Valot/valomaskit yms.

niiksu
Pyörä:
CH Racing WSM
Paikkakunta:
Kuopio
Liittynyt:
2.2.2012 17:07
Re: Valot/valomaskit yms.

ViestiKirjoittanut niiksu » 6.3.2012 21:37

Mistä Husqvarnan valomaskia? Kun CH:on ois semmonen hakusessa :)
Moottori16
Pyörä:
Suzuki rm 250
Liittynyt:
23.10.2009 18:30
Re: Valot/valomaskit yms.

ViestiKirjoittanut Moottori16 » 6.3.2012 22:31

Maskin muovi mp-racingilta tai supermotocenteristä ja umpiok menee mmx umpio. Näin pääset halvimmalla.
rDuu
Pyörä:
Aprilia RX -07
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
8.3.2012 22:31
Re: Valot/valomaskit yms.

ViestiKirjoittanut rDuu » 8.3.2012 22:58

samasama kirjoitti:Tuli asennettua sirius NS-71 55w lisävalot mopoon pitkienvalojen tilalle. http://imageshack.us/photo/my-images/85 ... 1003u.jpg/
Yhdellä valolla näkee hyvin ja virta riittää hyvin, http://imageshack.us/photo/my-images/268/25112011a.jpg/ kuvasta ei oikein näe todellisuutta,
kahdella valolla kuvio on leveämpi ja toisen voi säätää näyttämään kauemmaksi, ja virtakin riittää jotenkuten.
valot kiinnitin timelessin keskitangon kiinnikkeeseen pultilla ja lukkomutterilla http://imageshack.us/photo/my-images/7/26112011y.jpg/

riejusta en saanut sähköjä mitattua mistään, joten virran kulutusta en tiedä, mutta kiinan krossin melekein tyhjästä akusta sain virran kulutukseksi laskettua 42w oisko ollu jotain 11.6v x 3.6a
miksiköhän riejusta jossa ei ole akkua ei saa mitattua voltteja eikä amppeereita?


Saiskos tosta valojen kiinnityksestä jotakin tarkempaa kuvaa, kun meinasin itteleeni kans noita valoja?
vituiks menee kuitenki...
samasama
Pyörä:
rieju rr50 + honda xl 125 varadero -03 + jincheng monkey
Paikkakunta:
pirkanmaa
Liittynyt:
26.3.2011 22:47
Re: Valot/valomaskit yms.

ViestiKirjoittanut samasama » 9.3.2012 1:02

http://kuvablogi.com/nayta/3448586/

eipä ole parempia kuvia kiinnityksestä, mutta tankon keski osa on pultilla kiinnikkeessään ja se pultti täytyy vaihtaa pidempään ja valo sinne pultin alle vaan ja lukkomutteri tangon ja valon väliin, eipä sen kummempaa. valojen suuntauksessa täytyy käyttää vähän voimaa, että saa valon kiinnitys raudan taipumaan.
Pers'aukiset virittelee poppakonsteilla ja rahamiehet maksaa turhasta
OziBo_
Pyörä:
Ei ole
Paikkakunta:
isokyrö
Liittynyt:
22.2.2007 16:25
Re: Valot/valomaskit yms.

ViestiKirjoittanut OziBo_ » 9.3.2012 9:57

tyhmä kysymys mutta, jos heitän 5x 2,3v = 11,5 V ledejä nii kestääkö ne tota mitä akulta tulee? :nörtti:
Jupesetä
Pyörä:
Alfa Romeo
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
5.8.2010 23:41
Re: Valot/valomaskit yms.

ViestiKirjoittanut Jupesetä » 10.3.2012 2:48

Kannattaa heittää aina ennemmin ledit rinnan kuin sarjaan, sarjaankytketyt terpijätkien takalipat tahtoo tyhjäkäynnillä vilkkua. Aina pitää jonkin asteinen vastus olla irtoledeille!
OziBo_
Pyörä:
Ei ole
Paikkakunta:
isokyrö
Liittynyt:
22.2.2007 16:25
Re: Valot/valomaskit yms.

ViestiKirjoittanut OziBo_ » 10.3.2012 18:15

miks akulta tuleva virta tyhjäkäynnillä vilkkuis? Ja miks tarttis aina jonku vastuksen ku on enneki pelannu :roll:
Shape Moderaattori
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
9.9.2005 19:54
Re: Valot/valomaskit yms.

ViestiKirjoittanut Shape » 10.3.2012 18:31

Takavalolle ei tule akulta virtaa vaan vaihtovirtaa magneetolta jännitteensäätimen kautta. Jarruvalo taas ottaa virtansa akulta.

Se miksi ei kannata laittaa sarjaan ledejä:

Sarjaankytkentä on useimmiten kätevin kytkentätapa, kun tarkoituksena on saada palamaan samanaikaisesti useampia ledejä. Eräs asia joka on huomioitava niin yksittäisen, kuin sarjaan kytkettyjenkin ledien mitoituksissa, on vastukseen hukattavan jännitteen suuruus, verrattuna ledin, tai ledien jännitteeseen. Seuraava esimerkki selventänee asiaa.

Käyttöpaikkana on ajoneuvo, eli jännite on 12 volttia. Tarkoituksena on saada palamaan kuusi kappaletta punaisia vakioledejä. Ledien kynnysjännite siis on 1,7 volttia, ja virta jolla mitoitus tehdään, on 0,01A. Kaikki kuusi lediä on kytketty sarjaan, joten näiden yhteenlaskettu kynnysjännite on 6 * 1,7V = 10,2V.


Näillä lähtötiedoilla UR:n arvoksi saadaan 12V - 10,2V = 1,8V. Vastuksen resistanssiksi saadaan tällöin 1,8V / 0,01A = 180 ohmia. Tehonkestoa vastukseen tarvitaan vähintään 1,8V * 0,01A = 0,018W.

Homma toimii hyvin paperilla, sekä 12 voltin teholähteellä työpöydällä testattuna. Ongelmia alkoi ilmetä vasta kun kytkentä siirrettiin lopilliseen käyttökohteeseensa, autoon. Pakkasaamuina ledit eivät syttyneetkään heti, vaan valoa alkoi irrota vasta moottorin käynnistämisen jälkeen.

Tarkempi tutkimus osoittikin, että akun jännite putoaa pahimmillaan 10 voltin paikkeille
, ja 10,2 volttiahan oli se ledien yhteinen kynnysjännite, jotta edes vähän alkaa kulkemaan virtaa. Tutkitaanpa asiaa laskennallisesti jos akusta saatava jännite laskee pakkasaamuna 10,5 volttiin, saamme tällöin UR:n arvoksi 10,5V - 10,2V = 0,3V. Nyt voimme laskea, kuinka suuren virran ledit tällöin saavat: 0,3V / 180ohm = 0,0017A. Tavoitteena olleen 10mA:n sijaan ledit siis saavat virtaa vain 1,6mA, joten valontuotto jää hyvin minimaaliseksi.

Viikon kuluttua törmättiin toiseen ongelmaan. Ledit, tai ainakin joku niistä kärvähti. Koko ketju siis sammui lopullisesti. Tarkempi mittaus paljasti, että laturi antaa auton sähköjärjestelmään suurimmillaan 15 voltin jännitettä. Tästä voimme laskeskella UR:n arvoksi 15V - 10,2V = 4,8V. Ja edelleen voimme laskea kuinka suuri virta tässä tapauksessa menee ledien läpi. 4,8V / 180ohm = 0,027A. Alkuperäinen mitoitus siis oli 10mA, mutta nyt virta onkin kohonnut 27mA:ksi. Ledit eivät näin suurta virtaa kestäneet, joten sanoivat työsopimuksensa irti.


Lähde: http://koti.mbnet.fi/huhtama/ele/index.php?si=ml28.sis

Ja miksi pitää olla etuvastus? Noh yksinkertaisesti sillä rajoitetaan ledin ottamaa virtaa, eli ettei se pidemmän ajan kuluessa pimene.
Team JSR Facebookissa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!
OziBo_
Pyörä:
Ei ole
Paikkakunta:
isokyrö
Liittynyt:
22.2.2007 16:25
Re: Valot/valomaskit yms.

ViestiKirjoittanut OziBo_ » 10.3.2012 20:31

Juu no kait se täytyysitte vastusten kanssa pelleillä :roll:

Shape kirjoitti:Takavalolle ei tule akulta virtaa vaan vaihtovirtaa magneetolta jännitteensäätimen kautta. Jarruvalo taas ottaa virtansa akulta.

Btw: mistäköhän saitte päähänne että tämä valo tulisi takavaloksi saatika sitten derbiin :lol:
Valot siis tulee koneen päälle ja nimenomaan suoraan akulta.
jjerE__
Pyörä:
Yamaha Aerox -04
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
26.9.2009 21:34
Re: Valot/valomaskit yms.

ViestiKirjoittanut jjerE__ » 10.3.2012 21:15

Ilmeisesti se otettiin vaan esimerkkinä, ja olen ite myös huomannut sen :roll:
OziBo_
Pyörä:
Ei ole
Paikkakunta:
isokyrö
Liittynyt:
22.2.2007 16:25
Re: Valot/valomaskit yms.

ViestiKirjoittanut OziBo_ » 11.3.2012 11:43

Joo no tässä ei kukaan ole mitään esimerkkejä pyytänyt mutta kuitenkin, ymmärsin ettei kannata sarjaan laittaa :lol:
pirtelö
Pyörä:
Derbi DRD limitedi ja matrixi
Paikkakunta:
kokkola
Liittynyt:
18.4.2010 14:35
Re: Valot/valomaskit yms.

ViestiKirjoittanut pirtelö » 11.3.2012 21:55

Meneekö tuo H4 lamppu tuohon vakio lampun tilalle suoraan kiinni ilman mitää patentointia tai muuta?
prum prum
Turze
Pyörä:
Derbi X-Race Sm 50 2007 & Kawasaki Kx 85 2004
Liittynyt:
23.5.2010 14:33
Re: Valot/valomaskit yms.

ViestiKirjoittanut Turze » 11.3.2012 22:29

^Ei mene muokkaamatta jos siis tuota galleriasi derbin maskia tarkoitat. Eikä sitä edes kannata edes patentoida siihen, koska valokuvio menee yleensä perseelleen.
pirtelö
Pyörä:
Derbi DRD limitedi ja matrixi
Paikkakunta:
kokkola
Liittynyt:
18.4.2010 14:35
Re: Valot/valomaskit yms.

ViestiKirjoittanut pirtelö » 11.3.2012 22:37

Selvä, kiitoksia vastauksesta :P
prum prum
_moto_
Liittynyt:
17.5.2011 21:27
Re: Valot/valomaskit yms.

ViestiKirjoittanut _moto_ » 16.3.2012 22:25

Kannattaako mmx-maskiin laittaa alkuperäisen polttimon tilalle tälläistä http://www.moposport.fi:8080/workspace. ... =320-35356 tai tällästä http://www.tmi-janikaasalainen.fi/poltt ... -2557.html ??

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista