje mihinkään. Noh, sutiihan se nyt joka vaihteella jne koska vakioputki ja pienehkö kaasari takaavat massiiviset traktoriväännöt.
Krisse73
Liittynyt:
11.2.2014 20:36
Re: Viritetyn mopon haitat

ViestiKirjoittanut Krisse73 » 17.8.2015 21:51

Hitusen vanhahko keskustelu, mutta toteampa että noihin vaihtoehtoihin oisi voinu lisätä sen että kai noi viritykset aika usein huonontaa moottorin toimintaa joissain ajotilanteissa? Esimerkiksi oma rupesi viriputken (+suutinpäivityksen, muutamia kokeiltu) tekemään sitä ettei se kylmänä pelaa heti ihan täydellisesti, ja eräskin koeajamani virihirviö ei suostunut kulkemaan kahta-kolmeakympiä kuin kauhealla prötäämisellä.

Tosin ei noita nyt tarttee tässä sen enempää spekuloida, omalla pärjään ja tota romua en ostanut.

Kyselyyn vastasin poliisin pelko, kun tota omaa on tarttenu vähän rimmata että läski liikkuu ylämäkeenkin muun liikenteen mukana ja tulihan niitä huippujakin sitten vähän turhan paljon siinä sivussa.
tientuk3
Pyörä:
Honda CBR 190cc +20hp | ex. Derbi GPR 125 & 70cc Derbi & SYM Jet 50
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
26.10.2014 15:01
Re: Viritetyn mopon haitat

ViestiKirjoittanut tientuk3 » 20.8.2015 22:13

Suurin haitta lienee kaikille verot (ja muut maksut). Varsinkin nyt, kun uusi hallitusohjelma tuplaa minimipäiväsakot ja melkeinpä triplaa kaikki rikesakot.

Ja tuo moottorin toiminnan huononeminen on aivan totta, vakioputki ei ole niin tarkka säädöistä kun vääntöalue on tasainen ja toimii kyllä esim. vähän rikkaallakin. Kireämmillä sylintereillä ja kiertävämmillä putkilla saadaan kone, joka vetää tietyllä (korkealla) kierrosalueella kuin raketti. Tällöin ongelmaksi tulee saada kone pelaamaan kohtuullisesti tehoalueen alapuolella, jolloin kaikki virtaukset ovat sekaisin ja pakoaukko auki aivan liian pitkään. Tästä syystä vähänkin vakiota tiukemmat setit (esim. oma 70cc Airsal ja MK Thrower) ovat hieman jänniä ajaa 20-30 km/h vauhteja :D

Toki 2t-moottorin luonnollinen ominaisuus on se, että se on suunniteltu ajettavaksi vain kaasu pohjassa. Toimii hyvin mopoissa, raivureissa, moottorisahoissa jne...
Ei sole koneremppa eikä mikään jos ei mitään jää yli.
_______________________________________________________
UUSIN VIDEO >> https://youtu.be/A2El0C-lrJg | Ohjeita ym. >> http://mopoilija.weebly.com/
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Viritetyn mopon haitat

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 24.8.2015 19:09

Emmäänyttiiä onko se niinkään luonnollinen ominaisuus. Riippuu vaan mihin se moottori optimoidaan. Ei se miljoonaa kiertävä nelarikaan sen ajettavampi ole mitä vastaava 2t, saati joku kisamoottori missä ei kaasussa ole muita asentoja kuin täyskaasu ja tyhjäkäynti.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista