yamahatadu kirjoitti:Mitä vinkkejä tohon hidasajoon, portit sain läpi neljänkympin vauhista ja jarrutuksessa jäi 3m matkaa. Ainut vaa mikä huolettaa nii hidasajo, pitäskö tehä silleen että kaasua jonkuverra sitte takajarrulla hillihtee sitä menoo.? vai että kytkimellä luistattaa? Ja onko valvoja yleensä miten tarkka siinä hidasajoss??
Miksi edes yrität portteja 40 vauhdista jos minimi on 30? Turha sitä on itselle vaikeammaksi tehdä. Jarrutuksessa jokainen saa kyllä sen siihen 9m matkaan pysähtymään, eri asia on sitten onko jarrutus hallittu ja turvallinen.
Hidasajon voi suorittaa muutamalla eri tavalla. Vaihteellisella mopolla tapa 1) Tasainen puolikaasu, kytkin puolessavälissä ja takajarrua laahamalla säätelet vauhdin. Näyttää typerältä, kuluttaa takajarrun ja et ikinä tarvitse tätä taitoa missään muualla kuin käsittelykokeessa.
tapa 2) Pumppamalla kaasua pidät kierroksia koneessa, samalla pienillä kytkimen liikkeillä säätelet vauhdin. Kytkin siis koko ajan noin puolessavälissä ja pienillä liikkeillä sisään tai ulospäin säätelet vauhdin. Oikea jalka on koko ajan takajarrun päällä valmiudessa mikäli tarvitsee takajarrua käyttää, ei siis tarvitse koko ajan laahata vaan pidät sen jalan vain valmiudessa mikäli tarvitset takajarrua. Tätä taitoa voit sitten hyödyntää ihan oikeasti tuolla liikenteessä kun lähestyt risteyksiä. Suosittelen.
Molemmilla tavoille yhteistä on että istut penkillä missä kuuluukin, ei ajeta takamatkustajan paikalta. Jalat puristat tankkiin ja nostat sen katseen sinne horisonttiin ja sitten vain tasapainoittelemaan se alue läpi. Pidät koko ajan pienen vauhdin yllä, ei ole tarkoitus yrittää pysäyttää mopoa. Ihan niinkuin lähestyisit risteystä.
TutVo:sta riippuu onko tarkka vai ei, toinen saattaa olla hyvinkin tarkka siittä onko jalkasi valmiudessa käyttämään takajarrua ja taas toinen siittä missä katseesi on. Mutta varaudu siihen pahimpaan joka tapauksessa.