Vauhtiviivatarra
Moderaattori
- Liittynyt:
- 5.2.2003 23:44
Kaikki keskustelu ja kysymykset uudistuneesta mopokortista, sen hankkimisesta ja muusta asiaan liittyvästä.
Mopokortin myöntämisen ehdot muuttuivat 1.6.2011. Tuolloin astui voimaan laki jonka mukaan mopokortin saadakseen on teoriakokeen lisäksi suoritettava vähintään kuusi tuntia teoriaopetusta, kolme tuntia ajo-opetusta sekä käsittelykoe mopolla tai ajokoe kevyellä nelipyörällä(ns. mopoautolla). Teoria- ja ajo-opetusta järjestävät useat autokoulut ja opetus on mahdollista toteuttaa myös opetusluvalla. Yleensä teoriatunnit ja teoriakoe suoritetaan autokoulussa ennen ajotunteja. Teoriakokeen voi suorittaa aikaisintaan samana päivänä kun täyttää 15 vuotta. Käsittelykokeeseen taas voi osallistua vasta kun kaikki muut vaaditut osiot eli teoriatunnit ja -koe sekä ajotunnit on suoritettu. Näinollen korttia ei todennäköisesti saa heti 15 vuotta täytettyään.
Ennen vaaditun opetuksen ja kokeiden suorittamista on haettava poliisilta ajokorttilupaa kirjallisella poliisin toimipisteessä täytettävällä hakemuksella. Hakemuksen liitteiksi on esitettävä lääkärintodistus tai nuorison terveystodistus, kaksi passivalokuvaa, huoltajien kirjallinen suostumus sekä todistettava henkilöllisyytensä.
Kokonaiskustannukset kortin hankkimisesta kaikkine lupa- ja tutkintomaksuineen kohoavat noin 400-600 euron tietämille, riippuen autokoulun veloituksesta. Opetusluvilla suoritettaessa kortin voi halvimmillaan saada noin 220 euron hintaan.
careox kirjoitti:Ohessa muuten päivitetty ohjeistus, kun opetuslupaopetukseen tuli taas muutoksia.
* Opetusluvan hakija käy tekemässä teoriakokeen Ajovarmassa. Suoritus on voimassa kolme vuotta.
* Oppilas hankkii valokuvat ja terveystodistuksen. Vanhemmat allekirjoittavat suostumuksen opetuksen aloittamiseen. Opettaja ja oppilas menevät poliisilaitokselle jättämään opetuslupa- ja ajokorttilupahakemukset. Molempien henkilöllisyys todistetaan esimerkiksi passilla. Lupaa voi hakea aikaisintaan 6kk ennen kuin oppilas täyttää 15 vuotta. Lupa on voimassa 9kk.
* Jos kaikki on kunnossa, lupa irtoaa noin viikossa. Tällöin opettaja saa aloittaa teoriaopetuksen antamisen (jota siis 6 oppituntia). Tunnit täytetään
E506:een (opetuskortti).
* Kun teoriatunnit on pidetty, oppilas voi osallistua kuukautta ennen 15-vuotta täytettyään teoriakokeeseen. Kokeen voi tarvittaessa uusia aikaisintaan kolmatena päivänä hylkäyksestä. Suorituksesta tulee merkintä E100:een.
* Suoritetun teoriakokeen jälkeen voi aloittaa ajoharjoitukset, kunhan oppilas on 15-vuotias
* Kun kaikki kolme ajoharjoitustuntia on suoritettu (1 käsittely ja 2 liikenteessä) opettajan kanssa, oppilas voi osallistua käsittelykokeeseen. E506 täytyy olla täydellisesti täytettynä tässä vaiheessa. Kokeessa vaaditaan suojaavaa pukeutumista, eli hanskat, takki, pitkät housut ja kunnon kengät.
* Käsittelykokeen (ajoon valmistautuminen, hätäjarrutus, portit, hidasajo) hyväksytyn suorittamisen jälkeen oppilas saa väliaikaisen ajokortin, ja noin kahden viikon päästä voi noutaa virallisen ajokortin.
Hyödyllisiä linkkejä:
SAKL OpetussuunnitelmaTrafi oheislukemistoaTrafi käsittelykokeesta
Lisää tietoa aiheesta:
Tietopankki:MopokorttiPoliisi:ajokorttiluvan hakeminenAikaisempi asiaa käsittelevä viestiketju löytyy
täältä.
Alluu-
- Pyörä:
- Suzuki PV -97
- Paikkakunta:
- Jyväskylä
- Liittynyt:
- 10.4.2010 14:31
Tietääkö kukaan kuinka nopeasti tuon uuden kortin voi saada, jos teen tossa syyskuun alussa ne teoriatunnit, 13pv synttärit ja teoriakoe ? ja ajotunteihin menee viikko ?
[TEIKKU]
- Liittynyt:
- 28.1.2009 8:55
Alluu- kirjoitti:Tietääkö kukaan kuinka nopeasti tuon uuden kortin voi saada, jos teen tossa syyskuun alussa ne teoriatunnit, 13pv synttärit ja teoriakoe ? ja ajotunteihin menee viikko ?
Kyllä se hankala on alle 2 viikon aikana suorittaa. Mutta mahdollista kyllä.
careox
- Liittynyt:
- 4.6.2011 22:27
Alluu- kirjoitti:Tietääkö kukaan kuinka nopeasti tuon uuden kortin voi saada, jos teen tossa syyskuun alussa ne teoriatunnit, 13pv synttärit ja teoriakoe ? ja ajotunteihin menee viikko ?
Ajotunteihin menee vähintään kolme päivää, ja niitä voi ottaa vastaan 15 vuotta täytettyään. Teoriakokeen voi suorittaa ennenkuin ajaminen on aloitettu, mutta vasta 15 vuotiaana. Kortin saantia rajoittaa siten eniten linja: syntymäpäivä + ajotunnit + käsittelykoe, eli käsittääkseni nopein mahdollilnen on kolmantena päivänä syntymäpäivästä. Tosin ainakin meillä käsittelykokeeseen oli aikoja nihkeästi saatavilla, joten sen aikavaraus kannattaa tehdä ajoissa, jos kortilla on kiire. Teoriakokeeseen pääsee huomattavasti lyhyemmällä varoitusajalla.
moimies
- Pyörä:
- petri
- Liittynyt:
- 20.5.2011 21:55
Jeah. Kirjalliset meni ekalla läpi kävin pari tuntii sitte tekee ja just tulin ekalta ajotunnnilta
eile oli bday. Kortin saan luultavasti torstaina tai perjantaina.
careox
- Liittynyt:
- 4.6.2011 22:27
Meilläkin opetuslupalainen meni läpi käsittelykokeesta. En ollut täysin tyytyväinen tutkinnon vastaanottajaan, jonka asenne toi lähinnä mieleen katsastusmiehet ennen katsastustoiminnan avaamista kilpailulle, mutta lopputulos ratkaisee. Järjestys oli pyörän talutus, tarkistukset (kypärä, peilit, kaikki valot, jarrut), hidasajo, hätäjarrutus, portit. Yllättäen kaverilla oli tutka mukana, joten mittarivirheestäkin piti olla jonkinlainen käsitys.
Vauhtiviivatarra
Moderaattori
- Liittynyt:
- 5.2.2003 23:44
Kannattaa laittaa palautetta kyseiselle konttorille. Vaikkei se mihinkään johtaisi, ei ainakaan voida vedota siihen ettei mitään ole sanottu.
Sovelsiko tutvo noita nopeuksia ihan suoraan vai pitikö jonkinlaista toleranssia mittarivirhettä silmälläpitäen?
AGK
- Pyörä:
- Derbi Senda Xtreme & Tiger.
- Paikkakunta:
- Jossain pohjoisessa.
- Liittynyt:
- 1.9.2010 11:11
Varmaan tutka sitä äkkijarrutusta varten. Eikös se ollu 35 km/h tai yli mistä piti pysäyttää yhdeksään metriin? Ja eikö hidasajossaki ollu joku määrä, minkä yli ei saanu vauhti kivuta?
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
careox
- Liittynyt:
- 4.6.2011 22:27
Kyllä sitä tutkaa käytettiin sekä portti- että hätäjarrutustehtävissä. Toleransseista ei tullut sitten mitään puhetta, vaan käskin suoraan ajamaan hieman kovempaa, että mittarivirhe kompensoituu. Lopputulos oli ilmeisen riittävä. Yllättäen sanottiin, että porteissa nopeus mitataan niistä viimeisellä, kun muistelin ohjeiden sanovan tämän tapahtuvan keskimmäisellä.
Suurin yllätys tuli kuitenkin hätäjarrutuksessa, jossa 9 metrin kohtaa ei oltu merkitty millään tavoin. Yritä siinä sitten arvioida, pitäisikö jarrutusta vieläkin kiristää. Tehtavän onnistumisen arviointikin tuntui olevan täysin silmämääräistä.
Noh, onneksi on toistaiseksi takana, mutta opetusluvasta jäi opetustapana sen verran hyvä kuva, että ajattelin toistaa tämän myös nuoremmalle. Teoriakokeeseen pystyy harjoittelemaan netissä aivan yhtä hyvin kuin autokoulussakin, mutta käsittelykoetta ajatellen autokoululla on aikamoinen etulyöntiasema, koska siellä tiedetään, mitä kokeessa tulee oikeasti vastaan.
KoteloNorsu
- Pyörä:
- Derbi Drd Evo -08, Husku SMS 4
- Paikkakunta:
- Espoo
- Liittynyt:
- 29.4.2009 16:29
careox kirjoitti:
Suurin yllätys tuli kuitenkin hätäjarrutuksessa, jossa 9 metrin kohtaa ei oltu merkitty millään tavoin. Yritä siinä sitten arvioida, pitäisikö jarrutusta vieläkin kiristää. Tehtavän onnistumisen arviointikin tuntui olevan täysin silmämääräistä.
Sille, että hätäjarrutuksessa rajaa ei ole merkitty millään on ihan järkevä syy. Ainakin itsellä piikkitunteja käydessä opettaja sanoi että tuo takarajan merkki hätäjarrutuksessa on poistettu, koska se että kokeen suorittaja näki sen tietyn takarajan aiheutti kaatumisia, joka on ihan loogistakin. Kun näkee että ei ehdi jarruttamaan niin tulee painettua jarrut pohjaan josta seuraa helposti lukkojarrutus, josta mennään sitten nurin.
careox
- Liittynyt:
- 4.6.2011 22:27
KoteloNorsu kirjoitti:Sille, että hätäjarrutuksessa rajaa ei ole merkitty millään on ihan järkevä syy.
Varmastikin näin. Kokeeseen on vain hankala valmistautua, jos se poikkeaa säädöksistä. Trafin ohjeissa kuitenkin selvästi sanotaan, että jarrutusmatkan päättymistä osoittava merkki sijoitetaan jarrutuslinjan ulkopuolelle (
kappale 6.5.3). Tutvo kehtasi vielä sanoa, että enkö ole lukenut oheismateriaalia, kun tiedustelin loppumerkin puuttumista. Tähän olisi tehnyt mieli vastata kaikenlaista nasevaa...
Mutta on tuohon loppumerkin mukanaoloonkin hyvä syy. Kun hätäjarrutus on oikeassa elämässä se viimeinen oljenkorsi peräänajoriskin vuoksi, sillä on aina myös loppumiskohta. Jos jarrutus alkaa liian myöhään, kolahtaa. Jos vauhti ei pysähdy ennen estettä, kolahtaa vielä varmemmin. On hieman ongelmallista, jos kokelas ei pysty aloittamaan jarrutusta selkeästi osoitetusta paikasta, mutta sitten se homma vasta vaaralliseksi muuttuukin, jos laitetta ei saa pysähtymään ajoissa.
oppa
- Pyörä:
- Yamaha DT
- Liittynyt:
- 17.8.2009 19:57
Itellä oli tänään viimeinen ajotunti ja käsittelykoe, ja läpihän se meni
AGK
- Pyörä:
- Derbi Senda Xtreme & Tiger.
- Paikkakunta:
- Jossain pohjoisessa.
- Liittynyt:
- 1.9.2010 11:11
Congratulations! Ja eikun ajamaan? Mua kyllä harmittais, jos olis tänää kortti, vettä tulee taivaan täydeltä.
Köyhiä eivät ole ne joilla on vähän, vaan ne jotka haluavat aina lisää.
moimies
- Pyörä:
- petri
- Liittynyt:
- 20.5.2011 21:55
Mulla tänää sama setti ja korttihan sieltä tuli
joxznr
- Pyörä:
- Cpi GTR
- Liittynyt:
- 8.12.2010 16:28
Itellä viimeviikolla teoriatunnit ja 2pv sisää 3 käsittelytyntii ja huomenna olis sit käsittelykoe
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista