Öljy on kuitenkin aina uutta, eikä sitä paskasta 30 000 ajettua mönjää, jossa jo pensaakin on mennyt sekaan tolkuttomasti ja kondenssivettä. Vielä pahempi juttu jos vaihteisto ja moottoriöljy on samassa, sittenhän siellä koneessa pyörii vielä ne metallisilputkin. Vielä jos mahdollinen suodatin on mennyt tukkoon, ja avannut varoventtiilin, ei koneella kovin juhlalliset oltavat ole. 2 tahdissa kun vaihteistoöljy on erotettuna moottoriöljystä, jolloinka sillä ei niin suurta väliä ole.Ihan yhtä paljon kakstahilla ajetaan paskalla öljyllä
Ehkä leipoo kiinni helpommin, mutta nelarissa on taas muut ongelmat kuten venttiilien palaminen, (ja mahdollisesti niiden hakkaaminen mäntään kansi rakenteesta riippuen, en ole varma onko kevarissa näin matalia kansia).Herkemmin kun nelarit, tämä vaan on fakta.
Molemmat saa kestämään hyvin kunhan ne huoltaa. 2 tahdeissa on omien kokemusten mukaan huolto parempaa, kun nelarissa luotetaan siihen huoltovapauteen. Olen parista noin 60 000 ajetusta CBRästä vaihtanut öljyt ja semmosta mönjää tuli ulos vesimäisen öljyn kanssa, ettei varmaan koskaan vaihdettu, kun taas kaksitahdeissa on se mäntä ollut kutakuinkin vielä hyvän näkönen.
Nelari kosahtaa komeesti venttiileistä kun on seoks laihalla ja kone käy kuumana. Vielä oman lisänsä tuo hommaan se, jos on välykset vähän pielessä...nelitahtia ku et saa laihalla seoksella rikki, kakstahdin voi saada.
kysyn ihan mielenkiinnosta, kauanko ajat nelarin öljyillä? Vanhoissa "karuissa" autoissa öljynvaihtoväli on jotain 7500- 10 000 luokkaa, joten kuvittelisin sen kevarissakin olevan aika samaa luokkaa, vai voiko mielestäsi pienen öljytilavuuden, jonkunnoiset litratehot, mahdollisesti öljynsuodattimella ei-varustettu menopeli omata jotenkin pitemmän huoltovälin? Vielä kun lisätään joukkoon se, että mahdollisesti vielä vaihteisto ja koneöljyt on samassa tilassa jolloin se metallisilppukin on siellä öljyssä.Mutta kyllä se on vaan totta että käytännössä kaikki 2t vaatii enemmän huoltoo ku 4t mut toisaalta 2tahin huoltaminen on kaasarin putsausta ja tulpan vaihtoo ku nelarissa säädetään venttiilit ja vaihdetaan öljyt, pitemmällä huoltovälillä kuin 2t.
Kaasarin putsaus on samalla tavalla nelarin toimenpide mitä 2tahdinkin, vai puhdistaako nelari jotenkin kaasarinsa paremmin? jos nyt ylipäätään voi kaasarin putsausta huoltotoimenpiteeksi sanoa...ei ne mene tukkoon kun seisonnassa, ja jos sen kaasarin ottaa tyhjäksi kun laittaa seisomaan menopelin, ei tätäkään ongelmaa ole. Tulppia voi kaksitahtinen polttaa ehkä vähän useemmin, mutta sekin on vain joku 3 euron menoerä...
Tai sitten äitisi voi vaan sanoa että ei viriä? Autokortin eteenpäinmenosta tuskin kukaan muu kärsii kuin sinä? Entäpä jollei äitisi suostu maksamaan huoltoja, tai mitään muitakaan viriosia? Käytännössä sinä ja mopoilusi on täysin riippuvaisia perheestäsi, joten en nyt heitä tietyntahtoen hermostuttaisi...sanoin sille no sitte pamahtaa semmosest virit mopoo että autokortti tulee 19 vuotiaana + go pro helmet cam + ne huollot viel...