Mopon rakenteelle ja varusteille asetetaan vaatimuksia ja ehtoja muun muassa ajoneuvolaissa sekä asetuksessa kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista (jälkimmäinen kumottu 2015). Tienkäyttäjiä koskevia lakeja ovat esimerkiksi tieliikennelaki ja -asetus (jälkimmäinen annettu vanhan tieliikennelain pohjalta). Suomen ajantasainen lainsäädäntökokoelma löytyy oikeusministeriön ylläpitämästä verkkopalvelu Finlexistä.
Kun spekuloitte jonkin asian laillisuutta, pyrkikää perustelemaan kantanne lakipykälien kautta, koska niiden avulla asia viimekädessä ratkaistaan. Aloitusviestiin lisäillään aihetta koskevia katkelmia laista siä mukaa kun kysymyksiä ilmenee. Myös motowiki kaipailisi omaa artikkelia asiasta, joten innokkaat kotijuristit tarttukoot täkyyn...
Tyypillisiä rikesakkojen määriä
Asetus L-luokan ajoneuvojen korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta, sisältää mm. seuraavaa:
3. EY-tyyppihyväksytyn 1 ja 2 momentissa tarkoitetun ajoneuvon moottorin, pakoputkiston ja äänenvaimentimen sekä niiden osien vaihtaminen tai voimasiirron muuttaminen on sallittu ainoastaan kyseiseen ajoneuvoon tarkoitetuilla tunnusnumeroin tai merkinnöin varustetuilla varaosilla ja menetelmillä. Osan vaihtojen tulee lisäksi täyttää L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 kohdassa 19 säädetyt virityksen estävät merkintävaatimukset seuraavasti:
a) ajoneuvossa olevaa viritykseneston valvontakilpeä tai -tarraa, jossa on merkittyinä ajoneuvoon asennettavaksi hyväksytyt varaosan tunnusnumerot, ei saa poistaa ajoneuvosta;
b) varaosan mukana toimitettu erillinen, valvontatiedot sisältävä tarra tulee osan vaihdon jälkeen kiinnittää ajoneuvoon valvontakilven tai -tarran viereen, jos käytettävän varaosan tunnusnumerosta ei ole valmiiksi tietoa ajoneuvon viritykseneston valvontakilvessä tai -tarrassa;
c) jos valvontatiedot sisältävää tarraa ei ole varaosan mukana toimitettu, vastaavat tiedot käytettyjen osien tunnusnumeroista tulee todeta muutoskatsastuksessa.
-Ovatko kierrosrajoittimet laillisia?
AKE kirjoitti:Hei,
Mopojen ja moottoripyörien virityksen estämisestä säädetään Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1250. Virityksen estäminen perustuu direktiiviin 97/24/EY luku 7. Kyseisen direktiivin perusteella kierrostenrajoittimet jotka rajoittavat moottorin täyskuormitusta ovat kielletty.
Direktiiviin 97/24/EY
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 454:FI:PDF
-Onko suuntavilkut pakolliset?
AKE kirjoitti:Hei.
Suuntavalot eivät ole pakollinen varuste mopossa. Tässä viittaus voimassa olevaan E-sääntöön 74, jonka yleisten vaatimusten kohdassa 5.15 on mainittu L1-luokan ajoneuvoa koskevat vaihtoehtoiset valaisimet:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp ... 074r2e.pdf
Myöskään direktiivi 2009/67 (ja tätä vanhemmat) ei edellytä suuntavalaisimia (ks. Liite II kohta 2):
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 091:FI:PDF
Jos mopossa kuitenkin on suuntavalaisimet, tulee niiden aina olla toimintakuntoiset.
Eli joko vilkkuja ei ole laisinkaan tai sitten jokaisessa nurkassa tulee olla toimintakuntoiset.
Tässä direktiivissä lueteltu mopojen pakolliset ja sallitut valaisimet sekä niiden sijoitusta ja näkyvyyttä koskevia ehtoja.
Edellinen topic luettavissa täällä.
Edit: Finlexin linkkejä päivitelty 31.3.2021 lakimuutosten myötä.