jakke.k kirjoitti:Moi,
Olisi itselläni edessä piikkisen crossin osto ja eteen tuli 06 vuoden 125 sx. Lähinnä pohdiskelin että miten pyörä eroaa ajo ominaisuuksiltaa japsivehkeistä, kun taitaapi vähän painavempi olla tuo kottarainen? Mahtaako olla jotain tyyppivikoja näissä?
Kiitoksia jo etukäteen tiedoista!
ei kyllä ole sen painavampi kuin muutkaan piikit.
ominaisuuksissa on sen verran eroa että ajoasento on eri. vaikea selittää mutta japseissa ja eurooppalaisissa mopoissa on eri ajoasento. tai no eu pyöristä on kokemusta vain ktm, gasgas ja husky. japseja olen ajanut kaikkia.
moottorin puolesta voin sanoa sen että kotari vetää matalemmilla kiekoilla paremmin kuin muut (kawasakin piikkiä en ole testannut).
mun mielestä just tuo -06 malli on jotenkin korkea perästä (verrattuna vuotta tuoreempaan). tai siis kulkee keula alempana. mulla auttoi kun laitoin korkean penkin jolloin penkin kuoppa lähti pois. eli tankin vieressä oli pari senttiä enemmän penkkiä.
suuri virhe on madaltaa perää jolloin keulasta katoaa pito. eli linkuton perä vaatii sen 100-110mm sagia. yli tuon, keula kevenee liikaa.
tyyppivikoja ei lienee tässä mallissa. moottori esitelty vuonna 1999 joten lapsen taudit on pois. tänä päivänäkin ~ sama moottori.
kuusi vaihdetta niinkuin japseissa. ei mitään syytä sulkea vaihtoehdoista pois. ainut syy voi olla liian korkea hinta muihin verrattuina. mutta elä maksa liikaa. 3:lla ei saa alkaa hinta. se ois jo liikaa tuon ikäisestä. vuonna 2006 piikit sai noin 6000 euron hintaan uutena. suzuki halvimpana alle tuon.
ps. kotarissa nestekytkin, mutta piikeissä on kevyt kytkin vaikkakin ois vaijerivälitteinen. jos on jäykkä kytkin japsissa niin uusi vaijeri tilalle niin asia korjaantuu. ktm:ssä yksi etu on se ettei nestekytkintä tarvi säätää ajon aikana kuten muissa.