Tämä on ihan hyvä topic, saadaan sitä ajamiseen ja liikennesääntöihin liittyvää spekulointia keskitettyä yhden otsikon alle.
Hyvin harva autoilija haluaa tahallaan ajaa kenenkään päälle. Läheltä piti-tilanteissa joissa auto puskee kolmion takaa eteen on kyse yleensä joko puutteellisesta havainnoinnista tai arviointivirheestä. Ensin mainitussa autoilija ei näe mopoa. Tämä voi johtua mopoilijan vaatetuksesta, puutteellisuuksista valoissa, valaistuksesta tai kaikista näistä yhdessä.
Tummat vaatteet erottuvat varsin huonosti taustasta ja ihmisen silmä havaitsee parhaiten kontrastieron eli vaikkapa kirkkaankeltaisen takin tummaa maantietä vasten. Ajovaloja on tärkeää käyttää päivälläkin koska nekin tuovat näkyvyyttä. Valaistus vaikuttaa havainnointiin mutta kirkkaana kesäpäivänäkin se voi muodostua ongelmaksi. Jokainen mopoilija on varmasti joskus ajanut vasta-aurinkoon likaisella ja kuluneella visiirillä ja todennut näkyvyyden varsin huonoksi. Aivan sama ilmiö voi tapahtua autossakin, tosin sillä erotuksella että sivuikkunaa tai tuulilasia ei noin vain siirretäkkään pois tieltä näkyvyyttä haittaamasta. Suoraan auringon suunnasta lähestyvä mopoilija saattaa jäädä toiselta osapuolelta havaitsematta. On myös hyvä muistaa että nykyautoissa on kolariturvallisuuden takia varsin paksut kattopalkit jotka rajoittavat näkyvyyttä. Sopivassa kulmassa lähestyvä mopo tai jopa auto saattaa jäädä katveeseen mikäli kuljettaja ei varmista katvealuetta.
Mikäli mopoilija on autoilijan toimesta havaittu, on edelleen olemassa arviointivirheen mahdollisuus. Autoilija ei välttämättä osaa arvioida mopon etäisyyttä oikein. Nopeuden arviointi sekunnin tai kahden aikana on varsin haastavaa, joten autoilija saattaa olettaa että mopo lähestyy lain mukaista neljääkymppiä. Tällöin kiusaus yrittää sen edelle saattaa olla varsin suuri. Valitettavan monella on liikenteessä tilannenopeuden käsite täysin hukassa, joten risteyksiä saatetaan lähestyä aivan liian kovalla vauhdilla vaikka itsellä olisi väistämisvelvollisuus.
Mitä mopoilija sitten voi asian hyväksi tehdä? Valot ja oma näkyvyys kannattaa toki pitää kunnossa. Ylivoimaisesti haastavampaa on nopeus, nopeus ja nopeus. Mopolla ei voi, saa eikä kannata ajaa kovempaa kuin 45km/h ellei ole absoluuttisen varma siitä että se voi tapahtua turvallisesti. Nyrkkisääntönä voisi pitää sitä että aina kun ollaan
taajama-liikennemerkin vaikutusalueella, se ei tapahdu turvallisesti. Tulee muistaa myös tilannenopeus jonka
tieliikennelain 23 § määrittelee seuraavasti:
Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.
Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi.
Boldatusta kohdasta esimerkkinä vaikkapa suojatiet, moniko myöntää joskus ajaneensa sellaisella nopeudella että ei ole ehtinyt pysähtyä vaikkapa suojatien eteen antaakseen jalankulkijoille tietä? Jalankulkijoiden astuminen suojatielle kuten myös ajoneuvojen velvollisuus heitä väistää ovat ennalta-arvattavia joten kyseisessä tilanteessa syy löytyy kuljettajan kaasukäden seutuvilta.
Nopeutta vielä tärkeämpi seikka on ennakointi. Liikenteessä ja erityisesti kaksipyöräisillä liikuttaessa on varauduttava myös toisten virheisiin. Kolmion takaa eteen tuleva auto on todennäköisesti juridisesti syyllinen tapahtumaan, mutta tilanteessa kärsijänä on mopoilija tai moottoripyöräilijä. Auton kylkeen saattaa tulla lommo mutta pyörä ja kuski lentävät komeasti ilmassa vaikka vauhtia olisikin vain taajamanopeuksien verran. On syytä jatkuvasti tarkkailla ympäristöä, tien kuntoa, muita tienkäyttäjiä, edessä olevia risteyksiä ja muita mahdollisia riskipaikkoja. Jos mieleen tulee pieninkin epäilys siitä onko edessäpäin potentiaalinen kolaripaikka, on syytä himmailla ja valmistautua jarrutukseen ja/tai väistöön. Mikäli auto ajaa keskelle risteystä, on nopeiden päätösten aika. Pysähtyikö auto vai jatkaako se eteenpäin? Mahdunko ohittamaan keulan, onko vastaantulijoita? Onko minun tehtävä hätäjarrutus? Toivottavasti ennen tilannetta huomasit katsoa peiliin jotta hätäjarrutuksesi ei pääty takaa tulevan konepellille....
Nämä ovat asioita joita jokaisen kannattaa mielessään pohtia ennen mopon selkään nousemista. Jos itselleen kehittää valmiin mallin jolla selvitä tilanteesta, nousee onnistumisen todennäköisyys huimasti. Jatkuvalla tilannetietoisuudella ja riskien arvioinnilla ostaa itselleen kallisarvoisia sekunteja nopeassa tilanteessa.