Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 20.3.2014 21:25

Kuvittelisin että homma on hyvinkin helppo mikäli smotovanteet on otettu sisarmallista jossa on sama runko. Tällöin katsuria kiinnostanee lähinnä jarrumuutosten toteutus.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
-rampe-
Pyörä:
Suzuki Pv -86, Golf GTI mk3
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
20.5.2012 0:15
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut -rampe- » 20.3.2014 22:19

Laitellaas tänne nyt oma kokemus mankin katsastamisesta.
Kävin tuolla Vantaan Hakkilassa katsastamassa, En suosittele.
Valot, jarrut, jarruvalo sun muut oli kunnossa. Kulki myös tasan 45km/h.
Ei riittäny ihan, ei tullut kilpiä. Syyt minkä takia hylkäsi olivat mm.
Eturenkaiden laakereissa (arviolta) 0.3-0.5mm väljää.
Myös takarenkaiden laakereissa arviolta saman verran väljää.
Takaratas oli 42, vakio 40.
Takahaarukan toinen pusla oli hieman väljä, siinäkin oli väljää arviolta 0.3mm
Ohjauslukko ei toiminut
Takaheijastin vääränlainen
ja tais olla vielä jotai muuta pientä.

Kattoi mankista kaiken mahdollisen, koneen valmistenron, etupumppujen stefat, takaiskarit, renkaiden paineet, Pakoputken e-hyväksyntää etsi n. 15min.
Kovasti mietti myös minkä takia kaasukahva pyöri taaksepäin. Stoppari paskana.
Totesi myös että kytkinkahva on liian jäykkä.
Takalokasuoja lyhennetty ja penkin pehmustetta muokkailtu.
Hyvä ettei näistäkin rokottanut. :lol:

Suoraan sanottuna tais olla katsastusmiehellä jotai mopoja vastaan tai ei nuorena saanut mopoa. :roll:

Eipä tässä kummempia, kerroin omat kokemukset paikasta jota en suosittele. :D
Tossut henkeen, vereen, jalkaan ja alle
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 21.3.2014 8:24

Itse sanoisin että ohjauslukon toimimattomuus olisi noista perusteluista ainoa "oikea" peruste hylkyyn. Eihän pyöränlaakereissa tietenkään saisi olla väljää, mutta ihmeen tarkasti on katsonut. Onko välitysten muuttaminen pienemmäksi laitointa, olettaen että huippunopeus laskee?
Vauhtiviivatarra Moderaattori
Liittynyt:
5.2.2003 23:44
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Vauhtiviivatarra » 21.3.2014 22:58

Kyllähän tuota asetusta niin voisi tulkita.
EY-tyyppihyväksytyn 1 ja 2 momentissa tarkoitetun ajoneuvon moottorin, pakoputkiston ja äänenvaimentimen sekä niiden osien vaihtaminen tai voimasiirron muuttaminen on sallittu ainoastaan kyseiseen ajoneuvoon tarkoitetuilla tunnusnumeroin tai merkinnöin varustetuilla varaosilla ja menetelmillä. Osan vaihtojen tulee lisäksi täyttää L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 kohdassa 19 säädetyt virityksen estävät merkintävaatimukset seuraavasti:

a) ajoneuvossa olevaa viritykseneston valvontakilpeä tai -tarraa, jossa on merkittyinä ajoneuvoon asennettavaksi hyväksytyt varaosan tunnusnumerot, ei saa poistaa ajoneuvosta;

b) varaosan mukana toimitettu erillinen, valvontatiedot sisältävä tarra tulee osan vaihdon jälkeen kiinnittää ajoneuvoon valvontakilven tai -tarran viereen, jos käytettävän varaosan tunnusnumerosta ei ole valmiiksi tietoa ajoneuvon viritykseneston valvontakilvessä tai -tarrassa;

c) jos valvontatiedot sisältävää tarraa ei ole varaosan mukana toimitettu, vastaavat tiedot käytettyjen osien tunnusnumeroista tulee todeta muutoskatsastuksessa.
Eli oman ymmärrykseni mukaan virityksenestokilpeen merkityt rattaat pitäisi olla kiinni. Melkoisen pikkutarkkaa toimintaa myös omasta mielestäni.
Keskustelufoorumin säännöt
Tue sivustoa ja liity VIP-jäseneksi
Jonas_
Liittynyt:
23.3.2013 14:28
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Jonas_ » 23.3.2014 20:41

Ajattelin nyt vielä varmuudenvuoksi kysyä, että mahtaisiko mopo mennä katsastuksesta läpi jos mittarina on gps? :lol:
Tojaa
Pyörä:
Ex. Baotian milansportti imuri -07, VARASTETTU : skyteam monkey -06, Ex kiinanimuri baotian -08, Ex imuri nimeltään Sanili -04, toinen ex Sanili imuri -04
Paikkakunta:
Pirkanmaalta jostakin.
Liittynyt:
7.5.2010 17:40
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Tojaa » 23.3.2014 22:30

saako se lukemansa renkaasta? no ei eli se ei kelpaa..
Skyteam on ongelmajätettä.
EräJormaProd
Liittynyt:
21.2.2014 22:50
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut EräJormaProd » 2.4.2014 22:13

Kuinka paljon veikkaisitte suunnillee yamaha dt50 muutoskatsastuksen USD-keulan kanssa maksavan? Onko järkevää käydä edes muutos katsastamassa? :|
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 3.4.2014 7:26

Asemakohtasta paljonko muutoskatsastus maksaa, mutta luultavammin 70-90€. Mä en jaksais käydä katsastamassa, täällä ei ikinä pysäytetyks joudu ja sillonkin saa olla tarkka poliisi jos keksii tollasen. Toki jos mp-kytät viikottain pysäyttelee ni harkitsisin katsastusta. Ei nekään silti ihan kaikkee tiedä, tai välitä, kun käyttäytyy hyvin ja ajelee nätisti.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Tyramies
Pyörä:
BomberFudet<3 & Jincheng Knight
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
12.8.2008 0:36
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Tyramies » 9.4.2014 14:31

Ei nuo vielä mitään, muutaman tunnin hommia vaihtaa... auto puolella kun saapi 2 sivun vikalistan täynnä puslia ja tukivarsia niin sitten pelottaakin jo :D

Anyway, onko jengi käyttäny mopoa valvontakatsastuksessa? Lähti kilvet ja tuli määräys näyttää valvontakatsastuksessa, kulki 59km/h niin sanoi että laitappa vakioks ja hae kilvet takaisin... ? Kyseessä siis 2008 vuoden Baotian ilman kureja :lol:
Tarvitsetko apua mopon kanssa? Osa-asennukset, vikadiagnostiikka ja tuning onnistuu meillä helposti! http://www.tomppa.fi <--- moposivut <---- mopohommia yli 6 vuoden kokemuksella.
Hoofy
Pyörä:
Baotian Fude Rebel
Paikkakunta:
Forssa
Liittynyt:
14.8.2013 21:52
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Hoofy » 10.4.2014 0:31

En tiedä kuuluuko tänne mutta... Ostin tänään skyteamin mankin jossa on paperit jne. Kilpi oli paikallaan, eli oli selvästi kilvissä kun ostin. Kun katselin papereita tarkemmin, niin sieltä juu puuttu kaikki mun tiedot, mutta sinne oli pistetty päivämääräksi että milloin se on omistajaa vaihtanu niin 11.10.2013, eli tää tarkottaa sitä että mankin edellinen omistaja ei ollut pistänyt mankia omiin nimiinsä vaan hänen sanoin se oli vielä sen kaverin nimissä jolta hän osti sen viimevuonna. Ongelma onkin tässä juuri se että kun käyn pistämässä mankin omiin nimiini, niin joudunko maksamaan tuolta viimevuodesta asti vakuutusmaksut? Vai riittääkö se että konttorilla selitän "mopon ostin keskiviikkona ja vanha omistaja ei saanut sitä kilpiin kun ei ikä riittänyt, eli on vieläkin ensimmäisen omistajan nimissä" ?
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 10.4.2014 8:28

Se joka sen nyt käy nimiinsä laittamassa, saa saatanalliset mätkyt. Kun sieltä ei edes tule pelkkää vakuutusmaksuu, vaan muutamalta päivältäki tuli useempi kymppi.

Joten sun olis vähä niinku pakko saada papereissa olevalta omistajalta uus luovari. Muuten menee mökkimopoks. Tota ei selittämällä saa korjattua. Eli yhteyttä papereissa olevaan omistajaan ja uus luovari. Jos ei kakkososaa viitti hakea niin trafin luovarikin käy, pyydä postittamaan se allekirjotuksella.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Hoofy
Pyörä:
Baotian Fude Rebel
Paikkakunta:
Forssa
Liittynyt:
14.8.2013 21:52
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Hoofy » 10.4.2014 10:21

No voi pa*ka... Kai sitä pitää ottaa yhteyttä "edellisen edelliseen omistajaan" jotta sais uudet paperit.. ku ei tähän varmaan voi yrittää tussilla edes mitään numeroita pistää vanhan päiväyksen päälle? (rikoskin varmaa tuommone juttu?)

Edellistä viestiä ei tarvitse lainata.
-AceFin
kersti91
Liittynyt:
6.11.2005 13:16
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut kersti91 » 10.4.2014 18:03

Jep, jos ei ole paperit päivänselvässä kunnossa niin itse jättäisin osan hinnasta maksamatta ja antaisin loput kun edellinen omistaja on selvittänyt hommat kuntoon. Näistä en laita omiin nimiin ettei tule maksuja-tyyppejä on ihan tarpeeksi.
Tarkista kampiakselin stefa.
Marde666
Liittynyt:
29.12.2013 11:43
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Marde666 » 11.4.2014 18:28

http://www.wandamotor.fi/runko-monkey-p-6540.html Onko tälläistä mahdollista millään tavalla saada kilpiin?
Retroilija
Pyörä:
Pappatunturi, 1999 GSX600F
Paikkakunta:
Pori
Liittynyt:
31.10.2011 9:11
Re: Mopon katsastus, rekisteröinti ja muutoskatsastus

ViestiKirjoittanut Retroilija » 11.4.2014 18:36

Soita ja kysy. Jos rungossa on runkonumero ja paperit niin son läpihuutojuttu.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista