AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

201262
Liittynyt:
18.7.2006 13:50
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut 201262 » 12.2.2012 19:51

Jaylle sen verran että Heinolassa sade alkoi perjantai iltana, ja jatkui lauantai aamupäivään. Sunnuntaina paistoi, ja mx125 ajettiin lauantaina , mx2 sunnuntaina.
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 12.2.2012 20:04

zeizei125 kirjoitti:Mielestäni aika törkeästi sanottu kaikkien niiden puolesta jotka ajavat piikkiluokassa. Mitä merkitystä sillä on mitä kierrosajat ovat muihin luokkiin verrattuna. Mutta siinä luokassa oli tapahtumia ja kilvanajon meininkiä.
:lol: Itse en ainakaan yhtään loukkaannu vaikka joku sanoisi, että MXB:tä ei jaksa katsoa ja se on mönkimistä, koska se on totta. Toi ero kierrosajoissa oli tarkoitettu havainnollistamaan tuota eroa vauhdissa, eri päivinä ajettuja eriä ei tietenkään voi verrata järkevästi. Ehkä paremmin tota havainnollistaa se, että moninkertainen SM mitalisti ja EM-hopea mies vetää vaan sekunnin nopeammin kuin MXB:n harrastelija Heinolan aika-ajossa, jossa MXB ajaa treeninsä MX125 luokan jälkeen. C/C:ssä ja C/B:ssäkin on kovaa kisaa, mutta ei jaksa katsoa edes sitä vähään kuin C/A, jossa kuitenkin mennään niin kovaa kuin C-luokan pyörällä Suomessa voi päästä. Pointtina siis, että piikit ei ansaitse MM-arvoa nyt eikä enää koskaa, se juna meni jo kauan sitten.
201262
Liittynyt:
18.7.2006 13:50
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut 201262 » 12.2.2012 20:55

Tuo nyt oli ammattimieheltä typerä vertaus, piikkien aika-ajo ajettiin sateessa, B:n ei.
pmc
Pyörä:
YZ250F + YZ250
Paikkakunta:
Hollola
Liittynyt:
29.3.2009 12:07
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut pmc » 12.2.2012 21:07

201262 kirjoitti:Jaylle sen verran että Heinolassa sade alkoi perjantai iltana, ja jatkui lauantai aamupäivään. Sunnuntaina paistoi, ja mx125 ajettiin lauantaina , mx2 sunnuntaina.

Ei varsinaisesti aiheiseen liity, mutta Heinolan radan kosteusaste vaikuttaa mielettömästi kierrosaikaan. Hiekan seassa oleva savi tekee pinnasta todella pitävän, kun linja alkaa kuivumaan sateen jälkeen. Kun pinta on täysin kuiva, niin savi tekee hiekasta pulverimaista ja todella liukasta. Vaikka rata olisi muuten samanlainen, niin pinnan kosteusaste tekee helposti 5 sekunnin eron kierrosaikaan.
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut OA243 » 12.2.2012 21:31

zeizei125 kirjoitti:Melu on se haitta joka ihmisiä kiinnostaa, ei hiilidioksipäästöt. Ainoa huolenaihe on varikolla, tai radalla mahdollisen moottoririkon yhteydessä öljyn tai muiden nesteiden maahan valumisen riskin minimointi sekä niiden korjaaminen pois maaperästä. Päästöt täysin merkityksetön asia.


Edelleen väärin.


zeizei125 kirjoitti: kaksitahtihan on itse saatanasta päästöjen takia, ja nelarin putkesta lentää ulos vain kukkasia.


No ei, mutta kai ne päästöt nyt pyritään minimoimaan?
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 12.2.2012 21:42

Onneksi syksyllä on se Grand Finale, niin ajaa kaikkien luokkien parhaat samassa lähdössä. Ei tarvitse spekuloida. Pointti siis edelleen, piikit on ihan hauskoja harrastekäytössä ym. mutta niiden paikka ei ole enää MM tai SM tasolla. EM-tasolla ja Suomessa motocrossliiga tasolla kyllä, koska Euroopan kiertäminen junnuilta onnistuu vielä faija/sprintteri tasolla eikä kulut karkaa käsistä ja toisaalta Suomenssa MX125 luokka on harrastetasoinen, ei huippu-urheilua. Olen jopa melkein sitä mieltä ettei MX2 luokkakaan ole viime vuosina ollut SM:n arvoinen (kuskien määrä/taso), vaan MX1 ja Supercross olisi riittänyt hyvin. Tänä vuonna tilanne on ehkä vähän parempi kun top 10 MXJ kuskit saa ajaa MX2:sta myös.
hp199
Liittynyt:
5.8.2007 17:09
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut hp199 » 12.2.2012 21:44

Kierrosajoista:
Eikös nyt kierrosaikojen kuulukkin olla erilaiset eri luokissa?
Jos kaiken kokoisilla pyörillä ajat olisivat samat, niin eihän koko crossissa tarvittaisi kuin yksi luokka.
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 12.2.2012 21:53

hp199 kirjoitti:Kierrosajoista:
Eikös nyt kierrosaikojen kuulukkin olla erilaiset eri luokissa?
Jos kaiken kokoisilla pyörillä ajat olisivat samat, niin eihän koko crossissa tarvittaisi kuin yksi luokka.

Joo, kierrosaika esimerkki on huono kun en tiennyt noista säävaihteluista, mutta tarkoitin vaan että ainakin Suomen tasolla ja radoilla piikillä ajaminen näyttää nelareiden vauhtiin tottuneelle todella hitaalle ja on tylsää katsottavaa, jos ei ole 2t fiilistelijä.
JM82
Pyörä:
KTM 250SX -16, KTM 150SX -13, Honda CR 125R -86, Husaberg FE 650 smoto -08
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
8.5.2003 19:28
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut JM82 » 12.2.2012 22:14

En ymmärrä mitä kierrosajoilla on tekemistä kilvanajon milenkiintoisuuden kanssa. Tiukka kilvanajo on aina mielenkiintoista katseltavaa kierrosajoista riippumatta ja piikkiluokka on ollut perinteisesti se tasaisin luokka. Lisäksi pikkupyörä vaatii agressiivisen ja näyttävän ajotyylin, joka ainakin minua kiehtoo. Ei formulojakaan jaksa katsoa, vaikka autot painavat menemään jonossa 300km/h lasissa...

Ja edelleenkään en ole missään nähnyt todellisia mittauksia motocross-pyörien päästöistä, joissa vertailtaisiin kaksi- ja nelitahtisen päästöjä keskenään. M-racing:in esittämä moottorikelkkojen vertailu on hieman ontuva, sillä kyseessä on hieman erityyppiset monisylinteriset moottorit ja CO2 ei ole se pahin aine mitä pakoputkesta tulee. Korkealle kiertävässä nelitahtimoottorissa on aika iso venttiilien overlap, joten tulee sitä palamatonta bensiiniä nelarinkin putkesta. Jos päästöjä todella haluttaisiin pienentää, vaatisi se vähintäänkin katalysaattorin käyttöä nelareissakin.
http://www.youtube.com/watch?v=JdXWY6ICs-c
http://www.youtube.com/watch?v=Mod_6dG__Qw
hp199
Liittynyt:
5.8.2007 17:09
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut hp199 » 12.2.2012 22:15

Katsomiskokemus onkin aika jännä juttu. On nimittäin hämmästyttävää miten erilailla ihmiset voivat kokea samat tilanteet.
Oikeastaan meikäläiselle asia valkeni viimekesänä Siilinjärven superissa:
Sunnuntainahan oli kansallisten luokkien päivä (MXC,MX125,MXB), katsoin kisaa tienvarren alanotkosta, vieressä oli pari paikallista lapsiperhettä.
MXC:ssä pojat heitteli röykyissä sellaisia volttisarjoja ettei tottakaan, MXB:ssä notkon tupla taas oli monen kaverin kohtalo; olkapäitä jäi roikkumaan siihen malliin.
Noissa lapsiperheissä oltiin ihan kauhistuneita koko touhusta ja vanhemmat koitti rauhoitella lapsia. lopputuloksena oli, että kauhusta itkevien lasten kanssa vanhemmat joutuivat lähtemään pois.
Ei varmaan mikään miellyttävä ensikosketus lajiin. Saattoi samalla olla se viimekosketuskin.

Pointtina siis se, ettei lajin aktiiviharrastajat kokeneet päivässä mitään erikoista.


Omalta kohdalta kyllä senverran, että katsominen hirvitti ja päätöksenä oli, ettei niin paljon makseta, että tulisin superi kisaa katsomaan. Huonot fiilikset siis jäi.
Foge
Pyörä:
CRF 250R -09
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
31.3.2009 16:04
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut Foge » 12.2.2012 23:47

Olipa taas kisa San Diegossa! Kun kamera seuras Reediä ja Villopotoa ja yleisö kohahti, tuli heti mieleen et nyt Bubba veti nupit ja siellähän se pötkötti whoopsien vieressä. Onneks ei sentään luokannu itteään mut ihme jos tol menolla pysyy ehjänä kauden loppuun asti.
TeKaMOTO
Pyörä:
Kawasaki KX450F 2013
Paikkakunta:
Hyvinkää
Liittynyt:
13.12.2005 15:16
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut TeKaMOTO » 12.2.2012 23:58

hp199 kirjoitti:Katsomiskokemus onkin aika jännä juttu. On nimittäin hämmästyttävää miten erilailla ihmiset voivat kokea samat tilanteet.....

...lapsiperheissä oltiin ihan kauhistuneita koko touhusta..

..Omalta kohdalta kyllä senverran, että katsominen hirvitti.


Missä oli siis se ero? :)
TeKaMOTO@Youtube
hp199
Liittynyt:
5.8.2007 17:09
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut hp199 » 13.2.2012 0:13

Kaijis kirjoitti:
hp199 kirjoitti:Katsomiskokemus onkin aika jännä juttu. On nimittäin hämmästyttävää miten erilailla ihmiset voivat kokea samat tilanteet.....

...lapsiperheissä oltiin ihan kauhistuneita koko touhusta..

..Omalta kohdalta kyllä senverran, että katsominen hirvitti.


Missä oli siis se ero? :)


No selvennetään hiukan:

"Pointtina siis se,ettei lajin aktiiviharrastajat kokeneet päivässä mitään erikoista"

Siis varikolla kun mainitti päivän tapahtumista, niin porukka vaan ihmetteli, että mitäs tuossa. Ihan normaalimeininkiä.

Kisailijoilla ja katsojilla oli siis aivan eri näkemys päivästä.
Jusssii
Liittynyt:
9.2.2007 15:22
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut Jusssii » 13.2.2012 0:34

Nelareissa on niin paljon vääntöä että niillä on turha lähteä ajamaan ulko kurvista kun sisä kurvista pääsee melkein aina lujempaa. Siksi nykyään crossikisoissa jannut ajaa kaikki sisälinjaa ja sijoitukset ei vaihdu. Piikeillä saadaan kilpailu mielenkiintoisemmaksi ja hillitymmän vauhdin takia turvallisemmaksi.

Kylmä totuus vain on että ei kukaan mahda mitään jos japsit haluu valmistaa nelareita ja tehdä profittia varaosilla ja pyörillä.
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: AMA Nationals, Supercross ja FIM Motocross

ViestiKirjoittanut M-Racer » 13.2.2012 0:44

hp199 kirjoitti: Siis varikolla kun mainitti päivän tapahtumista, niin porukka vaan ihmetteli, että mitäs tuossa. Ihan normaalimeininkiä.

Kisailijoilla ja katsojilla oli siis aivan eri näkemys päivästä.

Itse katselin siinä MXB finaalissa (mun vauhdissa on aikaa katella), kun siellä alatuplassa useampi kuski keräili kamojaan niin surutta pari kaveria mun edessä ja takana hyppäsi sen yli heiluvalla keltaisella. Harmittavasti kaverit sai vaan varoituksen asiasta, eikä menettäneet sijoituksiaan nimittäin olisi meitsin sijoitus noussut huomattavasti kymmenenestä korkeammalle :lol: Se olikin radan ainoa vähän huono kohta: pikkasen liian jyrkkä ja terävä alastulo, märkä ja spooreja lähdössä niin en edes joka kierroksella uskaltanut hypätä. Muutenhan rata oli tosi hyvä ja hauska ajaa.