zeizei125 kirjoitti:Jaze kirjoittaa täyttä asiaa+muutama muu.
Itse haluaisin piikit takaisin MM:iin ja ikärajattomana, niinkuin muutkin luokat.
250 2-t/250-4t ja avoin luokka. Olisi maajoukkue kisassakin jotain tolkkua.
Australiassa MX2 luokassa saa ajaa 250 2t tai 250 4t. Viime vuonna luokan voitti Darryll King 2-t YZ:lla.
King ei voittanut kaikkia eriä tai kisoja, ja mies itse sanoi että on jopa nopeampi 250 nelarilla.
Hän sanoi myös että 250 kuutioiset nelitahtiset ovat kehittyneet niin huimasti että ei kaksitahtisella nykyään saa mitään etua. Sitä täytyy viedä agressiivisesti ja se myös kuluttaa kuskia paljon enemmän kuin nelitahtinen.
Itse olen kyllä sitä mieltä, että toi 250 kuutioisten luokka pitäisi todellakin yhdistää. Aivan varmasti tulisi kuskeja ja tiimejä lisää jos jo vihdoinkin voitais nuo nelareita suosivat säännöt muuttaa.
Öööö .... mites niitä kuskeja nyt yhtäkkiä tulis sitte niin paljon lisää? Juuri tuossa omassa viestissäsi sanot kuinka 250 2-t:llä mestaruuden voittanut jätkä kertoo olevansa nopeampi 250 4-t:llä, koska sitä on helpompi ajaa. Eli sillä voi ajaa kovaa pidempään. Omasta mielestäni ainakin on hauskempaa ajaa pitkiä eriä kovaa kuin kahden kierroksen vetoja kädet tukossa. Miksi ammattlaistasolla pitäisi ajaa laitteilla, joilla ei pääse niin kovaa?
Toki jos säännöt muutettaisiin malliin: sama kuutiotilavuus moottorityypistä riippumatta, niin nelareita ei varmaankaan piikkiluokassa nähtäisi. Silti 250 ja 500 (tai avoin) luokissa suurin osa voitoista menisi nelareille niiden paremman ajettavuuden takia.
Luokkien nimet voisi kyllä minunkin mielestä nimetä sekä endurossa, että crossissa vanhaan tapaan tai nykymallilla siten, että ne olisivat samanlaiset keskenään.
Niin kuin jo sanottua niin kovimmat jätkät MM:iin saataisiin ehdottomasti pienentämällä starttimaksuja ja sillä että kuka vaan maksun maksanut saa käydä ajamassa vähintään harjoitukset ja aika-ajot, kyllähän sääntöjen pitäisi huolehtia siitä, ettei eriin pääse syntymään liian suurta tasoeroa. (Jos prosentuaalisesti liian suuri aika ero kärkeen aika-ajoissa -> ei starttilupaa erään) Ja ne rahpalkinnot olis varmaan ihan haluttuja kanssa. Kilpailuki vois tiukentua ku jätkät haluais lisää rahaa...(onko niillä mm-sarjassa voittobonareita ? (tiimit maksaa kuskeilleen))
Komppaan myös sitä joka sanoi, että eukot kiertämään EM-sarjan kanssa ja MM-luokat kolmistaan. Vaikka eri päiville jos tarve vaatii, mutta samaan paikkaan kuitenkin. Siellä voisi sitten MX3-luokassakin antaa näyttöjä isojen tiimien pomoille samalla radalla. Ikärajojen pitäminen luokissa on myös mielestäni turhaa, koska jos joku on nopeampi esim. pikkunelarilla kuin isolla pyörällä, niin miksi hänen pitää alkaa ajamaan isolla pyörällä? Ikärajoilla saadaan ehkä useammasta henkilöstä tehtyä pikkuluokassa mestari, kun edellisen mestarin on pakko vaihtaa luokkaa, mutta taso pysyisi kovempana, jos annettaisiin kuskien itse päättää mitä luokkaa ajavat. Toki tällä saadaan isoon luokkaan lisää nopeita jätkiä, muuta eiköhän sinnekin ne vetomiehet lopulta tiensä löytäis. Onhan se kuitenkin "kuninkuusluokka".
Ja lopuksi vielä diplomaattonen toteamus: Mun mielestä sekä kakstahdilla etää nelitahdilla on kiva ajaa. Molemmissa on plussansa ja miinuksensa. Kakstahtia on keveytensä takia kiva viedä ja riehua, mutta nelarilla vaan pystyy ajamaan kovempaa. Vaihtelu virkistää. Ajakoon kaikki sillä millä huvittaa.
P.S. On kyllä noi superien kaks viimestä kisaa ollu ihan mahtavaa katottavaa! Ihan hirveetä kyytiä ku kärkijätkät on startista lähtien keulilla. Ja siinä sivussa pikku sydäreitä ja facepalmeja ku JS7 vetää nutulleen. Hemmetin Automikaeli yritti vaan viimeksi spoilata isonluokan ku Litesin lähetyksessä kerto Stewratin vetäneen naamalleen. Melkein uskoaltaisin kuitenkin veikata, että mestarit on RV, Tomac ja ....ketäs kaikkia siellä eastissa onkaan? En löytäny nopeella googlella listaa mistään...
Jaha...tämä oliki se lyhyt vastaus mitä aattelin kirjottaa tähän...