Pienenä varoituksena omat kokemukset Bilteman öljystä. Tuolta on tullut ostettua monenlaista tuotetta ja kokemukset ovat olleet pääosin ihan kohtuullisia. Erehdyin sitten ostamaan poikani crossiin Bilteman täyssynteettistä prätkäöljyä. Ensimmäisellä ajolla crossiradalla poika tuli muutaman kierroksen jälkeen varikolle, minä mönkkärillä perässä kysymään että mikä on ongelma. Kuulemma outo sivuääni moottorissa. Sitä tietty itse kokeilemaan ja niinpä tuolta jakopäästä kuuluu outoa ääntä samoin vaihteisto käyttäytyy omituisesti, vapaallakin yrittää nykiä eteenpäin ja moottori sammutettuna pyörä on raskas työntää, eli vaihteistossakin jotain pielessä. Ikävää oli, että moottorin sivuäänet kuuluivat myös kytkinkahva pohjassa, joten myös jakopäässä on jotain pielessä.
Kansi ja pytty pois, jakopää tutkiskelun alle. Kaikki näyttäisi olevan kunnossa, mistään ei löydy mitään vikaa. Vaihteistoa en vielä avannut, mutta kytkinkopan alla kaikki oli ok.
Kone kasaan ja öljyt sisään, onneksi olin ostanut muutaman purkin tuota öljyä Biltemasta, ei tarvinnut lähteä kaupasta hakemaan lisää. Samat ongelmat jatkuu, jakopäästä jotain outoa ääntä ja vaihteisto jumittaa ja on raskas pyörittää. Pitää kait purkaa 20 tuntia ajettu moottori kokonaan. Sitten muistin, että ongelmat alkoi samalla kun vaihdoin öljyn. Hyllyssä oli myös Valvolinen ihan perus 10W40 prätkäölkkää, sitä koneeseen ja testaukseen. Jakopään äänet hävisivät ja vaihteistokin toimi normaalisti!!
Onneksi tuo öljy joka ei voidellut mitään, ei ehtinyt tekemään kovin suurta tuhoa. Ainoastaan yksi ratas meni vaihtoon, se oli ehtinyt ottaa itseensä. Jos olisi ehditty ajaa pidempään kuin 15min, olisi varmasti ollut enemmän ongelmia koneen kanssa, nyt selvittiin "vähällä".
Varmaan ostan jatkossakin Biltemasta, mutta en öljyjä. Taitaa olla laatuvaihtelut liian suuria voiteluaineissa, kuten ne monesti on ainakin voitelurasvapuolella isoillakin merkeillä.