Sama asia? KAT, katalysaattori,CAT, katalysaattoria kaikki meinaa.Kat? U mean katalysaattori oor katti?
Eli sama kun vanhan ajan amerikkalainen ilmapumppu? Sama paska tulee ulos, tosin laimeempana kun siinä on ilmaa joukossa-> päästöt näyttää mittareissa pienemmältä. Vähän sama asia jos laittaa10 litran ämpäriin veden joukkoon litran öljyä, tai järveen litran öljyä. Sama määrä, kuitenkin järven öljypitoisuus on pienempi.Pakokaasujen hapetusjärjestelmähän taitaa kaikista vähän uudemmista löytyä.
Ei mopo muutenkaan mikään ympäristöystävällisin ole, koulussa mitattiin päästöjä täysin vakioderbistä ja HC lukukin ylsi johonkin 15 000ppm parhaimmillaan (sanotaan vertauksen vuoksi että vuoden -78 autolle katsastuksessa maksimi HC on 1000, ja sekin kohtuu helposti alittuu jos se auto vaan kaikilla käy kohtuu nätisti). Sinällään jäi harmittamaan kun ei keritty kurittomasta vastaavasta mittaamaan päästöjä. Olisi nähnyt, paljonko toi hapetusjuttu niitä päästöjä vähentää. No, ehkä tulevaisuudessa.Kyllä se vaan aika paljon niitä päästöjä pienentää
Mielestäni täysin väärä perustelu jollekkin asialle ei ole pikkuseikka.Aina vituttaa ku kaikki paneutuu näihin pikkuseikkoihin
Korjasin joka tapauksessa sen mistä olit epävarma/missä olet väärässä...Onko tämä nykyään pilkunnussimista/pikkuseikka?Slerpa huomaa mun lauseessa esiintyvä sana OLIKOHAN
Gogge kirjoitti:Juu ei noi tehoa vähennä yhtään, ei haittaa jos tukkii, mutta kannattaa antaa olla kun tukkimisesta ei mitään hyötyäkään saa. Ja juu, yleensä joku venttiili läppä sieltä löytyypi (ilma ei pääse putkesta ilmanputsariin).
Ja juurikin hapettaa pakokaasua, joka tehostaa katalysaattorin toimintaa joka pienentää päästöjä, joka on hyvä juttu tätä saastunutta planeettaamme ajatellen. Ja miksi se tehostaa toimintaa, selviää kun tutkitaan katalysaattorin toimintaa, joka toimii katalyyttina, eli nopeuttaa kemiallisia reaktioita. Eli haitalliset pakokaasu päästöt hapetetaan ei haitallisiksi. Esim. hiilimonoksidi eli häkä (CO) hapettuu hiilidioksidiksi (CO2) ja palamattomat hiilivedyt hapettuvat hiilidioksidiksi ja vedeksi. Typen oksidit (NOx) taasen pelkistyvät typeksi (N2). Katalysaattori voi myös hapettaa rikkidioksidin (SO2) rikkitrioksidiksi (SO3), mikä ei ole toivottavaa, sillä rikkitrioksidi muodostaa veden kanssa rikkihappoa.. Ja tästä voidaan päätellä, että kun happea on enemmän käytettävissä em. reaktioihin, niin niiden määrä myöskin nopeutuu. Tämä kuulostaa hienolta, mutta todellisuudessa suuri osa päästöistä ei ehdi hapettua, ja tulee sieltä änkän päädystä haitallisina pakokaasuina.
Ja tietysti tämä lähinnä on siinä mopossa siksi että läpäistäisiin päästörajat, ja saataisiin ne kilvet sinne. Ilman katalysaattoriakin tuo "puhtaan" ilman lisääminen pakokaasun sekaan pienentää myös päästöjen suhdetta tietyssä määrässä ilmaa, ovelaa, eikö totta?
Ja se ei myöskään ole mikään pakokaasujen kierrätysjärjestelmä eli egr, joita tavataan autojen parissa. Vaikka päästöjä tämäkin pienentää (muistaakseni voi laskea typenoksideja jopa 60%, mutta omat haittansakkin ko. järjestelmästä löytyy, kasvanut bensankulutus, tehonlasku..) mutta ei liity asiaan, ja näitä ei tavata mopoissa!