manaboy94
- Liittynyt:
- 3.11.2010 16:37
Niin... Kohta ajankohtanen toi et saan mopon kehiin (monkey) ja haluisin vähän oppia näistä mopojutuista. Ja oon siis muija.
Miten siis oppisin kaikkein parhaiten? Hengailen usein jätkien kans ku ne juttelee mopoista ja kaikesta niihin liittyvästä tekniikasta, virityksistä yms. mut enhän mä siit tajuu hevonpaskaakaa
Isoveli haltsaa nää hommat, mut tuskin se mua paljoo jaksaa opettaa tai autella.
Netistä varmaan vois oppia jotain, osat jne? Autelkaas!
-mikkoo-
- Pyörä:
- xtreme
- Liittynyt:
- 14.11.2009 17:00
ei uutta topiccia tälläsille.
janne84
- Pyörä:
- Cpi sx 70cc
- Paikkakunta:
- Hollola
- Liittynyt:
- 17.8.2008 9:34
Tietysti lukemalla esim. tätäkin sivustoa saa hyvin tietoa mitä tuskin kaikki sun kaveriskaa tajuavat
Tietyt aiheethan on helppo löytää jo valmiiksi täältä foorumi puolelta otsikon perusteella..
Ilmoitukset Erilaisia änkkiä ja helmiäismaaleja
Galleria Projekteja ja työpajan tuotosta
topppsu
- Pyörä:
- eioo
- Paikkakunta:
- Rauma
- Liittynyt:
- 1.4.2009 16:55
Täältä foorumilta ja kannattaa tsekata myös
Monkeyt.net. Ja ei tosiaan tarvi uusia topicceja tämmösille.
Sarvi-Perkele
- Liittynyt:
- 12.12.2004 18:10
No jos ihan oikeesti haluaa juttuja oppia, ja viittii käyttää siihen muutaman tunnin aikaa, niin suosittelisin lukemaan Alfamerin julkaiseman kirjan "Moottoripyörän tekniikka". Löytyy kirjastoista eikä oo näemmä pahan kallis ostaakkaan:
http://www.booky.fi/kirja/coombs_matthe ... 9525089745Siinä on käyty perusteet kattavasti läpi. Samaa kirjaa vois suositella monille muillekin näitä palstoja kahlaaville. Aika paljon helpompi saada kokonaiskuva yhdestä kirjasta, kuin lukea palstoilta mielipiteitä, ajatuksia, kannanottoja, harhaluuloja yms paskaa joka ei johda mihinkään.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
kersti91
- Liittynyt:
- 6.11.2005 13:16
Tarkista kampiakselin stefa.
kossusukka
Moderaattori
- Pyörä:
- Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
- Paikkakunta:
- Jyväskylä
- Liittynyt:
- 13.10.2007 23:34
Sarvi-Perkeleen mainitsemaa kirjaa voisin lämpimästi suositella, itse sen aikoinaan luin läpi ja siitä saa erinomaista pohjatietoa. Toinen hyvä erityisesti mopojen räpläilyyn tarkoitettu kirja on Alfamer:in
Mopojen korjausopas. Siinä tosin suuri osa suht samaa tietoa kuin tuossa Moottoripyörän tekniikka-kirjassa.
Kun pohjatiedot on hyvin kasassa niin täältä foorumilta saa aina apuja hommissa ja erityisestihän sitä oppii näkemällä ja tekemällä (ajatuksen kanssa). Monet pienet huomiot ja helpotukset huoltotoimenpiteissä oppii vain kokemuksella tai jonkin puoliammattilaisen neuvomana.
97heppatyttö
- Pyörä:
- Tunturi mopedi, Yamaha wr 125x
- Paikkakunta:
- Mikkeli
- Liittynyt:
- 28.3.2010 18:38
tekemällä oppii.. hieman epäilen että olet muija..... käyttäjänimi,, puhe/kirjotustyyli,,
MB93
- Pyörä:
- Honda FT500
- Paikkakunta:
- Jyväskylä
- Liittynyt:
- 13.1.2010 20:10
Juuri tuo kossusukan mainitsema Mopojen korjausopas perehdytti mopojen ihmeelliseen maailmaan. Kirjan hommasin kauan ennen mopoa ja opiskelin suurin piirtein ulkoa koko opuksen.
Slerpa_
- Pyörä:
- Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
- Liittynyt:
- 21.6.2008 20:41
Mopon korjausopas oli itsellenikin ensimmäinen lukemani mopokirja. Siitä sai hyvän yleiskäsityksen mopon toiminnasta. Itseäni tuossa kirjassa harmitti se, kun ei ollut niitä viritysohjeita. Kirjassa nimenomaan luki jotain tämmästä että "mopon viritys on erittäin huono asia ja tässä kirjassa ei anneta viritysohjeita.
Ironista kyllä, löysin samalta kirjailijalta (esko mauno) kirjan nimeltä Virittäjan käsikirja:2tahti moottorin viritys. Tämä kirja tuli seuraavaksi hankittua ja siinä olikin jo runsaasti lisää 2tahti moottorin virityksestä samalta kirjailijalta on myös kirja : Virittäjän käsikirja:nelitahtimoottorit. Tätä kirjaa en ole kuitenkaan löytänyt mistään, enkä tiedä puhutaanko tuossa kirjassa mopoista vai autoista.
Kun tuo 2tahti moottorin viritys käsikirja tuli kahlattua läpi moneen kertaan, ja ainoa asia mikä siinä harmitti oli se, että käytännön ohjeita oli pirun vähän. Tarvitsin kanssa vähän kehittyneempää virityskirjallisuutta. Löysin Seppo Tiittasen motocross mekaanikon käsikirja-nimisen kirjan. Sitą on tullut luettua paljon, ja siitä saa aivan törkeästi tietoa 2t moottorista.
Tämän tiittasen kirjan luettuani, aloin etsimään lisää luettavaa. Nyt on menossa Ian Bellin kirjoittama englannin kielinen kirja. Lukemisesta tosin tekee hankalan se englannin kielisyys ja ammattisanasto.
Siinä oma lukuhistoria. Yksi fakta on tosin se että teorian oppii lukemalla, ja tekemällä oppii käytännön. Myös mopoa korjatessa ja kokemuksen karttuessa oppii kuuntelemaan sitä moottoria aivan eri tavalla. Jokainen ääni kertoo oman tarinansa, ja heti kuulee, että mikä mopossa on vikana, tai mikä hajoaa pian. Näitä kaikkia ääniä on mahdotonta oppia vain lukemalla kirjoja. Ne äänet täytyy itse kokea ja oppia tunnistamaan käytännössä. Tiittanenkin kirjassaan manailee sitä kun suomen kielessä ei ole sanoja kuvaamaan kaikkia moottorin ääniä.
MB93
- Pyörä:
- Honda FT500
- Paikkakunta:
- Jyväskylä
- Liittynyt:
- 13.1.2010 20:10
Joskus taisin löytää tuon Esko Maunon nelitahtimoottoreiden viritysoppaan kirjastosta, ja siinä puhuttiin vain isommista koneista. Teoriassahan samaa asiaa, mutta mopon kone on sen verran pienempi ettei siitä saa samalla tavalla tehoa irti kuin isommasta.
Sama pisti itsellänikin silmään tuosta Mopojen korjausoppaasta, että viritys olisi muka paha asia eikä sitä suositella kenellekään. Mutta korjausopas on peruskorjaamisen, virityskirjat virityksen opiskeluun.
Slerpa_
- Pyörä:
- Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
- Liittynyt:
- 21.6.2008 20:41
Sama pisti itsellänikin silmään tuosta Mopojen korjausoppaasta, että viritys olisi muka paha asia eikä sitä suositella kenellekään. Mutta korjausopas on peruskorjaamisen, virityskirjat virityksen opiskeluun.
Tarkoitin vaan sitä että on ironista, että 2t moottorin virityskirjan (joka erityisesti käsittelee mopoja) kirjottanut tyyppi kirjottaa toisessa kirjassaan että hän tuomitsee mopon virityksen ankarasti, ja pitää sitä pahana asiana.
Tuo itseäni lähinnä huvitti. Kelpo kirjoja kummatkin silti.
Joskus taisin löytää tuon Esko Maunon nelitahtimoottoreiden viritysoppaan kirjastosta, ja siinä puhuttiin vain isommista koneista.
Tämmästä itekkin epäilin. Ostin tuon Esko Maunon Polttoainelaitteet kirjan siinä toivossa että siinä oltaisiin käsitelty mopon kaasareita. Eihän siinä niitä mopon kaasareita ollut, vaan jotain auton ruiskuja ja tämmäsiä. Kiinnostavaa luettavaa silti, varsinkin kun tossa Saabissani on tommonen K-Jet, jota siinä kirjassa myös käsitellään. Eli ei sikään kirja aivan hukkaan mennyt.
bultti_
- Pyörä:
- suzuki s1 -91 (EX), suzuki pv -97 (EX) ja pappis -7?
- Paikkakunta:
- joensuu
- Liittynyt:
- 25.8.2009 21:26
Mut ne ruuttajärjestelmäthän on semmosii, et ei oikeen voi ihan kotioloissa niitä korjata..?
Mun mielestä Esko Maunon MOPOT: korjausoppaasta oppii aika hyvin mopoista
reaper3200
- Pyörä:
- Aprilia mx 87cc -03& Yamaha tzr 50 rossi
- Liittynyt:
- 15.8.2009 21:09
Se mistä oppia kannattaisi hakea riippuu myös siittä miten syvällisesti mopoonsa aikoo perehtyä, riittääkö taito putsata kaasutin, vaihtaa tulppa tai öljyt. Vai onko tarkoitus asenta joitain blot-on viritysosia esim.tehoputki tai uusi sylinteri. Vai onko tarkoitus ymmärttää polttomoottoritekniikkaa syvällisemmin.
-keulii-
- Pyörä:
- derbi 50cc
- Liittynyt:
- 8.8.2010 10:12
Eikös sitä kokemuksella ja toisten kertomuksilla aika pitkälle pääse ja jos joku joka tietää moposta paljon ni vaikka kyselet siltä, jos on mopo lähellä näyttää mitä osaa tarkoittaa ja netti/kirjat auttaa myös.
Vai miten se meni
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista