Mikäli mopo on poliisin suorittamassa tienvarsitarkastuksessa todettu viritetyksi ja/tai ajokelvottomaksi ja sen kilvet on viety katsastusasemalle, tulee mopoon suorittaa valvontakatsastus kilpien takaisin saamiseksi. Valvontakatsastuksessa tarkastetaan mopon täyttävän ajoneuvoluokkansa vaatimukset eli sylinteritilavuus enintään 50cc ja rakenteellinen nopeus enintään 45km/h. Lisäksi moposta on löydyttävä seuraavat varusteet
- Lähivalo (eli ajovalo)
- Takavalo
- Jarruvalo
- Sivuheijastimet
- Takaheijastin
- Valaistu nopeusmittari
Kun mopon omistaja vaihtuu, uuden omistajan on 7 päivän kuluessa rekisteröitävä menopeli omiin nimiinsä. Tämä tapahtuu katsastuskonttorilla. Samalla on esitettävä todistus voimassa olevasta liikennevakuutuksesta. Todistuksen saa vakuutusyhtiöstä ja useimmiten vakuutuksen voi ottaa myös katsastuskonttorilla asioidessaan.
Katso myös mitä tietoa tietopankista löytyy.
Vanhat viestit löytyvät täältä.
1, Mikä on sallittu kilven kulma?
2, Saako kilven kiinnittää lokariin, varinkoppaan, reppuun, yms?
Takarekisterikilven sijainti
1. Ajoneuvon rekisterikilpi pohjalevyineen on kiinnitettävä ajoneuvon taakse siten, että mikään osa kilvestä ei ole sivuttaissuunnassa ajoneuvon ulommaisin osa.
2. Rekisterikilven on kokonaisuudessaan sijaittava vähintään 20 cm ja enintään 150 cm maanpinnan yläpuolella.
3. Rekisterikilven kallistuskulma pystytasoon nähden saa olla enintään 30 astetta alareunasta ulospäin tai 15 astetta alareunasta sisäänpäin.
4. Rekisterikilven sivuttaissuuntaisten näkyvyyskulmien on oltava vähintään 30 astetta kummallekin sivulle.
3, Onko E-hyväksytty tehoputki laillinen?
3. EY-tyyppihyväksytyn 1 ja 2 momentissa tarkoitetun ajoneuvon moottorin, pakoputkiston ja äänenvaimentimen sekä niiden osien vaihtaminen tai voimasiirron muuttaminen on sallittu ainoastaan kyseiseen ajoneuvoon tarkoitetuilla tunnusnumeroin tai merkinnöin varustetuilla varaosilla ja menetelmillä. Osan vaihtojen tulee lisäksi täyttää L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 kohdassa 19 säädetyt virityksen estävät merkintävaatimukset seuraavasti:
a) ajoneuvossa olevaa viritykseneston valvontakilpeä tai -tarraa, jossa on merkittyinä ajoneuvoon asennettavaksi hyväksytyt varaosan tunnusnumerot, ei saa poistaa ajoneuvosta;
b) varaosan mukana toimitettu erillinen, valvontatiedot sisältävä tarra tulee osan vaihdon jälkeen kiinnittää ajoneuvoon valvontakilven tai -tarran viereen, jos käytettävän varaosan tunnusnumerosta ei ole valmiiksi tietoa ajoneuvon viritykseneston valvontakilvessä tai -tarrassa;
c) jos valvontatiedot sisältävää tarraa ei ole varaosan mukana toimitettu, vastaavat tiedot käytettyjen osien tunnusnumeroista tulee todeta muutoskatsastuksessa.
Lähde: Finlex, "Liikenne- ja viestintäministeriön asetus L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta", 15§, 1078/2009
4, Onko mittari laillinen, kelpaako sigma?
1. Ajoneuvossa on oltava valaistu nopeustietonsa ja virtansa ajoneuvosta saava nopeusmittari, jonka näytön on oltava kuljettajan vaikeuksitta luettavissa ja ilmaistava nopeus kilometreinä tunnissa ja katettava ajoneuvolla saavutettavat nopeudet 250 km/h asti, mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 80 km/h asti.
2. Nopeusmittari ei saa näyttää todellista pienempää nopeutta, mutta se saa näyttää todellista nopeutta enintään 10 % + 8 km/h sekä mopossa ja L6e-luokan ajoneuvossa kuitenkin enintään 10 % + 4 km/h suurempaa nopeutta. Ajoneuvoon asennettavan muun kuin E- tai EY-hyväksytyn nopeusmittarin tarkkuudesta on esitettävä erillinen selvitys nopeuksissa 60 km/h ja 100 km/h sekä mopolle ja L6e-luokan ajoneuvolle 40 km/h tehdyn mittauksen tuloksista.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078
5, Onko seisontatuki pakollinen?
1. Kaksipyöräisessä L-luokan ajoneuvossa on oltava sivu- tai keskiseisontatuki tai molemmat. EY- tai E-tyyppihyväksytyn seisontatuen saa muuttaa tai vaihtaa, jos seuraavat 2 ja 3 momentin muutoskatsastuksessa todettavat vaatimukset täyttyvät.
2. Sivuseisontatuen on käännyttävä suljettuun asentoon taaksepäin itsetoimivasti nostettaessa moottoripyörä pystyasentoon tai maakosketuksesta ajon aikana ja sen on ajon aikana pysyttävä suljetussa asennossa. Keskiseisontatuen on käännyttävä suljettuun asentoon taaksepäin ja sen on ajon aikana pysyttävä suljetussa asennossa. Vaihtoehtoisesti ajoneuvon on oltava suunniteltu siten, että moottori ei voi saada sitä liikkeelle sivuseisontatuen tai keskiseisontatuen ollessa aukivedetyssä asennossa.
3. Sivuseisontatuen on toiminta-asennossa kyettävä pitämään ajoneuvo vakaasti pystyssä vaakasuoralla alustalla sekä tasolla, jonka sivuttaissuuntainen kallistus oikealle ja vasemmalle on moottoripyörällä enintään 6 % ja mopolla enintään 5 % sekä pitkittäissuuntainen kallistus moottoripyörällä eteenpäin enintään 6 % ja taaksepäin enintään 8 % sekä mopolla vastaavasti 5 ja 6 %. Keskiseisontatuen on toiminta-asennossa kyettävä pitämään ajoneuvo vakaasti pystyssä vaakasuoralla alustalla sekä tasolla, jonka sivuttaissuuntainen kallistus oikealle ja vasemmalle on moottoripyörällä enintään 8 % ja mopolla 6 % sekä pitkittäissuuntainen kallistus eteenpäin enintään 8 % ja taaksepäin enintään 14 % sekä mopolla vastaavasti 6 ja 12 %.
6. Ovatko vilkut pakolliset?
evottaja7 kirjoitti:Noniin tuli akelta virallinen vastaus:Hei.
Suuntavalot eivät ole pakollinen varuste mopossa. Tässä viittaus voimassa olevaan E-sääntöön 74, jonka yleisten vaatimusten kohdassa 5.15 on mainittu L1-luokan ajoneuvoa koskevat vaihtoehtoiset valaisimet:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp ... 074r2e.pdf
Myöskään direktiivi 2009/67 (ja tätä vanhemmat) ei edellytä suuntavalaisimia (ks. Liite II kohta 2):
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 091:FI:PDF
Jos mopossa kuitenkin on suuntavalaisimet, tulee niiden aina olla toimintakuntoiset.
Eli tämä lienee jo aika selvää.
7. Vilkut kaikissa kulmissa pakolliset?
kossusukka kirjoitti:http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/787A5CD1 ... onvalo.pdfSuuntavalaisimia tulee olla edessä kaksi ja takana kaksi. Suuntavalaisimen lähettämän valon on
oltava vilkkuvaa ja väriltään ruskeankeltaista. Valon on vilkuttava 90 ± 30 kertaa minuu-
tissa. Samalla puolella sijaitsevien valaisimien tulee vilkkua samanaikaisesti (vaihtovir-
talaturilla varustetuissa ajoneuvoissa ne voivat vilkkua myös vuorotellen).
Eiköhän siinä ole se oleellinen, ne on joko kaikki kiinni tai ne eivät ole säännösten mukaiset.
8. Tieliikennekäytöstä poistetun mopon liikennekäyttöön otto
Zapsky kirjoitti:Zapsky kirjoitti:Kuinka tämä mopon kilpien hakeminen konttorilta nykyään toimii, jos kilvet on palautettu omatoimisesti? Homma on varmaan muuttunut entisistä ajoista, kun nykyään kilpiä ei enää edes palauteta konttorille tieliikennekäytöstä poiston yhteydessä? Onko 2 vuoden sääntö myös jotain urbaania legendaa/vanhentunutta tietoa? Eli tuleeko mopolle suorittaa rekisteröintikatsastusta enää ollenkaan?
Itse itselleni vastaten:
Tein tänään vähän selvitystyötä soittamalla ensin Trafille ja sitten kahteen suureen katsastusasemaketjuun, ja vastaus oli yksiselitteinen. 2 ja 5 vuoden rajat ovat urbaania legendaa. Ne eivät siis päde, ja jos katsastusmies muuta väittää, on häntä pyydettävä tarkastamaan tietonsa Trafilta, jonka ohjeiden mukaan kaikkien laitosten on toimittava.
Trafi, silloinen AKE, siirtyi vanhasta LTJ-järjestelmästä uuteen ajoneuvoliikenteen tietojärjestelmään ATJ:hin vuoden 2007 lopulla. Tästä muutoksesta johtuen kaikki mopot, joiden kilvet on palautettu omatoimisesti ennen 2.11.2007, tulee rekisteröintikatsastaa tieliikennekäyttöönoton yhteydessä. Kaikki em. ajankohdan jälkeen palautetut kilvet voi hakea konttorilta näyttämättä mopoa katsastusmiehelle.
Lähteitä:
AKE:n tiedote katsastustoimipaikoille 9/2007 .pdf
Trafin ohjesivu koskien liikennekäyttöönottoa
Käytä Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki VIP-oikeudet!