jappis kirjoitti:eipä tullu jätkä tänäänkään tuomaan rahoja...YLLÄTYS!!!
Toi on vaikea homma! ei varmaan tuokaan rahoja...
Siis käytetyissä kilpapyörissä ei tavallaan mitään korjausvelvoitetta edellisellä omistajalla ole, se olisi sinun pitänyt ostaessa havaita kyseiset puutteet.
Ne olisi selvinneet jo sillä, että olisit jaksanut katsoa:
Puristuspaineet
Kaasuttimen säädöt
Runkolaakerien kunnon
Testannut kunnolla ajossa
Mutta:
Jos sinulta kirjallinen sopimus löytyy, jossa
kumpikin osapuoli on allekirjoittanut sopimuksen, jossa selvästi sanotaan ilman jälkeenpäin sinun tekemiä lisäyksiä sopimukseen, että tuotteella on takuu, niin voi olla, että mahdollisuudet on 60% rahojen takaisinsaannille.
Mutta:
Miksi et tarkastanut kunnolla pyörää ostaessa, koska nuo viat huomaisi helposti(kokemattomuusko?)
Katsoitko kuiteista päivämäärät, milloin osat on ostettu ja vaihdettu? Ei kannata luottaa aina kuitteihin.
Itse olen pyrkinyt ainakin näissä pyörien myynneissä siihen, että näillehän ei mitään takuuta anneta, ostajan on itse lopullinen ostopäätös tehtävä pyörästä, mutta kaikki pyörät, mitä olen myynyt on olleet siinä kunnossa missä niiden pitääkin olla, moitittavaa ei ole tullut ostajilta, olen soitellut miltei jokaiselle ostajalle ja kysellyt miten entiset crossi/enduro pyöräni on toimineet heillä...
Mutta sen olen huomannut, että suomessa pyörien kunto on nykyään laskenut sille tasolle, että saa olla tarkkana mitä menee ostamaan. Liikkeetkään ei korvaa mitään tai anna takuita, ellei siitä maksa rahaa lisää, että saa takuun.
Suomessa on paljon nykyään sellaista myyjää, jotka koittavat kusettaa myynnissä ja pyörien kunto on alhainen, sitten taas on myös hyviäkin pyöriä myynnissä, kun jaksaa kiertää vertailemassa eri myyjien pyöriä.
Mutta liikkeistä ainakin positiivisinta kokemusta itsellä on kisakoneesta, alajärveltä.
Siellä oikeastaan kaikki pyörät näyttää/näyttivät olevan hyviä, kun hain sieltä viime kesänä yhden yamahan. Hinnat ei ole aivan suomalaisen kusettaja kauppiaan hintoja(suomalaiset liikkeet,siis osa liikkeistä(yleensä suom. liikkeissä kovempia hintoja silti kuin kisakoneessa)/osa yksityisistä myyjistä), mutta niistä kisakoneen pyöristä voi todellakin sen verran enemmän maksaa, jos haluaa itselleen varmasti hyvän pyörän.
Kys. yrittäjä tuo pyöriä etelä-euroopasta(esim. espanja), jossa hän sanojensa mukaan ostaa liikkeistä(jotka lopettaa toiminnan) kerralla suuren määrän pyöriä, ja käy paikan päällä katsomassa pyörät itse ja jos jotain huomautettavaa löytyy, niin kys. ulkomaalainen firma hoitaa pyörän kuntoon, josta hän sitä ostaa.
Sen lisäksi kisakoneeseen toimitettaessa hän kertoi katsovansa vielä kaikki pyörät läpi. Eli siinä on todella pieni mahdollisuus ostaa sutta, kun vertaa suomalaisiin myyjiin ja heidän pyöriinsä.
Mutta sitten taas on näitä muita tuontifirmoja mm.speederman, jotka vissiinkin tuo pyöränsä itäisestä euroopasta, jossa pyörät on halpoja, mutta usein surkeassa kunnossa teknisesti.
Kuulin tältä kisakoneen pitäjältä myös viime kesänä, että hänkin oli hakenut ennen pyöränsä latvia/liettua/viro suunnalta eli baltiasta pääasiassa, mutta pyöriin oli joutunut pääsääntöisesti tekemään 400-500e huollon, että niitä voi suomessa välittää ostajille, eli loppujen lopuksi pyörät on sieltä tuotunakin lähes yhtä kalliita kuin etelä-euroopasta.
Lopuksi, että kannattaa sinun kysyä vielä rahoja pois, mutta heikot mahdollisuudet niitä on enää saada, kun yksityisten välinen kauppa kysymyksessä.
Mutta, virheistä oppii jokainen ja ensi kerralla ei varmaan mene yhtä pahaa virheostosta tekemään.