Raimolle pieni infopläjäys pyörien eroavaisuuksiin liittyen:
- 87-89 jarrusatulat vaihtelee vuosittain sekä takajarrusatulan kiinnitys on -89 vuosimallissa ainakin aivan erilainen kuin -87 vuosimallin
- samaisesta syystä takahaarukoissa on vuosimallien välillä eroja
- katteet samat MX/GS (poislukien tietty etumaski ja takaloksu) ja grafiikat vaihtelee vuosittain
- penkin väri sininen -87/-88, -89 punanen
- GS on harvempi välitys vaihdelaatikossa
- -89 vuosimallin MX sylinteri, mäntä ja kansi ovat aivan eri kuin muissa malleissa. Myös kestoltaan ja rakenteeltaan huonompi sylinteri/mäntä kuin vanhemmassa mallissa joskin paperilla tehokkaampi.
- uusimmissa mx ainakin löytyy alumiininen kytkinkoppa vs. muissa käytetty magnesiumkoppa, joka leviää käsiin.
- sytkäosissa vuosimallikohtaisia eroavaisuuksia gs/mx, mutta susia ovatten oikeastaan kaikki
- jarrulevyjen koot muistaakseni erilaiset mx vs gs. tämän vois tietty tarkastaa pläräämällä manuskaa
- mx:n kytkimessä 8 levyä ja gs:n kykässä 7 levyä
- erilaiset kaasarit gs vs mx, mutta näitä on niin paljon vaihdeltu, ettei voi sanoa oikeastaan suoraan kuin mikä siinä alunperin pitäisi olla. GS-mallissa pyöreä luisti ja MX löytyy litteällä luistilla
- jos pyörä on aito mx, siinä ei ole keulan emäputkessa lukolle paikkaa
- runkonumero kertoo pyörän vuosimallin
- pakoputket, iskarit/jouset, katteet,b-tankki ja oikeastaan kaikki palikat menee enemmän ja vähemmän pyörissä ristiin kunhan vain otetaan riittävän iso osakokonaisuus ja asennetaan se. Esimerkiks gs:n välitykset pitäs saaha mx:n laatikkoon ja mx:n kytkinsetti gs:n ja pytytkin menee ristiin kun on sama lohko kuitenkin. Jos haluat tarkemmin kysellä, niin kannattaa kysellä aina kun tarvetta ilmaantuu.
Multa löytyy moottorin kasaus/purku manuska sekä osakataloogit sähköisessä muodossa, mutta ovat suoraan jälleenmyyjältä ja ne on niin isoja, ettei niitä siirrä järkevästi millään muulla kuin muistitikulla. Onnistuu toki jos lähetät muistitikun ja palautuskuoren eikä maksa sulle muuten mitään. Harrastajia kiva aina jeesailla.
Jos on pisteosien suhteen ongelmia ni saa viskoa viestillä. Mulla on esimerkiks korjausosia pakoaukonsäätimen kuluviin osiin. Sieltä on kulmanivelet ja yks karkastu akseli aina ihan loppu ja pakoaukon läppä lerpattelee omia tahtejaan. Uusia osia ei myydä missään liikkeessä vaan niiden kunnostus on tee-se-itse hommaa tyystin
Osia saa pyörään ainakin
www.enduroklassiker.at. Turvallista tilailla ja toimittaa kyllä. Jos pyörässä on -89 pytty, niin siihen ei sitten ole tarvikemäntiä saatavilla, että joko kotarin edustukseen ostamaan tai sitten tekee niinku mä ja modaa uudemman mallin männästä pienellä vaivalla ja jättää yhen männärenkaan asentamatta.
t: -89 MX:n omistaja
Percellille samaan hengenvetoon, että pakoaukonsäädin löytyy kaikissa vuosimalleissa -87 alkaen. Jos mielit kyläräppäykseen tommosta kampetta, niin ei oo sitten mikään ajonautinto ja saat varautua noita mäntiä ja pyttyjä kunnostamaan&vaihtamaan
Ei ole tehty noita vanhoja 250 ainakaan kaupunkiajoon.