KaTooM kirjoitti:Laakereiden(kiertokangen ylä- ja alapään, kampiakselin runkolaakereiden) kannalta yli 3% seos on suotava. Männän voiteluun ei niin suurta seossuhdetta kuitenkaan tarvi. Itselleni ainakin laakerit painavat enemmän vaakakupissa kuin mäntä.
Synteettistä 2-tahtiöljyä kannattaa käyttää vain 80cc ja 125cc koneissa, sekä 250cc koneissa jos ajaa korkeilla kierroksilla(pro-kuskit). Synteettinen öljy vaatii kunnolla palaakseen korkeampaa lämpötilaa kuin mineraalipohjainen. Siksi kallis synteettinen 2-tahtiöljyä vain sotkee paikkoja matalakierroksisissa koneissa. Esim. 500cc koneessa halpa mineraalipohjainen 2-tahtiöljy toimii esim. 3%:n seoksella paremmin ja puhtaammin kuin kallis synteettinen 2-tahtiöljy 1,5%:n seoksella(joka on siis suositeltava seossuhde 500:sessa).
Vielä yksi asia on se että "uusissa" lyijyttömissä, korkeaoktaanisissa( oktaaniluku yli 95) bensiineissä on oktaanilukua korotettu aineilla jotka eivät pääsääntöisesti sovi yhteen 2-tahtiöljyjen kansa. Varsinkaan synteettisten. Siksihän mm. husqvarnakin myy omaa erityistä valmiiksisekoitettua 2-tahtibensaansa moottorisahoihin ym. Ja siksi vanhaa(sanotaan nyt vaikka vuoden seissyttä) itsesekoitettua 2-tahtibensaa ei saa käyttää. Öljy pitää siis sekoittaa bensiiniin vasta juuri ennen käyttöä, tai ainakin siten että 2-tahtibensa ei loju viikkoja tai ainakaan kuukausia käyttämättömänä. Tai käyttää 95:sta 98:n sijaan, jos se on mahdollista. Korkeaa oktaanilukua kyllä kaivattaisiin nakutuksen vaaran takia, mutta tämä on vähän kaksipiippuinen juttu.
tuolla mopoilu puolella ei kunnon öljy "tietäjiä" ole niin kysyn täällä, kannataako siis tommosessa pv:ssä käyttää täys synteettisiä öljyjä? Vai voiko huoletta laittaa jtn 3¤/l 2t teboil öljyä (eli mineraali pohjaista)? kyseessä on semmoset lievästi 7000-9000 kiertävä vehje (ajossa)