Juunish
- Pyörä:
- Yamaha DT -05 ruoska, Yamaha Aerox -06 (midrace-projekti)
- Paikkakunta:
- Vantaa
- Liittynyt:
- 15.8.2011 17:21
Vuoden pitää olla kilvettömänä, mä oon kuitenki ymmärtäny sen niin ettei sitä oikeestaan seurata missään..
Räsäprilia
- Pyörä:
- Aprilia RS50 -03
- Liittynyt:
- 8.6.2011 2:16
Joo kerran olen itse vienytkin kilven konttorille ja vuosi piti odottaa. Ihmettelen vain kun monet sanovat että voi hakea kilven takaisin milloin huvittaa, vaikka seuraavalla viikolla.
_Dr. Sykerö_
- Liittynyt:
- 2.10.2012 19:48
MItes jos moponi on hetkellisestä mielenhäiriöstä päätynyt allaolevaan kuntoon, niin vaatiiko muutoskatsastuksen joltain osin? Ja mopossa siis valot, jarrut yms. kunnossa? Sen tiedän jo etukäteen, että kun lähipäivinä hitsailen sen itsetehdyn alakauttasen, että ei ole laillinen ja etuvalo ei ole e-hyväksytty...
Runko muokkaamaton, keula vakio, swingi vaihdettu, penkki/penkin paikkaa muutettu ja tankki on Raisusta.
Ja mopo on siis Helkama AX, googlesta löytää kyllä kuvia orkkiksesta.
(Ei ole sitten vielä valmis rojekti, kaikenlaista ulkonäöllistä parannettavaa tehdään päivittäin ja tuo kuvan penkki tehdään uusiksi.
)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimenen kerta toden sanoo!
äsäri
- Pyörä:
- Aprilia SR
- Paikkakunta:
- Vihti
- Liittynyt:
- 15.10.2011 20:30
SuizaS1 kirjoitti:Joo kerran olen itse vienytkin kilven konttorille ja vuosi piti odottaa. Ihmettelen vain kun monet sanovat että voi hakea kilven takaisin milloin huvittaa, vaikka seuraavalla viikolla.
Mun käsityksen mukaan uus omistaja voi hakea kilven vaikka saman tien. Eli jos haluutkin mopon 3kk jälkeen kilpiin niin helppo tapa on "myydä" esim. äitilles mopo ja hakea kilvet.
Räsäprilia
- Pyörä:
- Aprilia RS50 -03
- Liittynyt:
- 8.6.2011 2:16
Tuotapa en tiennytkään. Kiitoksia tiedosta
.
_Dr. Sykerö_
- Liittynyt:
- 2.10.2012 19:48
Heeetkinen...Olenko nyt tulkinnut tuon lainsäädännön väärin vai täh? Lueskelin muutamaankin kertaan nuo pykälät ja niin päin pois. Otetaas pari esimerkkiä:
"7 §
Runkomuutokset ja -korjaukset
1. Ajoneuvon rungon rakenteen saa muuttaa, ja korjata hitsaamalla tässä pykälässä säädetyin ehdoin...
9 §
Ohjauslaitteen ja jousituksen muutokset
3. Ajoneuvon jousitustyypin saa vaihtaa erityyppiseksi...."
Tarkoittaako nämä(kin) pykälät siis että noin saa tehdä ilman muutoskatsastusta vai
vaatiiko sen "automaattisesti"?
Ja kuinka pienistä asioista tuo muutoskatastus yleensä vaaditaan? Mites vaikka tuo kun olen vaihtanut AX:n vakiotankin Raisun tankkiin?
Viimenen kerta toden sanoo!
Vauhtiviivatarra
Moderaattori
- Liittynyt:
- 5.2.2003 23:44
_Dr. Sykerö_ kirjoitti:Tarkoittaako nämä(kin) pykälät siis että noin saa tehdä ilman muutoskatsastusta vai
vaatiiko sen "automaattisesti"?
Huomioi kyseisen lain 3 pykälä:
3 §
Muutoskatsastusvelvollisuus
Muutoskatsastusvelvollisuudesta säädetään ajoneuvolain 61 §:ssä ja ajoneuvojen hyväksynnästä annetun valtioneuvoston asetuksen (1244/2002) 25 §:ssä. Muutoskatsastusvelvollisuuden edellytysten ei katsota täyttyvän 11 §:n osalta, jos ajoneuvoon vaihdetaan renkaat, jotka eivät edellytä vannemuutoksia tai selvitystä jarrulaitteen tehosta taikka 15 §:n 3 momentin muiden kuin c kohdassa tarkoitettujen osanvaihtojen tai 16 §:ssä tarkoitetun vähemmän kuin 10 % moottorin tehon kasvun johdosta taikka jos ajoneuvoon vaihdetaan siihen tarkoitettu alkuperäistä osaa korvaava EY- tai E-hyväksytty varaosakatalysaattori tai -äänenvaimennin.
Ohessa boldattu pykälä:
25 §
Muutoskatsastusvelvollisuus
Ajoneuvolain 61 §:n 2 momentissa tarkoitetuksi ajoneuvon tilapäiseksi tai vähäiseksi muutokseksi, joka ei edellytä muutoskatsastusta, katsotaan seuraavia muutoksia vähäisemmät muutokset:
a) ajoneuvon luokan tai ryhmän muutos;
b) ajoneuvon suurimman rekisteröinnissä ja käytössä sallitun kokonaismassan, ajoneuvoyhdistelmän massan tai akselimassan muutos;
c) ajoneuvon akselisto- tai korirakenteen tai ulkomittojen muutos;
d) ajoneuvon henkilöpaikkaluvun muutos;
e) kuorma-auton (N2- tai N3- luokka) varustaminen vetokytkimellä tai -pöydällä tai kuorma-autosta vetokytkimen- tai -pöydän poistaminen, vetoaisaperävaunun vetämiseen varustetun auton varustaminen keskiakseliperävaunun vetämiseen taikka vetolaitteen sijoituksen tai luokan muutos;
f) perävaunun (O3- tai O4- luokka) varustaminen vetokytkimellä toisen perävaunun vetämistä varten;
g) ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos;
h) ajoneuvon laitteiden ja varusteiden muutos tai täydennys niin, että muutos voi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen; vähäiseksi muutokseksi, joka ei edellytä muutoskatsastusta, katsotaan kuitenkin kuorma- tai pakettiauton (N-luokka) tavaratilan varustaminen tavarankuljetuksen vaatimalla suojavuorauksella, lämpöeristeellä tai hyllyköllä;
i) ajoneuvoa ryhdytään käyttämään kuljettajaopetukseen;
j) aikaisemmin yksityiskäytössä ollutta henkilöautoa (M1- luokka) ryhdytään käyttämään luvanvaraisessa liikenteessä ilman tätä edeltävää rekisteröintikatsastusta;
k) traktoria ryhdytään käyttämään liikennetraktorina;
l) paketti- ja kuorma-auto (N-luokka) sekä perävaunu (O-luokka) varustetaan erityisesti eläinten kuljetusta varten tai vaarallisten aineiden kuljetukseen;
m) vuonna 1960 tai myöhemmin käyttöön otetun ajoneuvon osista 25 prosenttia tai enemmän on vaihdettu ensirekisteröinnin jälkeen; vähäisiksi muutoksiksi, jotka eivät edellytä muutoskatsastusta, katsotaan kuitenkin ajoneuvon kulutusosien vaihtaminen tämän prosenttiluvun jo ylitettyä;
n) ajoneuvon verovapauden tai veron alennuksen edellytykset eivät ole enää voimassa taikka ajoneuvon laji-, luokittelu- tai ryhmittelytieto ei enää pidä paikkaansa; vähäiseksi muutokseksi, joka ei edellytä muutoskatsastusta, katsotaan kuitenkin traktorin varustaminen moottorityökoneeksi.
Asetus kokonaisuudessaanEli se että laissa L-luokan ajoneuvojen korjauksesta ja rakenteen muutoksesta sallitaan jokin muutos, ei vielä tarkoita että sen saisi tehdä ilman muutoskatsastusta ja hyväksyntää. Lähtökohtana on se että mikäli jostain muutoksesta ei ole suoraan mainittu sen olevan suoritettavissa ilman mutoskatsastusvelvoitteen täyttymistä, ajoneuvo on muutoskatsastettava.
_Samurai_
- Liittynyt:
- 27.8.2010 21:49
mites, voiks mopon ajaa laillisesti katsastuskonttorille jos ei oo kilpii vai pitääkse viiä pakettiautol tms?
Shape
Moderaattori
- Paikkakunta:
- Oulu
- Liittynyt:
- 9.9.2005 19:54
Voi ajaa, jos on varattu aika rekisteröintikatsastukseen.
Team JSR FacebookissaKäytä
Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki
VIP-oikeudet!
sasumeil
- Pyörä:
- Suzuki PV '97 käyttisproju, Suzuki PV '90 74cc 5v (Tsekkaa proju). ex: 5 kpl fude, 3x Suzuki PV: 83/89/90, Skyteam monkey '08, Jincheng Manki '05
- Paikkakunta:
- Jyväskylä
- Liittynyt:
- 9.2.2011 18:21
Ööm täytyy kyl ottaa osaa tähän. Itse kävin konttorilla kun olisin siis rekisteröinyt mopon ja kysyin voiko ajaa. Sanoivat että ei voi ajaa koska kuitenkaan liikennevakuutusta ei ole. Eriasia kun on esim poliisi on vieny kilvet, koska liikennevakuutus jatkuu. Silloin sais ajaa kun varaa ajan. Näin mulle selitettiin konttorilla mut tiiä sitte
Shape
Moderaattori
- Paikkakunta:
- Oulu
- Liittynyt:
- 9.9.2005 19:54
Kyllä se asia taitaakin olla kutakuinkin niin miten sanoin. Joko käytäntö on muuttunut ajansaatossa tai sitten allekirjoittaneella muisti teki tepposet.
Ajoneuvon katsastukseen tai korjaamolle vienti
Siirtolupa voidaan myöntää katsastukseen ja korjaamolle vientiä varten. Siirtolupa voidaan antaa myös liikennekäytössä olevaa ajoneuvoa varten ajoneuvon korjaamolle vientiin, vaikka ajoneuvo on käyttökiellossa, sekä ajoneuvon korjaamolle ja katsastukseen vientiin, vaikka ajoneuvo on ajoneuvolain nojalla määrätty ajokieltoon.
Huom!
Liikennekäytössä oleva ajoneuvo voidaan määräaikaiskatsastusajan umpeutumisen jälkeenkin viedä omilla kilvillä katsastukseen ilman siirtolupaa, kun katsastusaika on varattu etukäteen.
Liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa, jossa rekisterikilvet ovat kiinnitettyinä, saa käyttää liikenteessä siirrettäessä ajoneuvo sille erikseen varattuna aikana katsastukseen ja välittömästi katsastuksesta paikkaan, jossa ajoneuvoa säilytetään tai ajoneuvo voidaan korjata.
Lähde:
http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekiste ... lle_vienti
Team JSR FacebookissaKäytä
Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki
VIP-oikeudet!
jari1996
- Pyörä:
- Tiger -84, -87 ja -87 S, -85 S, Tiger air x2 ja Xps -11, Pyrkijä, Pappis -72, S1 malossi yms.. Bmw e46, Vw jetta mk1
- Paikkakunta:
- Juankoski/Siilinjärvi
- Liittynyt:
- 23.2.2013 20:50
Ax miehelle tiedoksi, että muistelen ettei noin vanhassa mopossa tartte osissa olla sitten e-hyväksyntää.
Ei tää mikkään ruoska oo, tää on Tunturi Tiger!
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa!
_Dr. Sykerö_
- Liittynyt:
- 2.10.2012 19:48
Eli käytännössä vaatii muutoskatsastuksen. Olettaisin että mopon korirakenne tarkoittaa juurikin katteita? Ja liikenneturvallisuuteenkin tuo vaikuttaa varmaan ajoasennon takia (ei minun, mutta varmasti poliisien/inssin mielestä...)
Toisaaltahan mopolleni ei ole tehty kuin katteiden riisunta, penkin teko, tankin vaihto ja swingin/takajousen vaihto. Ja offiisereille puhuttaessa voin vielä tuon swingin vaihdon karsia pois listasta ja sanoa että madallettu lyhyemmällä jousella.
Mutta minkähänlainen homma olisi ruveta muutoskatsastamaan tuota? Onko täysin toivoton urakka vai ihan saavutettavissa. Aika harvoin olen kuullut mopojen muutoskatastuksesta mutta isompia pärriä tutkiessa ei mitenkään harvinaista.
Ja kuinka kalliiksi tämä tulisi?
Kiitoksia niille jotka jaksavat vastailla minulle...
Viimenen kerta toden sanoo!
Reetuhai2
- Pyörä:
- 2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
- Paikkakunta:
- Vihti
- Liittynyt:
- 30.6.2010 15:41
sasumeil kirjoitti:Ööm täytyy kyl ottaa osaa tähän. Itse kävin konttorilla kun olisin siis rekisteröinyt mopon ja kysyin voiko ajaa. Sanoivat että ei voi ajaa koska kuitenkaan liikennevakuutusta ei ole. Eriasia kun on esim poliisi on vieny kilvet, koska liikennevakuutus jatkuu. Silloin sais ajaa kun varaa ajan. Näin mulle selitettiin konttorilla mut tiiä sitte
Mutta eikös tänki voi hoitaa niinkin helposti kun soittaa vaan vakuutusyhtiöön ja tekee vakuutuksen, sitte sanoo vaan että on jo vakuutus tehtynä. Sehän tulee heti voimaan.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Andis
- Pyörä:
- VW / EX Derbi Senda SM 125 4T -05 / Derbi DRD R/SM -03 / Solifer SM -85 / Rieju RR -01 / EX Yamaha DT50x -06
- Paikkakunta:
- Järvenpää
- Liittynyt:
- 2.6.2011 21:41
Mites on, jos ostan mopon, josta on kilvet palautettu konttorille, niin tarvitseeko sitä käydä laittamassa omiin nimiinsä 7 päivän kuluessa? Tätä kysyn sen takia, että alkaisin ajaa mopolla vasta loppusyksystä/alkutalvesta, jolloin hakisin vasta kilvet. Vai voiko omistajanvaihdoksen käydä tekemässä, vaikkei laitakaan mopoa kilpiin?
Vähän sekavasti varmaan kirjotettu, mutta toivottavasti joku osaa auttaa
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista