Mutta onhan sekin koukero olemassa, että voi väittää entisen omistajan virittäneen, mutta toki mitenkä sen todistaa...
On mutta kuka on niin tyhmä että tunnustaa tollasen? Tietysti jos on ottanut kopion myynti-ilmotuksessä, missä lista virityksistä, tai joku "kulkee 85!!!"- juttu, sitten tilanne voi olla eri. Tämän vuoksi mitään tarkempia tietoja virityksistä ei kannata laittaa.
Sanoo että ei ollut viritetty kun myi, poliisit tuskin alkaa tapausta sen enempää selvittelemään. Kuitenkin vastuu siitä moposta on nykyisellä omistajalla. Entä jos se, ketä nyt syytetään alkaakin myös syyttämään edellistä omistajaa?
Toki liikehän on pyydettäessä velvollinen hoitamaan menokin määräysten mukaiseksi, mutta onhan se mopon yksityinen myyjäkin periaatteessa...
Liikkeillä on vastuita, ja kuluttajansuojalaki suojaa ostajaa liikkeen tapauksessa (mopon pitäisi kulkea se 45 kun ajetaan liikkeestä ulos, jos kulkee kovempaa-> ei vastaa sitä mitä myyjä on myynyt-> liike on valvollinen korjaamaan "vian". Taas yksityisten kaupassa ei suojalaki ole suojana, eikä homma ole niin itsestään selvä. Liikkeet myös mielellään voivat tulla vastaan, kun yksityisellä ei sillä imagopuolella ole niinkään väliä. Tai ei minua itseäni yksityisenä ainakaan kiinnostaisi mitä ostaja minusta miettii jos on jäänyt kovaa kulkevalla mopolla kiinni, enkä suostu korvaamaan mitään, jos taas liikkeen omistaisin, olisi se imago tärkeämpi, ja voisin tullakkin vastaan.
Tässä hommassa on asia mitä en pysty tajuamaan:
Miksei voi mennä liikeeseen heti kun huomaa että mopo kulkee reilusti liikaa, jolloin ne laittaa sen vakioksi? Miksi pitää alkaa sitten vasta valittamaan kun on jo jäänyt kiinni? Ei kannata enää kiirehtiä vessaan jos paskat on jo housuissa...
Selvää liikkeen hyväksi käyttöä sanon minä. Jokanen mopoilija varmasti tietää mitä mopon kuuluu kulkea, sitä toitotetaan autokoulussa ja joka paikassa niin paljon ettei voi olla ettei tiedä. Omasta mielestä jollei viitti mennä ajoissa liikkeeseen valittamaan mopon kuluista, maksakoon sitten veroja ja muita sakkomaksuja ja olkoon ilman korttia. Ei liike ole enää tässä kohtaa vastuussa, etenkään jos tehdään se "Olen tarkastanut että ajoneuvo on säännösten mukaisessa kunnossa minulle luovutettaessa"-paperi.