Ei se nyt aivan noinkaan mene. Itse toki oon katsastanut lähinnä PeeVeitä, mutta kuitenkin. Suzukin kohdalla ton runkonumeron avulla saa tietoon valmistusvuoden.
Täälläpäin ainakin riittää että siinä todistuksessa, mikä tehdään pyörän historiasta, on mainittu valmistusvuosi. Itse halusin yhdestä tyhmästä syystä PeeVeen juurikin vuosimalliksi -90, ja silloin kirjoitin sen papereihin mitkä vein katsastuksen mukana konttorille, ja nykyisissä oikeissa papereissa lukee käyttöönotettu 0.0.1990.
Lähtökohtasesti kuitenkin, sun pitää ottaa runkonumeron perusteella joko trafilta tai katsastuskonttorilta tietoosi millonka tää vehje on viimeks ollu kilvissä, tai ennemminkin kenen nimissä se on ollut. Sen jälkeen sun pitää saada "katkeamaton" luovariketju itsellesi, jotta voit katsastaa. Jos semmonen edellinen omistaja löytyy, niin tietenkin voit sille pirauttaa ja pyytää et saisit siltä suoraan luovarit itelles. Sillonhan sulla on "katkeamaton" luovariketju vaikkei ehkä aivan virallinen..
Omissa tapauksissa kuitenkin on käynyt niin että mopo on ollut niin kauan pois kilvistä että trafilla ei ole tietoa kenellä se on viimeksi ollut rekisterissä. Tämä on kait näissä tapauksissa hyvin yleistä. Sillon riittää kuuden vuoden historia. Sen voi taiteilla omin käsin paperille, sit vaan nimi alle ja kaks täysikäistä todistajaa.
Helppoa eikö