Talvi

ramba__
Pyörä:
CPI Hussar
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
18.11.2011 17:44
Re: Talvi

ViestiKirjoittanut ramba__ » 18.12.2012 17:03

Hyyyvin vaikeaa irroittaa ja vaihtaa toinen :lol:

Luin eka "käsikranaatin"^^
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
sasumeil
Pyörä:
Suzuki PV '97 käyttisproju, Suzuki PV '90 74cc 5v (Tsekkaa proju). ex: 5 kpl fude, 3x Suzuki PV: 83/89/90, Skyteam monkey '08, Jincheng Manki '05
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
9.2.2011 18:21
Re: Talvi

ViestiKirjoittanut sasumeil » 18.12.2012 17:06

nokun se hana on kierteellä tankin pohjassa joten joutus melko ison letkun ottamaan jos meinais... lähinnä aattelin et saisko sen jotenkin ns syöttämään bensaa koko ajan ilman että sen ottas pois. :roll:
Tsekkaa pv proju!
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Talvi

ViestiKirjoittanut Retroilija » 18.12.2012 17:17

No voithan sää tehdä jonku viritelmän et letkunpätkä kiinni, imaset ja pistät vaikka pyykkipojan letkuun. Joku kekseliäämpi saa miettiä miten sais kestävämmän :lol:
ramba__
Pyörä:
CPI Hussar
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
18.11.2011 17:44
Re: Talvi

ViestiKirjoittanut ramba__ » 18.12.2012 17:21

Tyhjentäminen hanan vaihtamiseksi käy aika helposti. Imaisee alipaineletkusta ja puristaa kasaan, sitten vain valuttaa jonnekin kannuun bensat.

Voisi itsekin vaihtaa.
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: Talvi

ViestiKirjoittanut radon- » 18.12.2012 18:05

Mittaat minkä kokonen kierre tankissa on, ostat muutamaa milliä pienempää bensaletkua/lämminvesiletkua jonka pyörität siihen kierteille tiukasti ja halutessaan voi pistää vielä klemmarin.
Sitten leikkaa sitä letkua melko lyhyeksi, laittaa siihen samaan tyyliin tämmösen. (bilteman paineilmatyökalu osastolta varmasti löytyy ja maksaa pari euroa)
Kuva

Tohon sit saakin bensaletkun kiinni ja tuommonen tavallinen letkuhana siihen väliin.
Kuva

Tulee satavarmasti tiivis, ainoa ongelma tossa oikeastaan vaan on että mistä saa bensankestävää letkua siihen tankin kierteille, itse pistin lämminvesiletkua jonka luulis nyt sen verran kestävän mitä tarvii, pitää vähän seurata. Ja imukaulan/kaasarin alipainenippaan sitten letkunpätkä joka tukitaan jollain sopivalla pultilla.

Ja tämä alipainehanan osallisuus on ihan täyttä teoriaa, en tiedä miten se vaikuttaa käytännössä mutta itellä kyllä rupes toimimaan heti paljon paremmin kun otti sen pois. Olisi ihan hyvä kuulla jos joku muu kokeilee samaa asiaa, kun ei oikein muutakaan selitystä tolle keksi.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
ramba__
Pyörä:
CPI Hussar
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
18.11.2011 17:44
Re: Talvi

ViestiKirjoittanut ramba__ » 18.12.2012 18:11

Miksei vaan osta tarvike bensahanaa mikä menee suoraan siihen kierteelle?
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.
Juulmuri
Pyörä:
KTM EXC 250 -06 | Ex: Husqvarna Sm 125 -06, Yamaha Dt 125x -06, Beta RR 50 -11
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
10.3.2012 17:15
Re: Talvi

ViestiKirjoittanut Juulmuri » 18.12.2012 18:18

radon- kirjoitti:Pitäisi melkein useampaankin mopoon tehdä tuo sama testi, että ottaa alipainehanan pois käytöstä kokonaan ja tutkia vaikuttaako se kylmäkäynnistymiseen, tähän kyllä viittaisi myös miksi uudet mopot käyvät kylmänä melko nihkeästi ja hirveän laihalla seoksella kun kaasarissa ei ole bensaa tarpeeksi.
Uskosin myös käsihanan olevan se syy minkä takia vanhat mopot tuntuvat lähtevän käyntiin aina kelistä riippumatta muutamalla polkaisulla, kun tankista valuu kokoajan kaasari täyteen bensaa jolloin se ei ole tyhjänä ennen kun aletaan polkemaan.


Ei kylläkään ihan kaikissa uusissakaan mopoissa ole alipainehanaa esim. Hm ja Beta joissa on vielä ihan perinteinen käsihana, jonka johdosta itellä ei kyllä ole mitään ongelmaa aamulla polkea käyntii vaikka olis viikon seissy, aina lähteny tokalla tai kolmannella polkasulla
radon- kirjoitti:
Jippeyee kirjoitti:Laita akkuun virtaa . Eikös näissä akullisissa mopoissa tuo akku "tasoita" virtaa joka tulee kun potkit sitä käyntiin?

Ei vaikuta. Ainoa mihin se korkeintaan vaikuttaa oleellisesti on digimittariston toiminta, tosin ei kaikissa digimittarillisissa mopoissakaan ole akkua (Rieju). Mutta ei se käyntiin vaikuta millään tavalla.


Juu esimerkiksi myöskään betassa ei ole akkua, eikä oo millään tavalla vaikuttanu käynnistyksee. Mutta hassuahan siinä on se, että kun ei sitä akkua ole niin aina ku on tyhjäkäynnillä ja laittaa vilkun tai pitkät valot niin alkaa mittaristo vilkkua :D Sori vähä offtopic.
Ja se beta on edelleenki se paras mopo josta ei pääse ympäri eikä ämpäri tiedän kyllä :roll: :roll:
sarvinen
Pyörä:
Derbi DRD xtreme 2012
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
15.4.2012 23:37
Re: Talvi

ViestiKirjoittanut sarvinen » 18.12.2012 18:45

Niimpä. Itsellä (käytännössä) sama mopo, ja eihän se kylmällä käyntiin lähe.
http://reissuli.fi
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: Talvi

ViestiKirjoittanut radon- » 18.12.2012 18:46

ramba__ kirjoitti:Miksei vaan osta tarvike bensahanaa mikä menee suoraan siihen kierteelle?


Omaan en löytänyt yhtään joka käy ja M15 kierteellä olevat mutteritkin melko harvassa, laitan kyllä jos semmonen jostain eteen sattuu mutta pulttikaupassa ei ollut ja bensahanat mitä tolle kierteelle saa on kaikki alipainehanoja. Ja tankkia vähän huono hitsata, joka olisi kaikista tukevin vaihtoehto mutta halutessa ei saa sitten alkuperäsiä osia enää takaisin, kun tämän letkupatentin pystyy talven jälkeen helposti sitten ottamaan pois halutessa.

NaxHax kirjoitti:Ei kylläkään ihan kaikissa uusissakaan mopoissa ole alipainehanaa esim. Hm ja Beta joissa on vielä ihan perinteinen käsihana, jonka johdosta itellä ei kyllä ole mitään ongelmaa aamulla polkea käyntii vaikka olis viikon seissy, aina lähteny tokalla tai kolmannella polkasulla

Tätä juuri yritänkin selvittää että johtuuko tuo alipainehanalla varustettujen mopojen huono kylmäkäynnistyminen siitä alipainehanasta vai mistä. Tähän mennessä kyllä moni merkki viittaisi siihen, kun sama moottori kaasaria myöten niin käsihanalliset mopot tuntuvat lähtevän paremmin käyntiin vaikka olis säädöt kunnossa.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
XPSsm
Pyörä:
Peugeot XPS sm -11
Paikkakunta:
Punkaharju
Liittynyt:
9.12.2011 20:21
Re: Talvi

ViestiKirjoittanut XPSsm » 18.12.2012 18:54

Se voi olla hyvinkin hanasta kiinni, kun eihän alipainehana anna bensaa muuta kuin silloin kun polkee tai moottori on käynnissä. Mut mihin ne bensat sit sieltä kaasarista haihtuu? Eikös haihtuminen oo suurempaa korkeammissa lämpötiloissa, joten miten tuo ilmenee nyt kylmällä? Tai sit se ei haihdu, vaan jotain muuta kautta "katoaa"...

Tuo vois selittää sen miks mopo lähtee paremmin käyntiin 6h koulun pihassa seisottuaan kuin kotona aamulla 14h tallissa oltuaa.
Vilkaise Galleria ja Youtube: /user/MrXPSsm
Hommat hanskassa, ja hanskat hukassa..
sasumeil
Pyörä:
Suzuki PV '97 käyttisproju, Suzuki PV '90 74cc 5v (Tsekkaa proju). ex: 5 kpl fude, 3x Suzuki PV: 83/89/90, Skyteam monkey '08, Jincheng Manki '05
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
9.2.2011 18:21
Re: Talvi

ViestiKirjoittanut sasumeil » 18.12.2012 19:16

Kiitos vastauksista! Itsekki just tota hanan vaihtoa mietin ku samanlainen tankki ku sulla et ootko jostai löytäny siihen toisen hanan, siksi tätä kysyin :)
Tsekkaa pv proju!
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: Talvi

ViestiKirjoittanut radon- » 18.12.2012 19:29

Suosittelen ainakin kokeilemaan, tolla letkupatentilla pystyy helposti tekemään pieniä kokeita josta voi sitten vetää johtopäätöksiä ja sen alkuperäsen hanan saa sit helposti takasin kun ei tarvitse ruveta mitään hitsailemaan eikä kumiletku hajota kierrettä. Eihän sitä varmaksi voi sanoa, mutta epäilen että kun ohittaa alipainehanan niin kylmäkäynnistyminen helpottuu ainakin jonkun verran, ja saa kone ainakin kokoajan tarpeeksi bensaa ettei ole siitä kiinni.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
sasumeil
Pyörä:
Suzuki PV '97 käyttisproju, Suzuki PV '90 74cc 5v (Tsekkaa proju). ex: 5 kpl fude, 3x Suzuki PV: 83/89/90, Skyteam monkey '08, Jincheng Manki '05
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
9.2.2011 18:21
Re: Talvi

ViestiKirjoittanut sasumeil » 18.12.2012 20:02

Jeps, tänä talvena on lähteny tosi hyvin käyntiin ku muutaman nron isompi tk ja pääsuutin. Koitan tota jos pääsen talliin ja tulee tarvetta :)
Tsekkaa pv proju!
viluza^^
Pyörä:
Bandit 600
Paikkakunta:
Pudasjärvi
Liittynyt:
25.1.2010 19:32
Re: Talvi

ViestiKirjoittanut viluza^^ » 18.12.2012 21:16

Derbiin saapi alipainehanan korvaava manuaalisen, tuossa:
https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... ts_id/3005
Itellä ainaki lähtöö terpi paremmin tuolla käyntiin kun alipainehanalla.
sarvinen
Pyörä:
Derbi DRD xtreme 2012
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
15.4.2012 23:37
Re: Talvi

ViestiKirjoittanut sarvinen » 18.12.2012 21:23

Kokeillaan, kiitoksia neuvosta!
http://reissuli.fi

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista