Huolto & korjaus

yamari
Liittynyt:
14.4.2011 20:27
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut yamari » 11.9.2012 14:33

jo kirjoitti:laakerien välykset väärentää tuollain mitattaessa tuloksen. Pitää tehdä oikeanlainen laakeri pukki jonka päälle kampuran laittaa että saa mittauskelpoisia tuloksia


Kuinkas tämmönen pukki rakennetaan
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut jot » 11.9.2012 17:14

eli kahden tolpan nokkaan molempiin kaksi pientä laakeria tavalla että kampiakseli pysyy laakereiden "päällä" eli laakereille vain vähän väliä. Toisen tolpan voi tehdä kiinteäksi ja toisen liikuteltavaksi jolloin eri mittaisten ja muotoisten akselien mittaus onnistuu. Kun pistät kampiakselin laakereiden päälle ja mittaat ylä tai alapuolelta ei laakerit tuota merkittävää mittavirhettä, koska välykset on poistettuna samaan suuntaan koko ajan.

Pitäisi onnistua myös esim sorvissa mittaus, mutta jos kyseessä ei ole uusi tai hyvin kohdeltu käytetty kampura ei päissä olevat "reiät" välttämättä ole enään kunnossa.
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut jot » 11.9.2012 17:17

yritin jotain kuvaa etsiä, mutta en nyt nopeasti löytäny.
öö2
Pyörä:
Suzuki Rm 250
Paikkakunta:
Pöytyä, Riihikoski
Liittynyt:
8.5.2007 21:53
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut öö2 » 11.9.2012 18:34

jo kirjoitti:yritin jotain kuvaa etsiä, mutta en nyt nopeasti löytäny.



varmaan meinasit tämän kaltaista systeemiä? 8)

http://myural.com/crankshaft_inspection_and_repair.htm
yamari
Liittynyt:
14.4.2011 20:27
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut yamari » 11.9.2012 21:40

Sitten vielä, millä ilveellä saat moottorin takimmaisen kiinnikkeen (linkussa ja rungossa oleva) Irti? Ei tule sitten ei millään. Onko siinä kierteet? koska ainakaan hakkaamalla ei tykännyt tulla.
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut jot » 11.9.2012 21:49

öö2 kirjoitti:
jo kirjoitti:yritin jotain kuvaa etsiä, mutta en nyt nopeasti löytäny.



varmaan meinasit tämän kaltaista systeemiä? 8)

http://myural.com/crankshaft_inspection_and_repair.htm


:D juu juurikin tuota.

Mikä pyörä yamari?
_ahma_
Pyörä:
ktm exc 525 ja ktm exc 200
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
20.1.2005 17:15
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut _ahma_ » 11.9.2012 21:50

Mitä kaikkia laakereita kannattaa uusia koneremontin yhteydessä. Runkolaakerit menee vaihtoon muutenkin, mutta entä noi neulalaakerit mitä on kytkimessä ja muualla? Pyöränä 525 ktm.
yamari
Liittynyt:
14.4.2011 20:27
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut yamari » 11.9.2012 22:00

Kawasaki kx 125 Vuoooosimallia 2003
_Jre_
Pyörä:
CR250
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
19.11.2007 22:34
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut _Jre_ » 11.9.2012 22:25

yamari kirjoitti:
jo kirjoitti:laakerien välykset väärentää tuollain mitattaessa tuloksen. Pitää tehdä oikeanlainen laakeri pukki jonka päälle kampuran laittaa että saa mittauskelpoisia tuloksia


Kuinkas tämmönen pukki rakennetaan


jo,
Kyllä tiedossa on ja olisi se pitänyt tossa erikseen mainitakin, mutta siksi puhuinkin suurpiirteisistä heitoista.

Yamari,
Periaatteessa tohon hommaan ei vaadita kuin kaksi tarkasti leikattua teräspalikkaa jotka saa tukevasti pöydälle. Näissä sitten V muotoiset kolot joihin kampiakselin päät saa istutettua, mielellään viistosti leikatut jotta kitkapinta on mahdollisimman pieni. Ei ole väliä onko symmetriset palat, kunhan pysyvät paikallaan.
Sitten vaan mittakello johonkin tukevasti ja pyörittelemään akselia varovasti.
Tässä siis esimerkki yksinkertaisimmasta päästä, enkä tarkoita että tällä mitään äärimmäisen tarkkoja tuloksia saa selville, mutta suuntaa antavia kyllä. Riippuu siitä miten tukeva koko rakennelma on.
yamari
Liittynyt:
14.4.2011 20:27
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut yamari » 11.9.2012 22:31

Selvä homma :D
yamari
Liittynyt:
14.4.2011 20:27
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut yamari » 11.9.2012 22:53

yamari kirjoitti:Sitten vielä, millä ilveellä saat moottorin takimmaisen kiinnikkeen (linkussa ja rungossa oleva) Irti? Ei tule sitten ei millään. Onko siinä kierteet? koska ainakaan hakkaamalla ei tykännyt tulla.

kawasaki kx 125 -03
201262
Liittynyt:
18.7.2006 13:50
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut 201262 » 12.9.2012 12:52

yamari kirjoitti:
yamari kirjoitti:Sitten vielä, millä ilveellä saat moottorin takimmaisen kiinnikkeen (linkussa ja rungossa oleva) Irti? Ei tule sitten ei millään. Onko siinä kierteet? koska ainakaan hakkaamalla ei tykännyt tulla.

kawasaki kx 125 -03
Koneen takimmainen pultti on samalla swingin akseli, eikä siis ole linkussa vaan swingissä. Swingin laakerit umpi ruosteessa, ja holkki ja akseli juuttuneet yhteen, tuet pyörän rungosta,siis vastapuolelta, sen akselin kohdan jotain kiinteetä vasten, ja sitten vaan lyömällä, katso ettei akselin pää leviä hakatessa, tulee vaikeuksia...Tämä on just niitä juttuja jota pitäisi
harkita kun ostaa vanhaa crossipyörää, sulla menee nyt uusiksi swingin sekä linkun laakerit, vähintään.
yamari
Liittynyt:
14.4.2011 20:27
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut yamari » 12.9.2012 13:13

No voi helvetti, elikkä se on vaan niin jumissa? ei ole minkään sortin kierteitä, kuinkas vaikeita ne laakerit on sit vaihtaa?
pennywise]
Pyörä:
Husqvarna 450cc & husqvarna 300cc (molemmat myynnissä)
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
14.5.2007 13:11
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut pennywise] » 12.9.2012 15:13

yamari kirjoitti:No voi helvetti, elikkä se on vaan niin jumissa? ei ole minkään sortin kierteitä, kuinkas vaikeita ne laakerit on sit vaihtaa?


No laakerin vaihto on laakerin vaihtoo, ei vaikeaa :)
yamari
Liittynyt:
14.4.2011 20:27
Re: Huolto & korjaus

ViestiKirjoittanut yamari » 12.9.2012 18:09

Mistäköhän saisi mahdollisesti kampiakseli setin vm2002 kawasaki kx 125?