Onko laillista

Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 25.3.2012 13:36

Pallukka täytyy olla, muuten ei väliä.
Mömmis
Pyörä:
Peugeot Xp Street Evo 3 09', MBK X-Limit 98'
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
3.4.2011 15:43
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut Mömmis » 25.3.2012 13:55

Mutta uskon että kytkimen täytyy kanssa olla helposti käytettävä.. Ettei joku vedä sitä ihan ultimateksi että jollain pikkurillillä vaan saa kytkintä painettua. Mutta pääasiassa juuri nuo terävät reunat.
Kattokaa bikers asiaa! http://www.adressit.com/stop_police_crime
Käykää kaikki tsekkaan projua!
Käy tsekkaa Pösöä, Limittiä ja Ex-Barbia!!!!
jepe95
Pyörä:
derbi drd pro sm
Paikkakunta:
espoo
Liittynyt:
31.12.2009 1:33
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut jepe95 » 25.3.2012 20:11

onko laillista että mopo saa kiihtyä nii paljon kun lähtee mutta ei saa kulkea yli sallitun rajan? mietin vaan jos vaihtais välitykset moposta, putkessa ei oo kuria nii menee kovempaa eikä viittis hitsata omatekosta kuria sinne ku tulee aika laiska.
jukke96
Pyörä:
Honda CR 250R & Yamaha FZR1000
Paikkakunta:
Haukipudas, oulu
Liittynyt:
26.10.2010 17:06
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut jukke96 » 25.3.2012 20:14

No jos sää oot sen laillisesti tehny :D eli sulla kaikki viriosat pitää olla e-hyväksyttyjä ja kaikkihyvaksyntäjutut kunnossa ja ei saa kulkee yli 45kmh.
Ja jos kuri on poistettu ni siitäkin saatat saaha sakkoja jos ihan pilkulleen lakia luetaan :D
Boys never grow up. They just get older and their toys get more expensive.
jepe95
Pyörä:
derbi drd pro sm
Paikkakunta:
espoo
Liittynyt:
31.12.2009 1:33
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut jepe95 » 25.3.2012 20:19

tarkotin vaa et jo poliisit kokeilee ja sanoo, et mites tää kiihtyy niin kovaa.
jukke96
Pyörä:
Honda CR 250R & Yamaha FZR1000
Paikkakunta:
Haukipudas, oulu
Liittynyt:
26.10.2010 17:06
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut jukke96 » 25.3.2012 20:22

Sanot vaikka että vanha omistaja oli ottanu kurit pois ja sulla ei oo hitsivälineitä ni pistit sen kulkeen välityste vaiholla sallittua vauhtia, tai keksit vaan jotai :D
Boys never grow up. They just get older and their toys get more expensive.
Gogge
Pyörä:
Beta RR50 Motard Track -11
Paikkakunta:
Varkaus
Liittynyt:
22.8.2011 16:03
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut Gogge » 25.3.2012 20:27

Rakenteellinen muutos. Laitonta, mutta eipä ne valita hirveemmin.. ja väliäkö sillä jos alle 65 kulkee..
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 25.3.2012 20:30

Eli siis otetaan kurit pois, ja laitetaan välit sellaseksi että mopo kiertää 13000 rpm ja vauhtia 45...

Joopa, todella komeeta ajaa kun mopo huutaa, pensaa kuluu ja kone on loppu jo parin tonnin jälkeen.

Sanot vaikka että vanha omistaja oli ottanu kurit pois ja sulla ei oo hitsivälineitä ni pistit sen kulkeen välityste vaiholla sallittua vauhtia, tai keksit vaan jotai


Mopon omistajan vastuulla on se, että mopo on täysin laillinen. Ihan sama mitä se edellinen omistaja on tehnyt.
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut Shape » 25.3.2012 20:50

Gogge kirjoitti:Rakenteellinen muutos. Laitonta, mutta eipä ne valita hirveemmin.. ja väliäkö sillä jos alle 65 kulkee..
Miten niin laitonta?

kossusukka kirjoitti:Mitä se rakenteellinen muutos haittaa? Ei laki sitä kiellä. Laki vain kertoo mitä kaikkea saa muuttaa.
Tutustukaa siis tähän, älkääkä aina heittäkö "Ei saa, rakenteellinen muutos" koska kyseinen "rakenteelliset muutokset" kieltävä pykälä on päälle 2 vuotta sitten vanhentunut.

Uusin ja voimassa oleva asetus L-luokkaisten ajoneuvojen korjauksesta ja muuttelemisesta. Mopo on L1e.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
Gogge
Pyörä:
Beta RR50 Motard Track -11
Paikkakunta:
Varkaus
Liittynyt:
22.8.2011 16:03
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut Gogge » 25.3.2012 21:11

Tossapa olikin paljon uutta.. pitkään miettinyt joitakin asioita joita tuosta selvisi.

Ite luulin että voimansiirron muutokset ym. olisi laittomia, ja specsejen täytyy vastata siinä virityksen estokilvessä olevia lukuja..

Mm. kuullut legendaa että joltain viety mankista kilvet kun kulkenut 45km/h, nehän ei vakiona niin kovaa kulje->rakenteellinen muutos. Jutun todenperästä ei mitään tietoa.. Ja voi olla legenda, kuten mainitsinkin jne. tapahtunut ennen laki muutosta yms...
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
jepe95
Pyörä:
derbi drd pro sm
Paikkakunta:
espoo
Liittynyt:
31.12.2009 1:33
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut jepe95 » 25.3.2012 22:01

eli voisin vaihtaa pari piikkiä isomman takarattaan, jos nopeus pysyy kohtuuksissa
XPSsm
Pyörä:
Peugeot XPS sm -11
Paikkakunta:
Punkaharju
Liittynyt:
9.12.2011 20:21
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut XPSsm » 25.3.2012 22:10

Eikös isompi takaratas laske nopeutta? Tosin silloin jaksaa varmaankin kiertää pitemmälle
Vilkaise Galleria ja Youtube: /user/MrXPSsm
Hommat hanskassa, ja hanskat hukassa..
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut kossusukka » 25.3.2012 22:12

jepe95 kirjoitti:eli voisin vaihtaa pari piikkiä isomman takarattaan, jos nopeus pysyy kohtuuksissa


3. EY-tyyppihyväksytyn 1 ja 2 momentissa tarkoitetun ajoneuvon moottorin, pakoputkiston ja äänenvaimentimen sekä niiden osien vaihtaminen tai voimasiirron muuttaminen on sallittu ainoastaan kyseiseen ajoneuvoon tarkoitetuilla tunnusnumeroin tai merkinnöin varustetuilla varaosilla ja menetelmillä. Osan vaihtojen tulee lisäksi täyttää L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 kohdassa 19 säädetyt virityksen estävät merkintävaatimukset seuraavasti:

a) ajoneuvossa olevaa viritykseneston valvontakilpeä tai -tarraa, jossa on merkittyinä ajoneuvoon asennettavaksi hyväksytyt varaosan tunnusnumerot, ei saa poistaa ajoneuvosta;

b) varaosan mukana toimitettu erillinen, valvontatiedot sisältävä tarra tulee osan vaihdon jälkeen kiinnittää ajoneuvoon valvontakilven tai -tarran viereen, jos käytettävän varaosan tunnusnumerosta ei ole valmiiksi tietoa ajoneuvon viritykseneston valvontakilvessä tai -tarrassa;

c) jos valvontatiedot sisältävää tarraa ei ole varaosan mukana toimitettu, vastaavat tiedot käytettyjen osien tunnusnumeroista tulee todeta muutoskatsastuksessa.


No, jos löydät rattaan joka on tyyppihyväksytty siihen pyörään, sekä mukana saat E-hyväksytyistä putkista tutun tarran joka liimataan virityksenestokilven viereen TAI muutoskatsastat sen. Silti se ratas pitää olla sinun pyörämerkkiin ja malliin hyväksytty. Aika harvassa taitaa olla rattaat josta löytyy E-hyväksyntä.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
jukke96
Pyörä:
Honda CR 250R & Yamaha FZR1000
Paikkakunta:
Haukipudas, oulu
Liittynyt:
26.10.2010 17:06
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut jukke96 » 25.3.2012 22:15

eipä kyllä löyvy vakiolätkistäkkää e-hyväksyntämerkkejä
Boys never grow up. They just get older and their toys get more expensive.
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Onko laillista

ViestiKirjoittanut kossusukka » 25.3.2012 22:23

Ei niin, ei löydy vakiomukistakaan tai monesta muustakaan osasta. Niistä löytyy sensijaan sarjanumero tms. Sieltä virityksenestokilvestä taas löytyy sen osan sarjanumero jolla osa tunnistetaan kivasti. Hyväksynnät niiden maantiekäyttöön soveltuvuudesta on tehty todennäköisesti yhdessä sen pyörän hyväksyntien hankinnan yhteydessä.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista