Nyt kun mietit sanaa vapaavirtaussuodatin, niin kyllähän siitä voi jotain johtopäätöksiä vetää. Eli vapaavirtaussuodattimen ideana on nimenomaan se, että imupuolella on pienempi vastus joten moottoriin saadaan syötettyä enemmän ilmaa ja sitä myötä palamisessa tarvittavaa happea. Tästä puolestaan aiheutuu bensa-ilma -seoksen laiheneminen, eli hapen määrä kasvaa suhteessa polttoaineeseen.
Mitä merkitystä tällä on? Laihempi seos palaa nopeammin ja tuottaa enemmän lämpöä. Lämpökuorman kasvu aiheuttaa useita ongelmia, vakavimpina osien rikkoutumisen liiallisen rasituksen takia. Eli ilmansaantia muokattaessa pitää myös säätää kaasaria ja etsiä sopiva tasapaino koneeseen syötettävän polttoaineen ja hapen välillä. Seoksista puhuttaessa viitataan tässä kohtaa polttoaineen ja ilman seossuhteeseen johon vaikutetaan kaasarin säädöillä, moottorin voitelu (tuore- tai seosvoitelu) ei vaikuta tähän asiaan millään tavalla.
Suosittelisin tutstumaan esimerkiksi
tietopankkiin. Kannattaa myös miettiä, onko mopon muu tekniikka sillä tasolla että ilmansaannin parantaminen on tarpeen? Yleensä vapariputsari tuo merkittävää hyötyä vasta isomman pytyn vaihdon jälkeen.
Jatkot tekniikkapuolella aiheeseen liittyvässä ketjussa jos tarvetta on.