Me asutaan asfalttiviidakossa ja vanhemman eka mopo oli supermoto. Ei mennyt kauaa kun piti saada enskamopo alle kun sillä on niin paljon hauskempaa ajaa pikitien ulkopuolella. Nuorempi poika ei edes harkinnut motoa vaan suoraan enska alle, eikä kadu päätöstään.
Monella on mielikuvana että enduro on sitä perinteistä suomienskaa missä pyörää kuskataan peräkärryssä paikasta toiseen ja vedetään ihan tosissaan enduroa, pyörät on yleensä punakilpisiä. Sitten on valkokilpienskat joilla ajetaan seikkailua, matkaa, makkaranopaistoa, reenataan rossia ja sitä oikeeta enskaa joko kisailu tai kuntoilu mielessä. Jos sille päälle sattuu niin voi laittaa 21/18 motorenkaat vanteille ja lähteä motoradalle kiusaamaan motoja. Eli kaikkea mitä käytännössä tollasella pyörällä voi harrastaa, laidasta laitaan.
Mä olen ajanut molemmilla, moto on ihan hauska värkki pikitiellä ja soralla mutta kyllä sillä tulee suru puseroon mitä kapeammaksi ja huonommaksi latu muuttuu. Kuten jo aiemmin mainitsin, oikeilla renkailla enska on lähes moton veroinen pikitiellä, kuitenkin sillä pystyy samoilla renkailla ajaa selkeästi mielekkäämmin pikiteiden ulkopuolella kun motolla. Vaikka motoon laittaisi karkeammat renkaat niin siitä ei tule katunappuloilla olevan enskan veroinen silloin kun haetaan pyörältä monipuolisuutta. Rengaskoko on yksi taikasana ajettavuuteen pikiteiden ylkopuolella ja siinä enska vie moton 6-0, vaikka molemmissa olisi samalla kuviolla olevat renkaat.
Pojalla on ollut reilu vuoden 125 4t katuenska ja sillä on ajettu 11000km pikitietä, kuntoenskaa, makkaranpaistoa, krossia jne. Ei ole mikään ongelma ajaa isoja kilsoja enskoilla jos käyttää sopivia renkaita, rengaspaineita ja tasapainottaa renkaat. Motolla olisi ollut monta kertaa ongelmia samoilla reiteillä. Molemmilla pääsee samoihin paikkoihin ja enskalla pääsee sieltä suuremmalla varmuudella pois
Mutta... ajopaikoista täällä piti keskustella eikä enska vs moto. Molemmat on hyviä pyöriä, paljon parempia kun puhdasveriset katupyörät sekalaisessa käytössä