Nimetön kirjoitti:Mikähän mahtaa Kx 250cc 2-tahtia vaivata ku huohottaa vaihteistoöljyä lämpimänä ylivuoto letkusta ? Ja tyhjäkäynnillä kierrokset leijailee/käy epätasasesti ? Vanhassa läppärungossa raotti läpät, vaihoin läppärungon ja imukaulan.. ei vaikutusta. Imuvuotoa en startti pilotilla löytäny pytystä tai imupuolesta. Ei tupruta sinistä. Imuvuodolta toi kyllä vaikuttas mut....
Vinkkejä otetaan vastaan
Kuluttaako kawa vaihteistoöljyä??
imuvuotojen testaamisessa kannattaa käyttää laimeaa saippualientä.sitä kun suihkii mahdollisiin vuotokohtiin,niin se alkaa näkyvästi kuplimaan.
Pahasti kuulostaa siltä että hengittää lohkojen välisestä tiivisteestä kampikammion kautta vaihdelaatikkoon..Tai sitten kampuran stefat sököt.
lohkon tiivisteen testaaminen voiki olla hankala juttu..vaihteiston öljyropun kautta voi saada jotain osviittaa, esim imeeko tai puhaltaako kun annat jenkaa roppu auki ja huohotinletku tukittuna..öljyä voi toki hiukan lentää silmille kytkinkorin pyöriessä roppu auki..
koita myös miten reagoi jos laitat vaihdelaatikkoon esim 2-4 desiä normimäärän yli öljyä..luulis puskevan aika haipakkaa öljyä pihalle ylivuodosta jos ylipainetta tulee vaihdelatikkoon..samoin jos imee öljyä kampikammioon niin varmasti on huono käynti ja kaamee savutus. kannattaa erityisesti testata ns. 2t vaihteistoöljyllä, nelariöljy kytkinlisäaineella ei välttämättä savuta,vaikka sitä jotenki palotilaan joutuiskin..
yks vaihtoehto testata imuvuotoja on paine testeri jonka rakentaa 30-40eurolla motonetin ja hydrauliikkaliikkeen perus osista. googlella löytyy teko-ohjeita esim "diy 2 stroke leakdown tester" "crank seals leakdown testing" "crank case leakdown testing" jnejne..tässä yks esimerkki
http://www.youtube.com/watch?v=92KqC1-2BaUvoin laittaa omastaki testeristä ja testausoperaatiosta kuvaa tai videota jahka ehdin..
ko kapineella laitetaan imusarjan kautta painetta alakertaan muistaakseni 6 psi:tä.testauksen ajaksi mäntä ykk:hon ja pakoaukko tulpataan laajenevalla kumitulpalla. tuon 6 psitä pitäis pysyä alakerrassa n.10min. ja jos tippuu ekojen minuuttien aikana muutaman psi:n, voi olla varma että kampuran stefat tai lohkontiiviste tai pytyn ylä tai alatiiviste vuotaa.samalla kun paineet on sisällä,voi suihkia saippualientä ja katella vuotaako ulkopuolisista tiivisteistä tai magneeton puolen kampuran stefasta.kytkinpuolen stefanki pystyy kattoa,on vain kovatöinen purkaa kytkinlohko.jos purkaakytkinlohkon niin siinä samalla vaivalla sen stefan jo vaihtaa varoiksi ulkokautta (ainakin hondassa,kawasta en tiä onnistuuko)..