No, ei näitä reissuja ny ni kovin useasti ole.
Mutta - asiaan. Huomioita Palasta (trademark Jani Hovi / Xracing.fi). Tähän vois oikeasti kirjoittaa todella paljon, mutta pidetään edes siedettävänä.
1) Lippumiesten vähyys. Sielä oli oikeasti siis varmaan 5 ukkoa koko radalla keltaisten lippujen kanssa. Toisaalta, ne olivat aktiivisia ku ADHD-kakarat. Juoksivat aina sinne missä vähänkin tapahtuu, ja lippu liehumaan. Pari kertaa oli läheltä piti tilanne, kun ei lippua ollut ja ukko nurin hynden takana, mutta niistä selvittiin (tuurilla). Ja lisäksi, homma meni niin että kun lippumies näki että joku kaatui ni se lähti lippu liehuen juoksemaan ko. paikalle. Eli kyllä jos vähän edes näkee muuta kun etulokarinsa ni varmasti tajus et nyt jossain on joku.
2) Non-stop startit. Kisaturistina, aivan mahtavuutta. Viimiset eivät olleet edes maalissa, kun puomi tärähti alas. Usein myös ajatettiin 2 luokkaa samassa startissa: puomi alas, jengi matkaan. Puomi ylös ja ukot takarivistä puomille. Eka porukka kun oli päässyt sellasen vajaan puolkierrosta ni taas lävähti puomi alas. Kisan seuraamisesta ei oikeastaan muutaman kierroksen jälkeen enää tahtonut tulla mitään, mutta mitä sitten.
Ja siis ei, ei ollut 2x 40 ukkoa.
3) Lyhyet erät. Pisimmät erät olivat varmaan 6 kierrosta. Tuskin yhtään enempää. Aina ei kovimmat jätkät voittaneet, mutta ei ne voitot niille hitaimmillekaan menneet. Näistä lyhyistä eristä aiheutuis myös se että intensiteetti oli jotain aivan älytöntä. Tommosen 6 kierrosta pystyy vetämään "aika-ajosykkeellä", ja se kyllä näkyi myös katsomoon. Harvoin tulee nähtyä noin hyvää kisaa kun nyt oli. Ei säästelty yhtään, ei passailtu, vaan koko ajan 120% lasissa. Puhdasta huikeutta. Laskin kahteen viimiseen mutkaan kymmenkunta nurinmenoa päivän aikana. Yksikin antoi kaikkensa, koitti viimiseen asti ohitusta, mutta siinä se oli naamallaan 3m ennen maaliviivaa. Ja ajoivat sijoista ~10.
4) Jos on pakko käyttää valkoista lippua ni olis ny jumaliste ees valkoinen. Tämä oli valkoinen missä oli jotain mustaa tekstiä. Kahdessa erässä johtaja kurvasi maalin jälkeen varikolle vaikka oli vielä kierros jäljellä. Toinen tipahti ~5. ja toinen kakkoseks. Semmosta.
Jokainen voi ny päissään sitten funtsia et ajetaanko esim. Suomessa liian pitkiä eriä. Meillä ajetaan SM:missä 30min+2, ja esim. EM:missä erät on 25min+2. Ja jos ihan totta puhutaan niin noissa EM:missä noi jätkät on enemmän ammattilaisia kun meidän kotoisessa SM-sarjassa.
Ei ole mikään ihme että Amerikasta tulee NOPEITA kuljettajia. Esim. kun katsoo näitä "amatööreistä" Natikoihin tulevia jätkiä ni ne on todella nopeita, mutta eivät jaksa ajaa koko erää. Jostain muistan lukeneeni et "amatööreissä" 20min erä on todella harvinainen, ja on lähinnä poikkeus. Meillä Suomessa pikkujäbät kassareilla tahkoo jo 20min eriä. Ehkä ois meilläkin syytä kiinnittää enemmän huomiota siihen raakaan nopeuteen, ja sen kehittämiseen kun siihen et pystytään vetään 40min eriä ennen mopoikää...just sayin'.