[peltsi kirjoitti:Ihan tuohon PVn koneeseen aijon laittaa tuota RE85 ja ajella sillä. Katsotaan miten kestää.
Tuohan kannattaa sitten rakentaa ottaen huomioon kyseisen polttoaineen ominaisuudet. Eli puristusta voi rakentaa reilusti enemmän ku normibensalle, jolloin saa paremman hyötysuhteen ja kulutus laskee (tai ei nouse niin paljoa suhteessa normibensaan). Luulisin että huonot tulokset syntyy siitä että johonkin huonosti suunniteltuun moottoriin laitetaan siihen vielä huonommin sopivaa polttoainetta.
Voitelutavasta KUVITTELISIN, että tuorevoitelu toimii ihan ok, eikä ole niin herkkä öljyn laadulle. Ilma kuitenkin liikkuu koneessa sellaisella vauhdilla ja monen mutkan kautta, että siinä tulisi jo öljystä ja vedestäkin emulsio.
Ylipäänsä kannattaa muistaa että Brasiliassa on ajettu etanolilla jo nelisenkymmentä vuotta. Epäilemättä siellä ei ole niin kovia pakkasia kuin meillä, mutta kuvittelisin, että tuo kylmäkäynnistysongelmakin on varsin helposti ratkaistu käyttämällä kelkkapuolelta tuttua primeriä. Sellaisella saa pumppaamalla poltteainetta suoraan kurkkuun, jolloin seos on riittävän rikasta kylmäkäynnistykseen hyytävissäkin oloissa. Eikä maksa paljoa.
Joku puhui tuossa että mopo kuluttaa pienen perheauton verran. Se on aivan järjetöntä ja kuvastaa mikä on suunnittelufilosofia nykymopoissa/skoottereissa.
Vanhan nelarimankin (samoin kuin vanhanliiton 2-t mopot hieman isommilla muutoksilla) sai kulkemaan noin litra/100 km, mutta eihän se tietysti silloin ole välitystensä puolesta laillinen. Järkevällä elektroniikalla mopotehtaat voisi tehdä samoin pitkäksi välitetty mopoja, joissa tuo mainittu "järkevä elektroniikka" antaisi täydet kierrokset käyttöön pikkuvaihteilla, mutta rajoittaisi kiekat aina vaihteen mukaan sallittuun huippunopeuteen.
Mutta eipä näillä säästöjutuilla ole merkitystä, sillä ISON RAHAN edun mukaisesti kaikki öljy on poltettava, ja nythän sitä tuntuu löytyvän joka paikasta lisää..