Raisureikä kirjoitti:Okei. Miten kannataisi alkaa lähetsytmään tuota rekisteröimistä, että saisi edes yhdelle rekisteröityä kun mitään papereita ei löydy?
juppi98 kirjoitti:mites sitten käy, kun nyt on tää miun nykyinen derbi aika paljon muokattu alkuperäisestä, eli mm. takahäkki itsetehty, uudet katteet, itsetehty penkki, uusi takahaarukka, jarrut vaihdettu (jarrusatulat, jarrulevyt, jarruletkut ja etujarrupääsylinteri) yms. yms.
eli jos nyt sattuis lähtemään kilvet, esim. koska kulkee yli 65km/h ja kuutiotilavuus ylittää sallitun 50ccm3, niin saanko enää tota rekisteröityä/muutoskatsastettua noille muutoksille vai joutuuko tuo runko romuttamolle sen jälkeen??
muutokset on todettu kestäväksi, mut en tiedä yhtään, mitä laki tuumaa asiasta..
niin pitkään, kuin kilvet kestää, en aio edes yrittää muutoskatsastaa tota, koska epäilen sen läpi menemistä ja menettäisin siinä kilvet automaattisesti.
7 §
Runkomuutokset ja -korjaukset
1. Ajoneuvon rungon rakenteen saa muuttaa, ja korjata hitsaamalla tässä pykälässä säädetyin ehdoin. Rungon saa vaihtaa malliltaan alkuperäisestä poikkeavaan vähintään suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiseen ajoneuvoon tarkoitettuun. Kevytmetallista tehtyä runkoa saa työstää sen kantavien rakenteiden lujuuteen vaikuttavalta osalta vain ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisesti.
2. Runkomuutoksissa on käytettävä tarkoitukseen soveltuvia ominaisuuksiltaan alkuperäisen kaltaisia materiaaleja tai kyseiseen ajoneuvoon soveltuvia ruuviliitoksella kiinnitettäviä valmisosia. Hitsattaessa on käytettävä rungon perusaineelle soveltuvia hitsauslisäaineita ja hitsaustapaa. Runkorakenteen sekä kiinnikkeiden ja korvakkeiden liitosten on oltava rakenteeltaan lujia ja huomioitava kasvaneet rasitukset. Hitsaussaumat on varauduttava tarvittaessa esittämään tarkastettaviksi viimeistelemättöminä.
1. Ajoneuvon jarrulaitteiden tienpintaan välittämä jarruvoima ei saa jarrulaitteiden muutosten seurauksena heikentyä. Jarrulevyn halkaisijan pienentäminen on korvattava lisäämällä jarrulaitteen kitkavoimaa tai lisäämällä samalle akselille toinen jarrulevy.
2. Jarrulaitteiden hydraulijärjestelmään liittyvien osien ja jarrupalojen on oltava tehdasvalmisteisia ja ajoneuvoon soveltuvia. L1e-L5e -luokan ajoneuvoon, joka on hyväksytty jarrujen osalta E-säännön 78 mukaisesti, saa vaihtaa myös kyseiseen ajoneuvotyyppiin E-säännön 90 mukaisesti hyväksytyt jarrupalat.
3. Jarrulaite voidaan vaihtaa vähintään valmistajan ilmoittamalta suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiseen ajoneuvoon tarkoitettuun jarrulaitteeseen tai jarrulaitteeseen, jonka suorituskyvystä on annettu vähintään 13 §:n mukainen selvitys.
Eli jos jarrut on tehokkaammasta tai about samanlaisesta vekottimesta otetut niin pitäisi olla lailliset.
Trgg| kirjoitti:Aika vaikeeksi se kyllä tulee. Halvempi varmaan hommata ihan oikee kotari?