Riejuilija kirjoitti:Sillon se ei ole ajokortitta ajo koska ajokortti riittää...
muut seuraamukset kuitenkin samat kuin liian pienelläkin kortilla.
(järjettömäksi korotettu takautuva vakuutusmaksu, konttorilla palautuskäynti jne)
Eli vaikka kortti riittää niin sanoisin että käytännössä kannattaa pitää vakiona tai ostaa se mp-skootteri niin on helpoin ja järkevin.
RIP mopojen virittämisen aikakausi.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle ... sAllowed=y3 §:n 1 momentin 6 kohdan (28.12.2018/1310) mukaisesti 45 km/h. Mopon ajoneuvon
tyyppihyväksynnässä sen rakenteelliseksi nopeudeksi hyväksytään 49 km/h.
Tyyppihyväksynnästä huolimatta mopoa ei saa kuljettaa kuin enintään 45 km/h.
Tiekohtainen nopeusrajoitus voi vielä tätäkin laskea.68
Poliisilla on oikeus tarkastaa mopon liikennekelpoisuus eli sen kunto, varusteet ja
kuormitus tieliikennelain 93 §:n (3.4.1981/267) perusteella. Poliisilla on myös oikeus
ajoneuvolain 71 §:n (11.12.2002/1090) perusteella tehdä mopolle tekninen
tienvarsitarkastus, joka mahdollistaa mopon koeajon.
Poliisin todetessa mopon nopeudeksi tienvarsitarkastuksessa 50–59 km/h, määrää poliisi
ajoneuvorikkomuksesta rikesakkomääräyksen. Myös kirjallinen tai suullinen huomautus on
mahdollinen
Jos mopon nopeus todetaan välille 60–65 km/h, poliisi määrää tilanteen
mukaan rikesakkomääräyksen, sakkomääräykset tai sakkovaatimuksen.69
Poliisihallituksen ohjeen mukaisesti mopon katsotaan kuuluvan alkuperäiseen
ajoneuvoluokkaansa, jos sen todettu rakenteellinen nopeus tai todettu kulkunopeus ei ylitä
65 km/h. Jos nopeus ylittää 65 km/h katsotaan mopon kuuluvan L3e-ajoneuvoluokkaan.
Tuossa käyty läpi selkeästi missä rajat menevät.
HUOM!
Yllä olevan kirjoituksen tulkinta täysin lukijan omalla vastuulla!