Kyllä se eetu on kuskista kiinni, pikku muutoksin Skailla ajaa vaikka beehen nousun ja uskosin että sielläkin vielä nousupisteille. Siitä ylöspäin alkaa vasta pyörä rajoittaa ja siinä nimenomaan teho, ei esim. keulakulma tms. Tosin jos kisat menee Kitee yms suuntaan ja pätkät on niin lyhyitä, ettei helposta ajettavuudestakaan saa etua, joutuu kääntään takkia. Sen voin itte sanoo Skyteam'llä ajamisistani, että akkakapin yhden osakilpailun voittokin oli mahdollinen, mutta kun ei kunto kestäny retuuttaa niin ei. Ja sillä muuten tuli mun kisa"uran" ainoo luokan pohja-aika ikinä - mut se olikin semmonen tosi lyhyt pikis, ei hiekkapattia, eikä lössömutaa, jouhee ja nopee mut kolmosella vielä rundit riitti = ei antanu paljoo vielä tasotusta kulkupuolessa. Pari tarkkaa paikkaa, toisen tajusin ajoissa, toisessa tajusin et silta prkl, ei osu, kerkisin tapeille ja sain hypättyä yli vierestä - muut nössöili tai sössi niissä 5-20s. Mun bravuuri nelareilla on ollu aina noi lyhkäset rykäsyt, taas mulle saman kokosella pelillä kun nää on teille muille, on tullu sitä enempi jengiä selkä edellä vastaan mitä pisempiä pikiksiä on ollu.
Mitä taas tehoihin tulee, oon ajanu ALLE 10HV pyörällä suhteessa SM-luokkiin parhaat kesäpätkäaikani, kyseisessä pyörässä ei käytännössä iskareita vaan jalat = iskarit, mutta painoa vain 67kg. Siis 125cc Trial'lla. Eikä voi sanoa, että olis ollu jotain hidasta puunkiertoo, kun kärki veti 14km 18min., eli ihan rajoilla sen aikaseen sääntöjen mukaseen keskinopeuteen! Pätkät oli siis tosi jouhevia ajettavia, mutta kauttaaltaan kivisiä, semmosta pientä maakivee koko ajan, hyvin vähän mitään homoilua (pari kohtaa kierroksella, toinen vielä siirtymällä). Mutta kivikossa ajohan onkin tekniikkalaji, ajotekniikka ja iskarit... Eiköhän tässä oo tarpeeks faktaa tohon tehopuoleen, aika pitkälle saa edetä jotta siitä olis kiinni. Ja nää kinkkimoottorit on hyvin sitä mitä DR250 tai NX250 edustaa - öljynvaihdot kantsii pitää siinä 5-10h ajon mukaan ja kunnon liemet, tulpan SAATTAA joutua uusimaan silloin kun kisapyöriin uusitaan jo mäntää.
Niin joo, unohtakaa nyt silti ne 250 Samut ja Orionit. Niissä on geometriat jo niin perseellään ettei peräkään ikinä toimi, ei ole mahdollista. Skyteamiin voi heittää vaikka WP:n PDS:n taakse (joskin vaatii pientä painia, mm. sylinterin sorvausta lyhemmäksi) ja sit on 2% päässä kotarista (verrokkina mulla vm. -05 tai -06) geometria. Lisäks Skaihin tai Shineen sopii heittämällä esim. 40mm USD WP (WP:n eka hyvä USD), niissä yleensä sama 4200 laakeri kuin Skaissa ja Shinessä vakiona. Jarrut voi modata mieleisikseen. Shinen napoja en oo ikinä katonu onko oikee vai vasenkätinen, Skaissa on vasenkätinen, joten jos haluaa paremman kehän tai navan, täytyy vaihtaa koko kiekko - tosin yhteensopivia, eli 17mm akselilla ja sopiva aihio levyn ja rattaan etäisyyden suhteen, on oikein listaksi asti.
Summa summarum: en näe mitään järkeä ostaa jotain vanhaa kisapyöränruoskaa samaan rahaan kun saa esim. uuden Skain. Vuoden ajele sillä ruoskalla ja laittaa Skain hinnan verran osiin, myydessä saa vähän vähempi kuin ostaessa ja ajamaan pääsee aina välillä - tuon hintaluokan pyöriin kun ei enää niitä osia heti saa mitä vastaavan ikäluokan pyöriin usein joutuu uusimaan. Skailla ajat vuoden täyspainosesti kisat ja treenit, vaihtelet muutamat swingin laakerit, parit iskarihuollot, ölkyt, suodatinöljyt ja merkkirenkaat, aika hyvin jos saat 1500e kaudessa uppoon. Mä säästin 1,5 kaudessa (joihin lähdin kisapyöristä opitulla budjetilla) yli puolet uuden valkokilpisen kisaenskan hinnasta Skailla ajaessani, vaikka rakentamiseen menikin rahaa - teistä harvan tarvii mm. lyhentää runkoa! Remontteihin ei menny rahaa lainkaan (pl. kaatumisissa hajotetut osata tietty - onneks ei ollu syyläreitä lainkaan!), huoltoihin hyvin vähän. Silti jopa 300 EXC:llä ajava kaveri (B) ajo heti eka kierroksellaan paremman ajan polulla sillä kuin omallaan - ei siis ihan paska varmaankaan. Rakentamisineenkin aikaa meni ajotuntia kohden tallissa tuntia kohden alle puolet siitä kuin vihreellä paskaläjällä - rahaa marginaalinen murunen! Miettii siitä sit mitä kantsii ostaa perusharrasteluun... sänkikrossissa näillä 200-250cc kinkeillä ei sit tee mitään, tulee kaikki matkalehmätkin suorilla ohi ja heittää kilon savipaakuilla mennessään... hiekkaptikkoon ei tehot riitä alkuunkaan jne. mutta perusenskailuun jotain Holisevaa lukuunottamatta erinomasia laitteita! Kunhan unohtaa ne laitteet, jotka ei geometriansakaan puolesta voi toimia.