KTM SX 125

wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24

ViestiKirjoittanut wolvie » 24.3.2011 23:51

Ultimate_Rider kirjoitti:7dl ööliä vaihteistoon ja ite ajelen kans 2,5% seoksilla :D


Näillä mennään täälläkin...
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
HeeBoF
Pyörä:
Kawasaki zx-6r 636 -04 & 125cc mini
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
24.11.2006 23:51

ViestiKirjoittanut HeeBoF » 25.3.2011 17:15

Miten olette irroittaneet sx:stä magneeton puolen petilaakerit ?
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 26.3.2011 1:20

Magneeton puolen petilaakerit wtf? Siis et sa aulkokooliikaan irti vai mitä meinaat? Ihan kuten muutkin lakrut ja kampurasta lämmöllä tietty...
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
HeeBoF
Pyörä:
Kawasaki zx-6r 636 -04 & 125cc mini
Paikkakunta:
Kotka
Liittynyt:
24.11.2006 23:51

ViestiKirjoittanut HeeBoF » 26.3.2011 7:37

SMK) kirjoitti:Magneeton puolen petilaakerit wtf? Siis et sa aulkokooliikaan irti vai mitä meinaat? Ihan kuten muutkin lakrut ja kampurasta lämmöllä tietty...

Korjaan siis petilaakerin. Laakeri on kiinni lohkossa.
Pikkuveli
Pyörä:
TM 125ex, SUZUKI PV pöllittiin, Nykyään taas pv!
Paikkakunta:
Turku
Liittynyt:
25.6.2009 15:26

ViestiKirjoittanut Pikkuveli » 26.3.2011 13:31

No jos on kauhean piukka eikä paukuttamalla lähde niin koita lämmittää lohkoa ja jäähdytys spraylla jäähdytä laakeria ni pitäis sitte irrota, en ole ikinä sx:ää rempannut niin en ole varma mite tehään mutta noin yleensä ja kato et naputat tasaisesti joka puolelle ja että tulee suoraan ulos :)
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 27.3.2011 23:28

Älä mee lyömään sitä vaan vai paina prässillä tai ruustukissa, ne laakeripesät lohkoissa ei sai väljistyä ja jos lyöt toiselta puolen ja sit toiselta, venähtää lohko.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25

ViestiKirjoittanut willik » 28.3.2011 7:45

HeeBoF kirjoitti:Miten olette irroittaneet sx:stä magneeton puolen petilaakerit ?

Se ulkokooli lähtee hitsaamalla pois. Eli MIG:llä hitsaat saumat sinne ulkokooliin ja odotat niin se laakeri putoaa itestään pois.
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 28.3.2011 9:06

Tarkotit varmaan sisäkoolia...
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25

ViestiKirjoittanut willik » 28.3.2011 11:50

SMK) kirjoitti:Tarkotit varmaan sisäkoolia...

Sisäkooli on kampiakselilla kaulalla.

edit. niin ettei nyt tartte junkata ja vängätä niin ainakin yleensä magneetonpuolella on lieriökuulalaakeri. Kammen ottaa pois niin sisäkooli jää kampiakselin kaulalle, ulkokooli+lieriökuulat jää lohkoon kiinni.

Sisäkooli lähtee kaulalta, kun käy ostaan puristavan ulosvetimen biltemasta ja antaa vähän lämpöä. Ulkokooli lähtee särkemällä lieriökuulien kehyksen, että kuulat putoaa pois. Sitten sinne ulkokoolin "sisäpuolelle" hitsataan pari saumaa.

smk: ei kannata paljoa edes ehdotella sisäkoolien hitsailuja varsinkaan korjata sanomisia, että:"tarkoitit varmaan". Varmaan ymmärrät miten hitsisauma käyttäytyy jäähtyessään ja sisäkoolia hitsaillessa voi saada tiukan sovitteen ja idiootin leiman otsaan kun kantaa koneistamoon irrotettavaksi.
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 29.3.2011 9:15

No sitä tässä justiinsa en tajunnutkaan, että ehdotat tosiaan alumiinisessa pesässä olevan ulkokoolin hitsaamista, joten arvelin sun tarkottaneen sisäkoolin hitsaamista keinona saada siihen lämpöä. En tajunnu että hitsaat sen tietty yhdeks klöntiks samalal kun halkaset lohkon, olis näemmä sit pitäny, sulla vaan on kummin päin tahansa mutta aina kapula perseessä poikittain.

Ikinä ei ole tarvinnu väkivaltaa käyttää eikä biltsun ulosvetäjää ostaa, ihan ittekseen on tippuillu sisäkoolit pois tai kevyesti tökkäämällä. Akseli roikkuun toisesta päästä.Lämpöö, kosaanilla, ellei auta niin annan jäähtyä, sit tigillä, mutta LÄMPÖÖ, ei sulaks asti!
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25

ViestiKirjoittanut willik » 29.3.2011 11:54

SMK) kirjoitti:No sitä tässä justiinsa en tajunnutkaan, että ehdotat tosiaan alumiinisessa pesässä olevan ulkokoolin hitsaamista, joten arvelin sun tarkottaneen sisäkoolin hitsaamista keinona saada siihen lämpöä. En tajunnu että hitsaat sen tietty yhdeks klöntiks samalal kun halkaset lohkon, olis näemmä sit pitäny, sulla vaan on kummin päin tahansa mutta aina kapula perseessä poikittain.

Ikinä ei ole tarvinnu väkivaltaa käyttää eikä biltsun ulosvetäjää ostaa, ihan ittekseen on tippuillu sisäkoolit pois tai kevyesti tökkäämällä. Akseli roikkuun toisesta päästä.Lämpöö, kosaanilla, ellei auta niin annan jäähtyä, sit tigillä, mutta LÄMPÖÖ, ei sulaks asti!

Joo, kyllä ulkokoolia hitsataan, sisäkoolia ei hitsata.(lue edellä olevat viestit 2kpl)

Öö, missä sanon että hitsaan "yhdeks köntiks samalal" kun halkasen lohkon? Mitä olis sit pitäny?
Mitä mulla on kummin päin tahansa? ja mikä kapula perseessä poikittain?

Onko sinulla taas huono päivä? Miksi pitää vittuilla? Ymmärrätkö lukemasi tekstin? Miksi se teksti saa sinut noin vihaiseksi? Miksi olet irrottamassa sisäkoolia jos arvon herra HeeboF kirjoitti, että laakeri on kiinni lohkossa? Miksi näitä viestejä ei voi lukea ajatuksella? Miksi puurot ja vellit menevät sekaisin?
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 29.3.2011 23:02

Koska en ymmärrä mitä ongelmaa ulkokoolin irrottaminen voi tuottaa. En sit tiiä jos jossain tietyssä vuosimallissa sitä ei sa anormikonstein irti, ei oo mulle tullu vastaan, muttei olis eka kerta kun menee ulkokoolit ja sisäkoolit jollain sekasin ja semmosia kampuroita on kyllä tullu vastaan ettei voi käsittää millä sitä sisäkoolia on oikein voitu koittaa irrottaa ne jäljet aikaan saadakseen mitä edessä on.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25

ViestiKirjoittanut willik » 30.3.2011 8:56

SMK) kirjoitti:Koska en ymmärrä mitä ongelmaa ulkokoolin irrottaminen voi tuottaa. En sit tiiä jos jossain tietyssä vuosimallissa sitä ei sa anormikonstein irti, ei oo mulle tullu vastaan, muttei olis eka kerta kun menee ulkokoolit ja sisäkoolit jollain sekasin ja semmosia kampuroita on kyllä tullu vastaan ettei voi käsittää millä sitä sisäkoolia on oikein voitu koittaa irrottaa ne jäljet aikaan saadakseen mitä edessä on.

Voisitko myös ymmärtää sen, että asioita voi tehdä myös eri tavalla? Jokaisella ei ole prässiä autotallissa, jokaisella ei ole ehkä sovitteita mikä sopii ko. tarkoitukseen. Joillakin saattaa kyllä olla miggi tallissa, toinen tapa saattaa olla helpompi tai työkaluiltaan mahdollinen tai sitten tottumiskysymys?
Kuva
(huom. kuva on oikean puolen lohkosta, mutta havainnollisuuden vuoksi se käy aivan yhtälailla. Vasemmanlohkon magneeton reikä johon stefa tulee on vain selkeästi pienempi)

Ongelma tuossa laakerissa on se, että sitä ulkokoolia ei saa painettua lävitse. Tuosta reiästä kun kurkistaa magneeton puolelta ei sitä ulkokoolia näy ollenkaan. Joten ilman prässiin tarkoitettuja erikoisia sovitteita ei sitä paineta kyllä pois, ei sitten huonostikkaan. Lämmittämällä lohkoa laakeri ei putoa, tai sitten en ole itse henk.koht. lämmittäny sitä riittävästi. Mutta koneistamolla on vehkeet sen pois ottamiseen(en tiedä miten), autotallissa on miggi millä sen saa hitsaamalla ja jäähdyttämällä irti. Onko nyt selvä?

"muttei olis eka kerta kun menee ulkokoolit ja sisäkoolit jollain sekasin"
Jos itse sotket asiat ja niiden päälle alat vielä vittuilemaan ja meuhaamaan kapulasta minun perseessä niin suosittelen myös hieman astumaan alas ylpeyden ja itsepäisyyden portaissa ja löysätä pipoa sillä elämä on paljon mukavempaa, kun ei tarvitse nillittää ja olla jokaiselle vihainen.

Se on taas asia erikseen, että sisäkoolia joka on kampiakselin kaulalla jokainen ottaa omalla tavallaan irti. Sinä lämmittämällä, minä lämmittämällä&ulosvetimiä käyttämällä ja joku kolmas sillä tavalla millä se ei lähde välttämättä irti. Toivottavasti otit opiksi, aikuinen ihminen.
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24
Sx125 2011 numerokilpien vaihtaminen

ViestiKirjoittanut wolvie » 30.3.2011 23:12

Vaihdoin tänään likan piikkiin uudet muovit ja tuli taas todettua, että uusi hieno muotoilu ei ainakaan helpota käyttöä. Tämä siis taka numerokilpien osalta.

Numerokilvet on integroitu ilmanputsarikoteloon, eli jo numerokilpi menee rikki pitää vaihtaa koko ilmanputsarikotelo.

Jotta ilmanputsarikotelon saa vaihdettua pitää purkaa takahäkki ja jotta takahäkin saa irti pitää irrottaa sytkäboksi (CDI) ilmanputsarikotelosta.

Kaikki osat tuntuivat oelvan varsin helppoja purkaa ja kasata, mutta kyllä siihen aikaa palaa kun joutuu purkamaan koko perän.

Positiivista uusissa muoveissa on se, että ilmanputsarikotelon molemmat kyljet on irtopaloja.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25

ViestiKirjoittanut willik » 31.3.2011 19:17

wolvie kirjoitti: jotta takahäkin saa irti pitää irrottaa sytkäboksi (CDI) ilmanputsarikotelosta.

Tuo on sinänsä positiivinen asia, että jd&hpi syttyboxit ei taho oikein olla hyvin siinä "vanhassa paikassa" eli emäputken vasemmalla puolella.
Ei johdot mene kunnolla, vasemmalle käännettynä johot ja kytkinletku puristuksissa tai sitten tankoa heilutellessa kytkinvaijeri hankautuu johonkin kulmaan puhki. Tervetullut uudistus nääs :)
-Gotham Squad-
Acme Motorsport