AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

TeKaMOTO
Pyörä:
Kawasaki KX450F 2013
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
13.12.2005 15:16
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut TeKaMOTO » 11.2.2012 16:59

zeizei125 kirjoitti:Jaze kirjoittaa täyttä asiaa+muutama muu.
Itse haluaisin piikit takaisin MM:iin ja ikärajattomana, niinkuin muutkin luokat.
250 2-t/250-4t ja avoin luokka. Olisi maajoukkue kisassakin jotain tolkkua.
Australiassa MX2 luokassa saa ajaa 250 2t tai 250 4t. Viime vuonna luokan voitti Darryll King 2-t YZ:lla.
King ei voittanut kaikkia eriä tai kisoja, ja mies itse sanoi että on jopa nopeampi 250 nelarilla.
Hän sanoi myös että 250 kuutioiset nelitahtiset ovat kehittyneet niin huimasti että ei kaksitahtisella nykyään saa mitään etua. Sitä täytyy viedä agressiivisesti ja se myös kuluttaa kuskia paljon enemmän kuin nelitahtinen.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että toi 250 kuutioisten luokka pitäisi todellakin yhdistää. Aivan varmasti tulisi kuskeja ja tiimejä lisää jos jo vihdoinkin voitais nuo nelareita suosivat säännöt muuttaa.


Öööö .... mites niitä kuskeja nyt yhtäkkiä tulis sitte niin paljon lisää? Juuri tuossa omassa viestissäsi sanot kuinka 250 2-t:llä mestaruuden voittanut jätkä kertoo olevansa nopeampi 250 4-t:llä, koska sitä on helpompi ajaa. Eli sillä voi ajaa kovaa pidempään. Omasta mielestäni ainakin on hauskempaa ajaa pitkiä eriä kovaa kuin kahden kierroksen vetoja kädet tukossa. Miksi ammattlaistasolla pitäisi ajaa laitteilla, joilla ei pääse niin kovaa?

Toki jos säännöt muutettaisiin malliin: sama kuutiotilavuus moottorityypistä riippumatta, niin nelareita ei varmaankaan piikkiluokassa nähtäisi. Silti 250 ja 500 (tai avoin) luokissa suurin osa voitoista menisi nelareille niiden paremman ajettavuuden takia.

Luokkien nimet voisi kyllä minunkin mielestä nimetä sekä endurossa, että crossissa vanhaan tapaan tai nykymallilla siten, että ne olisivat samanlaiset keskenään.

Niin kuin jo sanottua niin kovimmat jätkät MM:iin saataisiin ehdottomasti pienentämällä starttimaksuja ja sillä että kuka vaan maksun maksanut saa käydä ajamassa vähintään harjoitukset ja aika-ajot, kyllähän sääntöjen pitäisi huolehtia siitä, ettei eriin pääse syntymään liian suurta tasoeroa. (Jos prosentuaalisesti liian suuri aika ero kärkeen aika-ajoissa -> ei starttilupaa erään) Ja ne rahpalkinnot olis varmaan ihan haluttuja kanssa. Kilpailuki vois tiukentua ku jätkät haluais lisää rahaa...(onko niillä mm-sarjassa voittobonareita ? (tiimit maksaa kuskeilleen))

Komppaan myös sitä joka sanoi, että eukot kiertämään EM-sarjan kanssa ja MM-luokat kolmistaan. Vaikka eri päiville jos tarve vaatii, mutta samaan paikkaan kuitenkin. Siellä voisi sitten MX3-luokassakin antaa näyttöjä isojen tiimien pomoille samalla radalla. Ikärajojen pitäminen luokissa on myös mielestäni turhaa, koska jos joku on nopeampi esim. pikkunelarilla kuin isolla pyörällä, niin miksi hänen pitää alkaa ajamaan isolla pyörällä? Ikärajoilla saadaan ehkä useammasta henkilöstä tehtyä pikkuluokassa mestari, kun edellisen mestarin on pakko vaihtaa luokkaa, mutta taso pysyisi kovempana, jos annettaisiin kuskien itse päättää mitä luokkaa ajavat. Toki tällä saadaan isoon luokkaan lisää nopeita jätkiä, muuta eiköhän sinnekin ne vetomiehet lopulta tiensä löytäis. Onhan se kuitenkin "kuninkuusluokka".

Ja lopuksi vielä diplomaattonen toteamus: Mun mielestä sekä kakstahdilla etää nelitahdilla on kiva ajaa. Molemmissa on plussansa ja miinuksensa. Kakstahtia on keveytensä takia kiva viedä ja riehua, mutta nelarilla vaan pystyy ajamaan kovempaa. Vaihtelu virkistää. Ajakoon kaikki sillä millä huvittaa.

P.S. On kyllä noi superien kaks viimestä kisaa ollu ihan mahtavaa katottavaa! Ihan hirveetä kyytiä ku kärkijätkät on startista lähtien keulilla. Ja siinä sivussa pikku sydäreitä ja facepalmeja ku JS7 vetää nutulleen. Hemmetin Automikaeli yritti vaan viimeksi spoilata isonluokan ku Litesin lähetyksessä kerto Stewratin vetäneen naamalleen. Melkein uskoaltaisin kuitenkin veikata, että mestarit on RV, Tomac ja ....ketäs kaikkia siellä eastissa onkaan? En löytäny nopeella googlella listaa mistään...

Jaha...tämä oliki se lyhyt vastaus mitä aattelin kirjottaa tähän... :roll:
TeKaMOTO@Youtube
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut OA243 » 11.2.2012 18:05

zeizei125 kirjoitti:
OA243 kirjoitti:Ekologisuuden kannalta oiskin tosi fiksu päätös, ei varmaan herättäis ollenkaan vastustusta. Zeizein ja JM:n mielestä pitäis siis mennä kehityksessä taaksepäin? Ja tavalliselle kadunmiehelle MX1, MX2 ja MX3 ei tuu ikinä tarkottamaan mitään. Lisäks ne menee vielä eri tavalla kun endurossa. :D

Radatkin pitäis muuttaa tylsemmiksi ja vähemmän yleisöystävällisemmiksi, sekä vielä erilaisemmiksi kun jenkeissä. Ainoo pointti missä oli jotain ideaa ja mikä ois oikeasti toteutettavissa oli toi aika-ajo- ja rahapalkintosysteemi.


Aha.. Vai kehityksessä taakseppäin..katsoppas FIM motocrossin nykytilaa, näyttääkö hyvältä sinusta? Eli on menty "kehityksessä" nyt sitten eteenpäin, ja tämä on tulos. Tuo ekologisuus asia on täysin merkityksetön verrattuna meluhaittoihin. En oikein ymmärtänyt mitä tuolla rata-asialla yrität sanoa?
Mikäs radat nyt olisi tylsemmäksi muuttamassa? Onko radat nykyään yleisöystävällisempiä kuin ennen, siis koska radat eivät sitten ole olleet yleisöystävällisiä Euroopassa? Miksi radat täällä pitäisi olla samanlaisia kuin Amerikassa, pitääkö kaiken olla täällä samanlailla mitä siellä on? Eikö meillä voi olla eurotyyliset radat täällä, ja antaa niiden amerikkalaisten rakentaa ne triplahimmelinsä ihan rauhassa sinne omaan maahansa. Kyllä on belgit ja hollannit kovilla kun tarvii ruveta hiekkalaareja muuttamaan "jenkki"-tyyliin. Onkohan kenelläkään tullut mieleen että joku saattaa ihan oikeasti tykätä ajaa täällä, ja tykätä ajaa eurotyylisellä radalla..


Ei tää nykytila ole kauhean paha mielestäni jos ei tätä kuskien riistämistä oteta huomioon. Taso on korkea, radat hyviä ja katsojamäärätkin kai ihan kohtalaisia vaikka jenkeille kai hävitäänkin. Yleisöystävällisyydellä viittasin siihen että näillä pilipaliradoilla näkyvyys on kai vähäsen parempi kun esim. tuolla Namurissa? Varikotkin ilmeisesti aika siistejä? (mikä tietenkin on typerää kun samaan aikaan kuskit ei saa voittorahoja mutta katsojien mielestä varmaan ihan mukavaa)

Jenkeissä laji on paljon kovemmassa suosiossa ja kuskit paljon kovempia (euroradoillakin) että kyllä siellä kai jotain tehdään oikein? Sehän on tietty ihan makuasia missä ja mitä tykkää ajaa, mutta ihan siitä syystä itsekin sinne toistuvasti vertaan.

Ekologisuuden kannalta jos tota katotaan niin epäilen että nuo hiilidioksidipäästöt jotka aiheuttavat ilmastonlämpenemistä ovat pahempi juttu kuin melu joka on kuitenkin vain hetkellistä eikä pysyvää haittaa aiheuta. Mä en hiilijalanjälkeni takia valvo öisin mutta lupiin ja lajin imagoonhan tälläset vaikuttaa.

Ja toi aikaisemmin linkittämäni provosoiva blogi edustaa aikalailla omaa mielipidettä kakstahtisista. Mulla ei ole mitään ongelmaa niitä vastaan ja oon jopa kakstahtisella ajamisesta nauttinut. Tää fanaattisuus on se mikä ärsyttää. Kaikki materiaali mitä zeizei on ikinä motot.nettiin kirjoittanut Netissä tai radoilla harvemmin näkee ketään haastamassa riitaa siitä kuinka ylivertaista teknologiaa nelitahtimoottorit on.
JM82
Pyörä:
KTM 250SX -16, KTM 150SX -13, Honda CR 125R -86, Husaberg FE 650 smoto -08
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
8.5.2003 19:28
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut JM82 » 11.2.2012 21:28

Huh tämä keskusteluhan alkaa näyttää ihan samalta kuin VitalMX:n loputtomat väittelyt :)

Mielestäni molemmilla moottorityypeillä (2t,4t) on paikkansa lajissa. Jatketaan tuota väittelyä vaikka sitten jossain muussa topicissa.

Mitä ratoihin tulee, niin minusta on ainakin paljon mielenkiintoisempaa seurata kisailua vaihtelevilla radoilla, kuin se että radat ovat kyhätty tasamaalle ja ovat lähes samanlaisia keskenään.Väittäsin että -90 luvulla mm-sarjan kisoissa oli paljon enemmän katsojia kuin nykyään.
http://www.youtube.com/watch?v=JdXWY6ICs-c
http://www.youtube.com/watch?v=Mod_6dG__Qw
pecu_83
Pyörä:
Suzuki RM 125
Paikkakunta:
HML
Liittynyt:
28.5.2008 10:18
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut pecu_83 » 12.2.2012 1:03

Itse tykkään kaikista tahdeista niin en ota kantaa tähän tahtien taisteluun, mutta olisi kyllä mielenkiintoista nähdä taas luokat 125, 250 ja 500 niinkuin moni muukin on jo todennut. Ja kuten myös joku jo totesi 125 ei varmaan yhtään nelaria nähtäis, 250 varmaan olis mielenkiintoinen, koska molempia pyöriä vielä on ja 500 olis varmaan aika nelaripainotteinen mitä nyt muutama tm 300 tai ktm 300kin saattais leikkiin eksyä.

Ja tosiaan 60 kuskia kisaan joista 40 aika-ajoilla puomille niin olis ne oikeasti nopeimmat siellä viivalla. Kilpailumaksut järkeviksi ja sijoituksista rahaa kuskeille. (eikös se jenkeissä näin taida ollakin)
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 12.2.2012 1:20

Vakavasti sanottuna, katsoitteko viime kesänä yhtään MX125 luokan kisaa? Kyyti on sellaista mönkimistä, että mielummin katsoo MXC/A luokkaa. Kierrosajat noin 10 sek MX2 vastaavista, hypyt vajaaksi jne. Myös isojen tehtaiden kiinnostus on nolla eli ei todellakaan ole MM-sarjan arvoista, toi EMX125 on just hyvä niin junioreitten faijoilla ei lopu rahat kesken kun voi ajella Sprintterillä kisat läpi. Eikö noissa 125 luokissa ole idea pitää kulut kurissa, tuskin monella riittää rahkeet lähteä euroopan ulkopuolelle ajamaan? Mun puolesta ihan sama jos MX2:ssa ajaa 2t:llä, mutta tossa piikki asiassa jengi voi ottaa nyt järjen käteen...
Jaze
Pyörä:
KTM 125sx 2009
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
20.7.2005 22:09
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut Jaze » 12.2.2012 4:39

M-Racer kirjoitti:Vakavasti sanottuna, katsoitteko viime kesänä yhtään MX125 luokan kisaa? Kyyti on sellaista mönkimistä, että mielummin katsoo MXC/A luokkaa. Kierrosajat noin 10 sek MX2 vastaavista, hypyt vajaaksi jne. Myös isojen tehtaiden kiinnostus on nolla eli ei todellakaan ole MM-sarjan arvoista, toi EMX125 on just hyvä niin junioreitten faijoilla ei lopu rahat kesken kun voi ajella Sprintterillä kisat läpi. Eikö noissa 125 luokissa ole idea pitää kulut kurissa, tuskin monella riittää rahkeet lähteä euroopan ulkopuolelle ajamaan? Mun puolesta ihan sama jos MX2:ssa ajaa 2t:llä, mutta tossa piikki asiassa jengi voi ottaa nyt järjen käteen...


Kummasti se Roczen pärjäsi piikillä viimeisessä mm-kisassa. Hypyt meni hienosti yli. Ja oikeihan se meneekin jos ison luokan pyörillä vedetään huomattavasti kovempia kierrosaikoja.
Mun tietääkseni toi suomen mx125 luokka oli ihan vaan kansallista spedeilyä?
Ei riemulla rajaa kun crossilla ajaa!
201262
Liittynyt:
18.7.2006 13:50
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut 201262 » 12.2.2012 8:31

M-Racer kirjoitti:Vakavasti sanottuna, katsoitteko viime kesänä yhtään MX125 luokan kisaa? Kyyti on sellaista mönkimistä, että mielummin katsoo MXC/A luokkaa. Kierrosajat noin 10 sek MX2 vastaavista, hypyt vajaaksi jne. Myös isojen tehtaiden kiinnostus on nolla eli ei todellakaan ole MM-sarjan arvoista, toi EMX125 on just hyvä niin junioreitten faijoilla ei lopu rahat kesken kun voi ajella Sprintterillä kisat läpi. Eikö noissa 125 luokissa ole idea pitää kulut kurissa, tuskin monella riittää rahkeet lähteä euroopan ulkopuolelle ajamaan? Mun puolesta ihan sama jos MX2:ssa ajaa 2t:llä, mutta tossa piikki asiassa jengi voi ottaa nyt järjen käteen...

Satunnais otannalla, esim Heinolassa viime kesänä Pirinen ajoi samoja aikoja kuin Jousi ja Koskela, eikä Metsolakaan montaa sekuntia jäänyt. Rata oli MX125 kisassa vielä märkä ja kurainen, MX2:ssa kuiva.
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 12.2.2012 10:41

Typerää miekkailua, mutta pakko se on todeta. Roczen nimenomaann _EI_PÄRJÄNNYT_ sillä piikillä. Puolustukseksi: ei ollut paljoa ajanut, rata suosi nelaria jne. On turha sanoa että eräsijat 5. ja DNF ois siltikään pärjäämistä tuon tason kuskilla. :) Koko viikonlopun noin 3 sekuntia kärjestä eli sellasen 4 sekuntia heittämällä oli tuolla piikillä hitaampi. No, tuskin ihan noin suoraan, koska panosta ei ollut, mutta sekunneista tuossa puhutaan kuitenkin.

Ja mitä taas tulee kierrosaikojen vertailuun, niin sekin on loppupeleissä yhtä tyhjän kanssa. Muistaakseni esim. tuolla Heinolassa rata oli hillittömällä reiällä MX2 SM:missä (voin toki muistaa väärinkin), mutta silti.

Tai sitten voidaan vetää se viiminen kortti 125cc 2-stroke lovereilta esiin: Bubbakin pärjäs! Jep...

Mun mielestä tuo luokkajako kuulostaa kuitenkin ihan hyvältä, mutta MM-arvoa en tuolle 125cc luokalle antaisi. Minähän ottaisin sen tälläkin hetkellä MX3 luokalta pois. ;) Tai jos antaisinkin, niin sillon se pitäis olla ikärajoitettu: 18v. Mutta, anyhow - siitä olen kyllä samaa mieltä että tänä päivänä 2T ja 4T pelit kuuluisi samalle viivalle.

E: Pikkasen tarkennuksia tekstiin.
Viimeksi muokannut JayDaddy päivämäärä 12.2.2012 14:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
hp199
Liittynyt:
5.8.2007 17:09
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut hp199 » 12.2.2012 11:54

Miten MM-sarjassa yleensäkkään voi olla mitään ikärajoja, oli luokka mitä vaan. Voidaanko silloin edes puhua MM- luokasta, eikö silloin kyse ole ennemminkin nuorten MM:sta?
Ikärajat kuuluvat junioriluokkiin ;)

Siis jos jollekkin luokalle annetaan MM-arvo, niin kyllä kaikkien pitää saada siihen myös osallistua.
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut rossipoika » 12.2.2012 12:32

Kaijis kirjoitti:Toki jos säännöt muutettaisiin malliin: sama kuutiotilavuus moottorityypistä riippumatta, niin nelareita ei varmaankaan piikkiluokassa nähtäisi. Silti 250 ja 500 (tai avoin) luokissa suurin osa voitoista menisi nelareille niiden paremman ajettavuuden takia.
Eipä unohdeta sitä lähdön merkitystä! Kakspuolikas 2-t kyllä ampuu viivalta nelaria nopeemmin, jos vaan kuski osaa.

JM82 kirjoitti:Mielestäni molemmilla moottorityypeillä (2t,4t) on paikkansa lajissa. Jatketaan tuota väittelyä vaikka sitten jossain muussa topicissa.
HÖH. Kerrankin kun joku asia herättää keskustelua, nii sitä pitää alkaa heti rajottaa :(

M-Racer kirjoitti:Vakavasti sanottuna, katsoitteko viime kesänä yhtään MX125 luokan kisaa? Kyyti on sellaista mönkimistä, että mielummin katsoo MXC/A luokkaa.
Eihän sillä nopeudella niin väliksi, katsojat haluu nähä tiukkaa kisailua ja jännittäviä tilanteita.

Ja aika hyvinhän se Roczen pärjäs siihen nähden, että ei ollu reenannu piikillä ja ennen kaikkee sillä piikillä ei ollu takana samanlaista testaus ja "kehitystyötä" kun Roczenin varsinaisella kisapyörällä.
jh59
Pyörä:
KX2F11
Liittynyt:
15.8.2011 19:55
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut jh59 » 12.2.2012 12:53

Huikea loppu San Diegossa, huhhuh!
TeKaMOTO
Pyörä:
Kawasaki KX450F 2013
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
13.12.2005 15:16
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut TeKaMOTO » 12.2.2012 17:01

rossipoika kirjoitti:
Kaijis kirjoitti:Toki jos säännöt muutettaisiin malliin: sama kuutiotilavuus moottorityypistä riippumatta, niin nelareita ei varmaankaan piikkiluokassa nähtäisi. Silti 250 ja 500 (tai avoin) luokissa suurin osa voitoista menisi nelareille niiden paremman ajettavuuden takia.
Eipä unohdeta sitä lähdön merkitystä! Kakspuolikas 2-t kyllä ampuu viivalta nelaria nopeemmin, jos vaan kuski osaa.


Siinäpä se. Mutta parinkymmenen minuutin päästä voi alkaa pyörävalinta vituttamaan kun hyvästä startista huolimatta alkaa kädet puutumaan ja jätkiä lappaamaan ohi. Kärkikuskeista todennäköisesti kuitenkin suurin osa valistsisi nelarin, koska edelleen niillä on helpompi ajaa kovaa pidempään. Startissahan voi toki ohittaa 39 jätkää kerralla, mutta jos pyörän takia antaa kierrosajassa tarpeeksi tasoitusta niin kyllä se alkaa pisteissä ikävästi näkymään. Ainakin omien (vähäisten) vertailu kokemuksien perusteella nelarit on ollut helpompia saada "puremaan" maahan kuin kaksitahtiset. (käyttäjässä on myös vikaa myönnetään)

No mutta.....eihän sitä voi varmaksi sanoa miten siinä kävisi ennen kun isolla mittakaavalla kokeillaan.

Onkohan toi uusin superitorrentti san diego vaikka nimi sanoo Rd2 Phoenix?? :/ En viitsisi ihan vaan kokeeksi ladata kun menee 5.5Gt:n vuorokausi quotasta 3.5Gt kaivoon jos siinä onkin väärä pätkä. (opiskelijaasunto) Jos jollain olis vaikka tunnukset tuonne niin voisi ehkä käydä huomauttamassa asiasta??

Ja edellinen kommentoija voi pitää mölyt mahassaan tai laittaa edes piilotekstiksi tuon viestinsä. SPOILER ALERT! (Vaikkei nyt mitään kriittistä välttämättä paljastanutkaan)
TeKaMOTO@Youtube
zeizei125
Liittynyt:
14.4.2008 14:25
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut zeizei125 » 12.2.2012 17:29

Kaijikselle: Nyt täytyy muistaa että ei kannata verrata omaa ajoa ja ajokestoa tässä luokkien yhdistämisasiassa. JOS tuo luokka yhdistettäisiin, niin veikkaan että moni kuljettaja voisi ehkä ruveta ajamaan siinä puolikkaalla, ennemmin kuin ajaa piikillä pikkunelaria vastaan, niinkuin nykytilanne vaatii. Amatööri ja MM-tasolla saattaisi tulla uusia tiimejä myös 2-t:n alhaisempien kustannusten takia. Vaikka puolikas olisi haastavampi ja hitaampi kuin pikkunelari, niin moni kuljettaja varmasti kokisi sen paremmaksi aseeksi nelaria vastaan, piikillä ajamisen sijaan. Ammattilaistasolla ei kädet puudu kahden kierroksen jälkeen, uskon että tulisi tasaisempaa ja mielenkiintoisempaa kilpailua.

OA243:lle: Edelleen tuo ekologisuus on täysin merkityksetön asia motocrossissa. Uutta rataa varten täytyy tehdä ympäristölupahakemus, jossa ei mitata hiilidioksipäästöjä vaan suoritetaan melunmittaus. Melu on se haitta joka ihmisiä kiinnostaa, ei hiilidioksipäästöt. Ainoa huolenaihe on varikolla, tai radalla mahdollisen moottoririkon yhteydessä öljyn tai muiden nesteiden maahan valumisen riskin minimointi sekä niiden korjaaminen pois maaperästä. Päästöt täysin merkityksetön asia. kaksitahtihan on itse saatanasta päästöjen takia, ja nelarin putkesta lentää ulos vain kukkasia.

M-Racer kirjoitti:Vakavasti sanottuna, katsoitteko viime kesänä yhtään MX125 luokan kisaa? Kyyti on sellaista mönkimistä, että mielummin katsoo MXC/A luokkaa. Kierrosajat noin 10 sek MX2 vastaavista, hypyt vajaaksi jne. Myös isojen tehtaiden kiinnostus on nolla eli ei todellakaan ole MM-sarjan arvoista, toi EMX125 on just hyvä niin junioreitten faijoilla ei lopu rahat kesken kun voi ajella Sprintterillä kisat läpi. Eikö noissa 125 luokissa ole idea pitää kulut kurissa, tuskin monella riittää rahkeet lähteä euroopan ulkopuolelle ajamaan? Mun puolesta ihan sama jos MX2:ssa ajaa 2t:llä, mutta tossa piikki asiassa jengi voi ottaa nyt järjen käteen...


Mielestäni aika törkeästi sanottu kaikkien niiden puolesta jotka ajavat piikkiluokassa. Mitä merkitystä sillä on mitä kierrosajat ovat muihin luokkiin verrattuna. Eräs maailmanmestari sanoi kesällä kuinka tylsää oli katsoa MX-2 luokan kilpailua. Johtaja karkas kärkeen ja muut ajelivat pötkössä maaliin. Ei ollut mitään kisaa kenelläkään. Hän sanoi että piikkiluokkaa oli mukava seurata, vaikka siellä ei muutamaa vetomiestä lukuunottamatta ollut kuin harrastelijoita. Mutta siinä luokassa oli tapahtumia ja kilvanajon meininkiä. Tarkoitat kai japsitehtaita, miksiköhän ei kiinnostusta ole? Oliskohan säännöillä jotain tekemistä asian kanssa..

Hyvää tekstiä hp199 ja rossipoika. Olen samaa mieltä.
TeKaMOTO
Pyörä:
Kawasaki KX450F 2013
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
13.12.2005 15:16
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut TeKaMOTO » 12.2.2012 18:33

zeizei125 kirjoitti:Kaijikselle: Nyt täytyy muistaa että ei kannata verrata omaa ajoa ja ajokestoa tässä luokkien yhdistämisasiassa. JOS tuo luokka yhdistettäisiin, niin veikkaan että moni kuljettaja voisi ehkä ruveta ajamaan siinä puolikkaalla, ennemmin kuin ajaa piikillä pikkunelaria vastaan, niinkuin nykytilanne vaatii. Amatööri ja MM-tasolla saattaisi tulla uusia tiimejä myös 2-t:n alhaisempien kustannusten takia. Vaikka puolikas olisi haastavampi ja hitaampi kuin pikkunelari, niin moni kuljettaja varmasti kokisi sen paremmaksi aseeksi nelaria vastaan, piikillä ajamisen sijaan. Ammattilaistasolla ei kädet puudu kahden kierroksen jälkeen, uskon että tulisi tasaisempaa ja mielenkiintoisempaa kilpailua.


En ole omaa ajokestoa verrannutkaan, vaan toistanut sen itse mainitsemasi faktan siitä, että puolikas vie kuskilta mehut nopeammin oli kuljettaja kukatahansa. Ja varmasti useampi ajaisi mielummin puolikkaalla pikkunelaria "vastaan" kuin piikillä, mutta edelleen suurin osa tulisi todennäköisesti ajamaan pikkunelarilla, koska se on puolikastakin parempi ajettava.

Saat kyllä myös perustella ton "Amatööri ja MM-tasolla saattaisi tulla uusia tiimejä myös 2-t:n alhaisempien kustannusten takia." väitteesi. Kuinka paljon MM-tasolla moottorityypin vaihto alentaisi kustannuksia ja siten lisäisi osallistujien määrää? (Etenkin jos starttimaksut pysyvät sellaisina kuin ovat.) Koneet on kuitenkin jatkuvasti auki ja sisuskalut vaihdossa, joten luulen että mainitsemasi säästöt jäisivät MM-sarjaa kiertävällä aika marginaalisiksi. Kyllä niitä säästöjä kannattais mielummin tehä vaikka ajovaatteissa jos se niin viimesen pennin päälle on. Tai vaikka niistä starttimaksuista.
TeKaMOTO@Youtube
pecu_83
Pyörä:
Suzuki RM 125
Paikkakunta:
HML
Liittynyt:
28.5.2008 10:18
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut pecu_83 » 12.2.2012 19:35

jh59 kirjoitti:Huikea loppu San Diegossa, huhhuh!


Jep! Jos Reed ei ois päästäny Villopotoo ohitte niin Villopoto olis ajanu päin! :D Niinku Reed podiumilla totes: Nice guys finish second. Ja samaa sano Weimer... Toivottavasti ei mee ihan romuralliks, ainakaan niin että loukkaantumisia tulee no more mr nice guy -ajamisen johdosta..

Harmi myös Tomacin lippa, patit oli kyl pahat. Oli aika herja kun Erinillä oli pala Stewartin housuja :D Perse paljaana varmaan inhottava ajaa supercrossia! :lol: