Ensi vuoden (2017) alusta astuu voimaan moottoripyöriin ja mopoihinkin vaikuttava euro4 päästöluokitus. Toisin sanoen valvonta kiristyy valmistajien päädyssä. Mitähän tämä sitten käytännössä tarkoittaa?
En ainakaan nopealla googlettelulla löytänyt l1e-luokan vehkeille muuta kuin hyvin sekavaa testiargonia, jolla tyyppihyväksyntä haetaan.
2-tahtisten kuolemastahan on puhuttu jo vuosia, jollei vuosikymmeniä. Onko tämä nyt käytännössä se todellinen niitti, jossei uutta teknologiaa kehitetä?
Tuskin nyt sentään. Ainakin itselleni osui jokin toivon pilkahdus lueskellessani asiasta. Poikkeuslupa. Jos tyypitettävä ryhmä ajoneuvoja on tarpeeksi pieni, niin tällöin siihen voidaan soveltaa normia valikoiden. Rajakin taisi olla aika suuri. Tyyliin 5000 pyörää.
Näkeehän tälläkin hetkellä myynnissä uusia mopoja, jotka täyttävtä vain euro2 normit. Johtuneeko juuri tuosta poikkeushyväksynnästä, vai siitä tosiseikasta että esim. minarelli am6 on jo niin kauan aikaa sitten hyväksytty eikä korvaavaa ole tullut, että on annettu vain mennä sillä perustein läpi? Onko Piaggion / Derbin / Rabasan uuden mallinen euro3?
Noh, onhan autoteollisuuskin vastannut rajoitteisiin niin miksei myös mp-maailma. Kallis teknologia tosin valuu mopoihin varmasti aika nihkeästi, että jos sille linjalle joudutaan lähtä, on hyvin mahdollista, että mopomarkkinat pienenevät tai ainakin supistuvat malleiltaan huomattavasti ja nelitahtisten halpamallien marssi jatkuu.
Siitä vaan jatkamaan ja pohdiskelemaan aiheesta.
En ainakaan nopealla googlettelulla löytänyt l1e-luokan vehkeille muuta kuin hyvin sekavaa testiargonia, jolla tyyppihyväksyntä haetaan.
2-tahtisten kuolemastahan on puhuttu jo vuosia, jollei vuosikymmeniä. Onko tämä nyt käytännössä se todellinen niitti, jossei uutta teknologiaa kehitetä?
Tuskin nyt sentään. Ainakin itselleni osui jokin toivon pilkahdus lueskellessani asiasta. Poikkeuslupa. Jos tyypitettävä ryhmä ajoneuvoja on tarpeeksi pieni, niin tällöin siihen voidaan soveltaa normia valikoiden. Rajakin taisi olla aika suuri. Tyyliin 5000 pyörää.
Näkeehän tälläkin hetkellä myynnissä uusia mopoja, jotka täyttävtä vain euro2 normit. Johtuneeko juuri tuosta poikkeushyväksynnästä, vai siitä tosiseikasta että esim. minarelli am6 on jo niin kauan aikaa sitten hyväksytty eikä korvaavaa ole tullut, että on annettu vain mennä sillä perustein läpi? Onko Piaggion / Derbin / Rabasan uuden mallinen euro3?
Noh, onhan autoteollisuuskin vastannut rajoitteisiin niin miksei myös mp-maailma. Kallis teknologia tosin valuu mopoihin varmasti aika nihkeästi, että jos sille linjalle joudutaan lähtä, on hyvin mahdollista, että mopomarkkinat pienenevät tai ainakin supistuvat malleiltaan huomattavasti ja nelitahtisten halpamallien marssi jatkuu.
Siitä vaan jatkamaan ja pohdiskelemaan aiheesta.