Se on mielenkiintoinen tämän pösön säätöihin laittaminen talvella. Eilen ei lähtenyt millään käyntiin vaikka oli vain -15 astetta, mutta kun teippasi ilmanputsarin reiän puoleksi umpeen lähti muutamalla polkaisulla käyntiin. Enää ei vaan oikein keksi mitä tuossa on pielessä. Nyt on neula yhden pykälän liian laihalla, eli keskellä. Vaikka sanotaan, että neula ei vaikuta käynnistyvyyteen niin kyllä se vain näyttää vaikuttavan minulla. Pari viikkoa sitten samoilla kaasuttimen säädöillä, mutta neula yhden rikkaammalla suostui lähtemään reilussa -20 asteen pakkasessa n.70 polkaisulla käyntiin, mutta viime lauantaina koitin samassa lämpötilassa neulan ollessa keskellä ja laskujen mukaan 150 kertaa poljin kunnes luovutin, ei lähtenyt millään.
Neulaa on kokeiltu kaikissa lovissa, joista toiseksi rikkain oli paras, seosruuviakin ruuvailtu joka neulan asennolla, mutta sillä sai vaikutettua ainoastaan tyhjäkäyntiin, ei niinkään käynnistyvyyteen. Pääsuutin nyt ei vaikuta käynnistyvyyteen, mutta se on nyt sopiva, kulkee paremmin lämpimänä kuin kylmänä ja isommalla suuttimella meni kulki huonommin. Mutta ei tuo toimi kunnolla, käynnistyvyys on surkea ja nopeasti kaasua painaessa välillä booaa ja välillä toimii, ei paljoa logiikkaa sen suhteen milloin se sitä tekee. Ainoa mitä en ole kaasarissa säätänyt on tk-suutin, pitäisi varmaan kokeilla isommalla (saattaa olla tukossakin alkuperäinen tk-suutin, mutta ei oo paineilmaa niin vähän vaikea puhdistaa). Tai voiko olla, että kaasua nopeasti painaessa booaminen johtuu siitä kun kaasun liike on rajoitettu (luistin sisällä putki niin kaasu ei aukea kuin puoleen väliin), kun ainakin vaatii jostain syystä isomman suuttimen kuin silloin jos kaasu ei ole rajoitettu, vaikka huiput olisivat samat? Vois kokeilla ottaa tuon kurin pois, niin sillähän se selviäis.
Ja onko normaalia, että mopo ryystää hillittömästi bensaa näin talvella? Kulutus on nyt n. 6,5 litraa/100 km, kun kesällä se oli pari litraa pienempi.