Terve pitkästä aikaa!
Niih, kiinalaiset.. eli koko tarina...
Hmm, oma tarina alkoi Rieju RRX-sta mikä muuttui MRX -ksi ja sai DRD Racing Marchoccim keulan. 6kk meni tutkiessä aiheeta, miten sais 90 kg kuskille toimivan takaiskarin. Lopputulos oli se että saisi, ehkä kestäiski pöytähyppyrit ja hintaa - noin tonni.
Siinä vaiheessa olin noin vuoden lukenu tätä foorumia. Ja tullaan aiheesen kiinalaiset. Eli parisataa euroa tonnin päälle ja olen vm 2009 Shine EN 230 omistaja nyt. Täällä on aikaisemmin puhuttu tuosta pyörasta, en ala toistamaan.
Hankinan jälkeen oli eka homma pyörän purku, tarkastaus ja uudelleen kasaus. Näytti siltä, et pyröä oli ollut enduro käytössa ja sitä oli oikeesti käytetty ajamiseen normihuolloilla.
Etuvanne oli hajalla, se vaihtui, seuravaksi meni pyörän laakeripesän kevyesti väliäksi, lonkerotölkin pelti väliin ja näkee kauan se kestää näin. Jalkatapit vaihtui Dice vaihtonastalliseksi. Jalkatappien rungot keskenään vaihtoon oikea- vasen ja jalkatapit otti vaakaasennon. Takajarru poljin oli hajomassa, skyteamin rautanen sovittamalla tilalle ja jarrusylenterille sovituspalalla sisäänpäin ja taaemmas. Ketjutrullalle uusi sovitus-kiinnityskappale ja parempi tuli ku ennen. Linkujen laakerisarja vaihtuimelkein kokonaan. Johdot uusille reiteille, samoin vaierit. Karjikset, ohjaustangon korotus ja kahvat vaihtoon. Huom! Bilteman karjikset voi tietys tilanteissä murtaa ranteet, eli avomalliset on crossikäytöön paremmin soveltuvat.
Näin mentiin kovapohjasella radalla ehkä 5-6h yhteensa.
Sitten aloin kuulla hyppyristä alastulossa kolinaa etuhaarukan tienoilta. Huolestuttavaa..
Ja sitten yhtenä iltana oltiin työkaveriden kans saunomas ja grillamas, tuli harastus puheeksi.
Porukas oli mukana yks noin yli 50v henkilö, kenen kans puhutiin pitempään ja lopuks käveltiin pyöran luokse katsomaan. Kaveri tunnetaan sit nimeilla Alexi.
Kävi ilmi että mies on moottoripyörien rakaentaja- tuunaja ammatikseen. On Johnny Pag huoltotakuu lisenssi. Mies on entisen sosilaististen valtioiden liigan krossikuski, eli neuvostoliiton mestaruussarjan ajaja. Kilpailut CZ, Yama, Kawa, Honda merkkiseillä pyörillä.
Nykyään toimipiste on Kotkan Helilän Teboilin alakerrassa. Mies rakentaa pyöriä, tilauksesta tekee tai korjaa moottorien lohkot ja kannet. Hänen rakentamilla moottoreilla on kisailtu suomessa ja hyvin on mennyt. Siis tilaamalla saa vaikka uuden lohkon, kannen, titaanipäällisetyn nokka akselin. 21000 rpm, et ahahh...
Kysyin neuvoa etupään kolinasta. Kysyin tekeekö hän tuommoisiä korjaustöitä. Jos haaarukan akselin pesät rungossa on mennyt niin seuraava vaihoehto on rungon vaihto. Tästä sit alkaa oikeat ihmeet.
Me sovitiin et hoidetaan asia.
Siis se ihme. Nykyään joku houltaa vaih öhlinsia ja joku tekee vaan moottoreita ja joku vaan perushuollot. Aleksin kautta tai Aleksi itse tekee vaikka mutteri ja putkikasasta uuden pyörän, tilauksesta. Tähän asti hän on tehny niin customejä, streetfightereitä, crossejä ja enduroja.
Pari päivää myöhemmin puretiin etuhaarukan kiinnitys runkoon. Ylalaakerin pesä on tehtaalla tehty noin 0,3 mm välyäksi. Laakeripesä korjatiin kaljatölkin pellillä. Laakeri tungetiin laakeripesään. T kappale vaihdetiin uuteen.
Takapään linkut kasatiin Kiina/Japsi osista, uusi toimiva kokonaisuus.
Tehtiin uusi pohjapanssari.
Tulos oli kardinaalinen muutos pyörän käytöksessa mutkaajossa. Ohjaus täsmentyi merkittävästi.
Eli semmoiset ihmeet on mahdolliset suomessa. Jos jollain on ongelmia pyöran kans, mitä ei pystyy ratkaisee, tai ei oteta edes työn alle niin Aleksin yhteystiedot:
Vesivallinie 11, 48600, KOTKA.
Pyörien asiat vaan puh.nro 046 571 4139
Mies on paljon liikenteessä, tapaamiset ja kaikki pyöriä koskevat asiat sovittava ennakoon puhelimetse. Tarvittaessa mies tulee myös asiakaan luokse.
Niin ja mun Rieju meni jatkojalostukseen harjotuspyöräksi aloittelevalle crossikuskille itärajan taakse.
Selllaisiä kiinaihmeitä Suomessa. Lisätään viel sen verran, et koko jutusta mitä Alexi tekee ei ole netissä mitään tietoja, vain pyörien näyttelykuvia, missä ei mainita erikseen kuka sen on tehny.
Lisäksi sit kuvia mitä on aikasemin kasattu- Enduro ja crosseistä ei ole kuvia saatavilla mut joku kuva nyt tekstiä kaunistelemaan-
Crossien kuvia ei ole erikseen otettu, liitän oman pyöran kuvan huomenna, kun tämä on enduro topic.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.