Takavalolle ei tule akulta virtaa vaan vaihtovirtaa magneetolta jännitteensäätimen kautta. Jarruvalo taas ottaa virtansa akulta.
Se miksi ei kannata laittaa sarjaan ledejä:
Sarjaankytkentä on useimmiten kätevin kytkentätapa, kun tarkoituksena on saada palamaan samanaikaisesti useampia ledejä. Eräs asia joka on huomioitava niin yksittäisen, kuin sarjaan kytkettyjenkin ledien mitoituksissa, on vastukseen hukattavan jännitteen suuruus, verrattuna ledin, tai ledien jännitteeseen. Seuraava esimerkki selventänee asiaa.
Käyttöpaikkana on ajoneuvo, eli jännite on 12 volttia. Tarkoituksena on saada palamaan kuusi kappaletta punaisia vakioledejä. Ledien kynnysjännite siis on 1,7 volttia, ja virta jolla mitoitus tehdään, on 0,01A. Kaikki kuusi lediä on kytketty sarjaan, joten näiden yhteenlaskettu kynnysjännite on 6 * 1,7V = 10,2V.
Näillä lähtötiedoilla UR:n arvoksi saadaan 12V - 10,2V = 1,8V. Vastuksen resistanssiksi saadaan tällöin 1,8V / 0,01A = 180 ohmia. Tehonkestoa vastukseen tarvitaan vähintään 1,8V * 0,01A = 0,018W.
Homma toimii hyvin paperilla, sekä 12 voltin teholähteellä työpöydällä testattuna. Ongelmia alkoi ilmetä vasta kun kytkentä siirrettiin lopilliseen käyttökohteeseensa, autoon. Pakkasaamuina ledit eivät syttyneetkään heti, vaan valoa alkoi irrota vasta moottorin käynnistämisen jälkeen.
Tarkempi tutkimus osoittikin, että akun jännite putoaa pahimmillaan 10 voltin paikkeille, ja 10,2 volttiahan oli se ledien yhteinen kynnysjännite, jotta edes vähän alkaa kulkemaan virtaa. Tutkitaanpa asiaa laskennallisesti jos akusta saatava jännite laskee pakkasaamuna 10,5 volttiin, saamme tällöin UR:n arvoksi 10,5V - 10,2V = 0,3V. Nyt voimme laskea, kuinka suuren virran ledit tällöin saavat: 0,3V / 180ohm = 0,0017A. Tavoitteena olleen 10mA:n sijaan ledit siis saavat virtaa vain 1,6mA, joten valontuotto jää hyvin minimaaliseksi.
Viikon kuluttua törmättiin toiseen ongelmaan. Ledit, tai ainakin joku niistä kärvähti. Koko ketju siis sammui lopullisesti. Tarkempi mittaus paljasti, että laturi antaa auton sähköjärjestelmään suurimmillaan 15 voltin jännitettä. Tästä voimme laskeskella UR:n arvoksi 15V - 10,2V = 4,8V. Ja edelleen voimme laskea kuinka suuri virta tässä tapauksessa menee ledien läpi. 4,8V / 180ohm = 0,027A. Alkuperäinen mitoitus siis oli 10mA, mutta nyt virta onkin kohonnut 27mA:ksi. Ledit eivät näin suurta virtaa kestäneet, joten sanoivat työsopimuksensa irti.
Lähde:
http://koti.mbnet.fi/huhtama/ele/index.php?si=ml28.sisJa miksi pitää olla etuvastus? Noh yksinkertaisesti sillä rajoitetaan ledin ottamaa virtaa, eli ettei se pidemmän ajan kuluessa pimene.
Team JSR FacebookissaKäytä
Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki
VIP-oikeudet!