AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 27.5.2013 9:54

Näin lajiniilona... 16€ (20€ portilta) ei ollut paha hinta. Lapset oli 10€. No, meni siihenkin meidän tiimiltä 60€, mutta mielestäni OK. Onhan tämä se lippulaivatuote. Keli oli hyvä, rata oli hyvä, järjestelyt kaikkineensa olivat hyvät. Tuli siinä kyllä itsekin kisojen jälkeen mietittyä että ei tullut "wanhoja tuttuja" tänä vuonna vastaan mihin on aikasempina vuosina törmännyt esim. 10 vuoden jälkeen.

Aikataulu näytti paperilla paremmalta kun se sitten loppuviimein oli, osaltaan johtuen C/A luokan LCQ:n peruuntumisesta. Yllättäviä 15min taukojakin tuntui olevan vaikka radan kasteluun meni se 5min. Kaivuri taisi kerran pyörähtää radalla?
Tuo kaksi luokkaa oli mielestäni liian vähän. Rata olisi kestänyt (ainakin) yhden lisäluokan. Taitaa jotain sääntöpykäliäkin tästä olla, mutta enemmän olisi saanut olla tapahtumaa. Ottaen huomioon että varsinaiset kisat alkoivat vasta 14:15 niin tuota olisi voinut aikaistaa ja mahduttaa (ainakin) yhden luokan lisää. Pikkasen taiteilua, koska jos rata hajoaa alta niin...

Olisiko sitten esim. MXJ pitänyt ajaa lauantaina? Mietin lähinnä sillä, että jos lauantaina ajettaisiin ns. kisaluokat ja sunnuntaille rataa muutettaisiin isolla kädellä: pattisuora pois, triplasta viiminen patti pois, ehkä tiukemmista paikoista (esim. 2-2-2-suoralta) keskimmäinen tupla pois yms. Toisiko tämä lisää sunnuntain harrastelupäivään kuljettajia? Tekisi sellaisen että C/B kuljettajatkin pystyisivät ajamaan. Voisi palvella myös MXB ja MX125 luokkaa kun olisi jo etukäteen tiedossa että rataa tullaan helpottomaan.
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 27.5.2013 11:12

Ei välttämättä mikään huono idea, ehkä joku MXJ:ssä ajava piikkikuski tulisi ajamaan myös sunnuntaina. Toisaalta itse haluaisin vanhan jenkki systeemin eli heatit, semit, last chance ja finaali, koska nykyään alkueräissä kisataan ainoastaan ykköstilasta ja ysisijasta (vika suoraan jatkoon). Mutta siis ei tuo MXC/A, MXJ ja SX lauantaina ja sunnuntaina MX125, MXB ja MXC/B välttämättä kuulostaisi pahalta. Joka tapauksessa pitää kuitenkin muistaa että Suomessa ei ole oikeasti muita kuin harrasteluokkia ja siksi radat pitää suunnitella sen mukaan, että jengi pääsee maanantaina taas töihin tai kouluun vaikka hypyn pituus menisi metrin yli tai vajaaksi. MXJ luokkaanhan pääsee kun on sopivan ikänen ja omistaa lisenssin ja pyörän eli ei ole tarvinnut ajaa metriäkään aikaisemmin.
suomihärkä
Liittynyt:
14.6.2005 18:56
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut suomihärkä » 27.5.2013 12:47

Tuossa soittelin useita kuskeja läpi tiedustellen syytä poisjääntiin.
Yksikään SM-Supercrossia ajanut kuski ei jäänyt pois sen takia että rata olisi vaarallinen/pelottava.
Syyt ovat olleet henkilökohtaiset, on häitä ja sen semmoisia.
Yksi kysymys tosin heräsi mieleeni?
Oliko mm. Helsingin kisassa olleita Baltian ja Ruotsin kuljettajia infottu Turun kisasta?
Pieni kansainvälinen leima kisassa, olisi voinut tuoda paikalle myöskin yleisöä?
Vai onko niin, että vain hallikisat ovat niitä, jonne kuskeja voisi ulkomailta tuoda.
Ookoo, Ruotsissa oli samaan aikaan MX1-luokan kapinat, mutta mm. Sjöbergille voisi maistua ehkä helpommin saatavissa oleva Supercross mestaruus Suomesta, kuin podium sija Ruotsin MX1-luokasta?
Baltiassa olleista kisoista en tiedä? Olivatko kaksikko Kutsar ja Kahro tietoisia Turun Superista?
Turku kun on kuitenkin mitä mainioin paikka saapua mm. Baltiasta ja Ruotsista!
Siilinjärvi on tietys asia erikseen :-)

Tämä siis vain tuli mieleen, kun M-Racer tuumas että jotain tarvitsee asialle tehdä ja pian :-)
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 27.5.2013 13:25

Osallistujamäärät napattu aika-ajoista:
Hyvinkää, MX2: 45
Hyvinkää, MX1: 33
Rauma, MX2: 35
Rauma, MX1: 27
Turku: 27

Ilmeisesti superia ei sitten vaan haluta pikkupyörällä ajaa, koska startti on niin isossa roolissa? En tiedä, mutta eihän tuo hyvältä näytä.
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
motoriikka651
Pyörä:
kx450f
Liittynyt:
27.5.2004 15:33
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut motoriikka651 » 27.5.2013 13:53

Itellä meni koko tapahtuma sivusuun niin katsojana kuin kuljettajana. En edes tiennyt että b-pöntöille on myös luokka ko. Kinkereissä, ennen kuin viime torstaina vasta huomasin. Miten oon aina eläny semmosessa uskossa ettö näissä ns. "stadikka supereissa" (turku, tampere, hki, lahti) ei b-luokka aja. Tuleeko vantaalla olemaan b-luokka?
Katsomaan en lähtenyt ihan vaan siksi kun ei täällä pk-seudulla pääse viikolla toistaiseksi ajamaan, kiitos lavangon naurettavan kondiksen, niin viikonloppu tuli pyhitettyä omille ajoille.. samasta syystä saattoi kyllä olla ihan hyväkin että jäi turun superit ajamatta. Itse varmastikkin tulevaisuudessa osallistuisin jos tiedossa olisi että rataa helpotettaisiin hieman sunnuntain luokille.
kunto-63
Pyörä:
250 SX
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
4.11.2011 15:40
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut kunto-63 » 27.5.2013 14:06

Mun mielestä rata oli hyvä ja ajaminen B-sarjassa oli kliffaa. Henkilökohtaisesti olisin kaivannut enemmän aikaa harjoituksiin, vaikka B-ryhmällä taisikin olla vähän extraa.
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut wolvie » 27.5.2013 16:18

Anteeksi jo etukäteen....

Me oltiin viimeksi katsomassa siilissä superia viimekesänä kun kerran oltiin jo valmiiksi naapurissa eikä ollut mitään tekemistä.

Vikan karsintaerän jälkeen poika tuli jo sanomaan että lähetään pois täällä on sika tylsää. Itse olin ihan samaa mieltä, jos en olisi jättänyt vaunua tuttavan pihaan olisin mennyt vaunuun päiväunille.

Vahvasti kärjistäen kaikki ne ulkosuperit joissa olen ollut ovat olleet pelkkää odottelua. Radalla ei tapahtu mitään.

Siilissä odottelu johtui siitä että joku oli tehnyt kisalle aikataulun ja koska osallistujia oli vähemmän kuin aikataulua tehdessä oli oletettu niin aikataulussa oli tyhjiä kolosia. Ohjelmaa ei kuulemma voinut tiivistää koska ilmoituksissa oli kerrottu että kisaerät alkavat tiettyyn aikaan. Ettei vaan katsojat myöhästy varsinaisista kisaeristä.

Hemmo Show oli viimekesänä sellainen josta monet kritisoivat. Se ei kuulemma ole motocrossia. Minun mielestäni hemmossa oli vain yksi iso vika, hemmoja oli vain yksi. Hemmo oli "ameriikkaa" ja sitä tarvittaisiin väliajoille enemmän.

Kisan yhteydessä voisi olla 65cc -luokan näytöslähtöä, paikalliset 50cc kuskit ajamassa ympyrää ja isät juksemassa perässä nostamassa pyöriä pystyyn. Paikallinen trial kerho pomppimassa esteiden yli. Toki yksi luokka enemmänkinkisoihin mahtuisi varmaan.

Jotta superi olisi oikeasti katsojaystävällinen niin radalla pitäisi olla kokoajan tapahtumaa. Katsojilla ei saisi olla aikaa rapsutella kasseja ja miettiä mitä sitten tehdään.

Nyt kisajärjestäjät tekevät kisoja, kun niiden pitäisi tehdä tapahtumia joissa ajetaan supercrossia. Tapahtumaa pitäisi olla niin paljon ettei A-varikolle mahdu yhtään tiimirekkaa.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 27.5.2013 17:16

Turussakin aikataulu kusahti juurikin kilpailijoiden puutteeseen ja tilanne oli hyvin saman tyyppinen kuin Siilissä. Kun aamulla huomattiin mikä on tilanne niin laitettiin kuitenkin pystyyn se minimopokisa missä Kullas, Tiainen, Koskinen ja Matikainen otti mittaa junioreista, ainakin omasta mielestä oli ihan hauska juttu. Joka tapauksessa myös Turussa aikataulu oli liian löysä ja siihen on jo löydetty lääke, kunhan saadaan siihen lupa ylemmiltä tahoilta. Vantaalla ja Siilinjärvellä ajaa B-luokka eli sinne vaan, meikäläinen ainakin menee ;)
harri.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Slage
Pyörä:
Suzuki RM-Z250
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
11.12.2011 13:39
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut Slage » 27.5.2013 18:21

No joo toi minimopokisa oli ihan hauska väliaikahommeli mutta siihenhän se sitte jäikin. Todella paljon oli turhaa taukoa ettei mitään tapahtunu radalla, tuntu ettei missään superissa viimosen kolmen vuoden aikana oo ollu noin pitkiä taukoja ku tuol turussa. Ja siis nimenomaan ku taukojen aikana ei tapahtunu mitään paitsi toi minimopokisa sillon heti alussa.

Tota kisaahan vielä promottiin etukäteen että on panostettu paljon oheisohjelmaan ja muuhun...
jukuski
Pyörä:
Honda CRF 250
Liittynyt:
9.2.2007 11:20
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut jukuski » 28.5.2013 16:47

Tuosta väliaika viihteestä, tuo minimopo kisa oli ihan ok juttu varsinkin kun juonto hoiti homman kotiin. Kisoissa voisi olla ehkä enemmänkin vastaavanlaista ohjelmaa ettei tule niitä vartin taikka puolen tunnin tyhjiä pätkiä.

Tampereella väliaika viihde oli aivan omaa luokkaansa, vaikka radalla tapahtuikin vakavempi loukkaantuminen niin juonto tajusi ottaa homman haltuun ottamalla "ässän" hihasta ja Hemmo radalle viihdyttämään. Joku siitä saattoi kritisoida kun toista hoidettiin ja hemmo pelleili radalla, mutta sillä aiankin saatiin aika kulumaan ja yleisö viihtymään.
Jaze
Pyörä:
KTM 125sx 2009
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
20.7.2005 22:09
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut Jaze » 29.5.2013 12:24

Voisko ajatella, että noita supereita vietäis kesällä sinne missä on ihmisiäkin. Esimerkiksi Seinäjoen vauhtiajot vois olla yks jossa on muutenkin jo pärinästä kiinnostunutta porukkaa paljo. Varmasti muitakin tapahtumia on minkä yhteyteen nuo sais.
Ei riemulla rajaa kun crossilla ajaa!
suomihärkä
Liittynyt:
14.6.2005 18:56
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut suomihärkä » 29.5.2013 17:39

Olen täysin samaa mieltä kuin tuo Jaze.
Tapahtumat sinne jossa on muutakin saman henkistä kuhinaa.
Väitän että Mr. Kalle Keskinen ottaisi Superin osaksi ohjelmistoa?
Jengille ei vaan riitä pelkät kisat, pitää olla muutakin pauketta ja menoa.
Iso syy monelle on tulla tämänkaltaisiin kisoihin tapaamaan kavereita, ja nauttimaan siinä sivussa muutaman huurteisen :)
Rataa en pitänyt Turussa vaarallisena. Esim. C/A luokassa kilpailevan Takatalon loukkaantuminen olisi todennäköisesti tapahtunut loivemmallakin radalla?
Senhän aiheutti lippusiiman takertuminen takajarruun....Joten se kyseisen radan vaarallisuudesta :-)
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 29.5.2013 18:40

Noi Vauhtiajot, Keskisen kyläkauppa, Powerpark ym. ideat on jo mietintämyssyssä, mutta tälle vuodelle ei ollut mitään mahdollisuuksia säätää, ensi vuodelle noiden selvittäminen on to do -listalla. Toivottavasti saadaan homma rullaamaan.
Viimeksi muokannut M-Racer päivämäärä 31.5.2013 14:24, muokattu yhteensä 1 kerran
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 30.5.2013 12:47

Hovi naulaa: Huomioita Turusta

En tiedä, mutta mä en vaan saa otetta tästä speedcrossista. En tunne ruåtsalaista hommaa tarpeeksi että voisin muodostaa mielipidettä, mutta lähtökohtaisesti pidän motocrossin ja supercrossin erillään. Ja kun vuosi vuodelta meillä on radat parantuneet tässä supercross-sarjassa (ainakin keskimäärin) niin ei meikää ainakaan tuo speedcross nappaa pätkääkään. Kuulostaa siltä et toi speedcross on tehty teknisesti rajoittuneille huonokuntoisille motocross-ajajille. Ilmeisesti sopisi kun täi päähän tänne Suomeenkin sitten? :lol:
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 30.5.2013 15:11

Supercrossin SM:n idea on mielestäni tiivistetysti:
Ajetaan motocrosspyörillä lyhyellä ja näyttävällä radalla kilpaa pudotuskaaviolla, jossa finaalissa kohtaa päivän nopeimmat kuljettajat.

Jos jollekin on ongelma, että sitä kutsutaan supercrossiksi niin sitten ei voi mitään. Idea oli alun perin ollut että tehdään periaatteessa speedcrossia, mutta käytetään sanaa supercross, koska suurella yleisöllä on ihan täysi työ edes oppia mitä on motocross ja tsägällä sitten mitä on supercross. Speedcross sekottaisi sitten lopullisesti sen pakan ja kukaan ei enää tietäisi mikä on mitäkin. Lisäksi jos ajatellaan näitä Eurooppalaisia supercrosseja (Bercy, Saksan kisat, Tanska, Suomi jne) niin ne on lähempänä jenkkien arenacrossia kuin supercrossia ja silti niitä kutsutaan supercrossiksi. Olennaista supercrossissa on tuo kaavio ja lyhyet erät jossa mennään täysiä heti startista, ei niinkään rata. Lisäksi ei ole tällä hetkellä mitenkään realistista, että talveksi voisi saada enempää kuin nuo kaksi hallicrossia Suomeen tai ainakaan siten, että sinne saisi ihmisiä katsomaan.
Viimeksi muokannut M-Racer päivämäärä 13.6.2013 12:12, muokattu yhteensä 2 kertaa