Muuta Keskustelua

OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: Muuta Keskustelua

ViestiKirjoittanut OA243 » 30.9.2012 21:39

http://nl.twitch.tv/katoom72
h3rmo
Pyörä:
350exc 13
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
8.9.2010 12:58
Re: Muuta Keskustelua

ViestiKirjoittanut h3rmo » 1.10.2012 22:41

Joo tattis, pelastit mun illan!
xQ
Pyörä:
yz250f -11
Paikkakunta:
Oulu
Liittynyt:
20.11.2005 23:36
Re: Muuta Keskustelua

ViestiKirjoittanut xQ » 2.10.2012 12:06

Apuva mullei pyöri oskun linkki :S tulee kuva näytölle mut ei lähe rullaamaan.. Muilla vissii toimii missä mullon vika?
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: Muuta Keskustelua

ViestiKirjoittanut OA243 » 2.10.2012 14:50

Tosta jotenkin onnistuin mielestäni klikkailemaan itteni tälle profiilisivulle: http://nl.twitch.tv/katoom72/videos ja sieltä Past Broadcasts, mutta nyt ei kyllä löydy enää, olisiko poistettu/kadonneet muistista. :|
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: Muuta Keskustelua

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 7.10.2012 3:54

Jahas, huomenna sitten Palaan katsomaan vetoa. En tiä et onko vetomiehiä, mutta kuitenkin. :)
Round 2 @ Pala - TWMXRS
Cianciarulo ollut viikko sitten Comp Edgessä. Saas nähdä onko huomenna availemessa. Käyn antamassa ilmaisia vinkkejä jos on mestoilla.
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
Jaze
Pyörä:
KTM 125sx 2009
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
20.7.2005 22:09
Re: Muuta Keskustelua

ViestiKirjoittanut Jaze » 7.10.2012 12:44

Vähän oon kyllä kade ku pääsit noille mestoille työreissulle. Ite lähden Moskovan itäpuolelle ja veikkaan, että sieltä ei rossisceneä löydy eikä varmasti ilmasto lämmitä mieltä :roll:
Taidanpa ruveta säästämään rahaa vehviläisen rossilomiin... Pitäähän tuolla nyt edes kerran elämäs päästä käymään.
Ei riemulla rajaa kun crossilla ajaa!
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: Muuta Keskustelua

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 8.10.2012 2:46

No, ei näitä reissuja ny ni kovin useasti ole. :)

Mutta - asiaan. Huomioita Palasta (trademark Jani Hovi / Xracing.fi). Tähän vois oikeasti kirjoittaa todella paljon, mutta pidetään edes siedettävänä.

1) Lippumiesten vähyys. Sielä oli oikeasti siis varmaan 5 ukkoa koko radalla keltaisten lippujen kanssa. Toisaalta, ne olivat aktiivisia ku ADHD-kakarat. Juoksivat aina sinne missä vähänkin tapahtuu, ja lippu liehumaan. Pari kertaa oli läheltä piti tilanne, kun ei lippua ollut ja ukko nurin hynden takana, mutta niistä selvittiin (tuurilla). Ja lisäksi, homma meni niin että kun lippumies näki että joku kaatui ni se lähti lippu liehuen juoksemaan ko. paikalle. Eli kyllä jos vähän edes näkee muuta kun etulokarinsa ni varmasti tajus et nyt jossain on joku.

2) Non-stop startit. Kisaturistina, aivan mahtavuutta. Viimiset eivät olleet edes maalissa, kun puomi tärähti alas. Usein myös ajatettiin 2 luokkaa samassa startissa: puomi alas, jengi matkaan. Puomi ylös ja ukot takarivistä puomille. Eka porukka kun oli päässyt sellasen vajaan puolkierrosta ni taas lävähti puomi alas. Kisan seuraamisesta ei oikeastaan muutaman kierroksen jälkeen enää tahtonut tulla mitään, mutta mitä sitten. :) Ja siis ei, ei ollut 2x 40 ukkoa.

3) Lyhyet erät. Pisimmät erät olivat varmaan 6 kierrosta. Tuskin yhtään enempää. Aina ei kovimmat jätkät voittaneet, mutta ei ne voitot niille hitaimmillekaan menneet. Näistä lyhyistä eristä aiheutuis myös se että intensiteetti oli jotain aivan älytöntä. Tommosen 6 kierrosta pystyy vetämään "aika-ajosykkeellä", ja se kyllä näkyi myös katsomoon. Harvoin tulee nähtyä noin hyvää kisaa kun nyt oli. Ei säästelty yhtään, ei passailtu, vaan koko ajan 120% lasissa. Puhdasta huikeutta. Laskin kahteen viimiseen mutkaan kymmenkunta nurinmenoa päivän aikana. Yksikin antoi kaikkensa, koitti viimiseen asti ohitusta, mutta siinä se oli naamallaan 3m ennen maaliviivaa. Ja ajoivat sijoista ~10. :)

4) Jos on pakko käyttää valkoista lippua ni olis ny jumaliste ees valkoinen. Tämä oli valkoinen missä oli jotain mustaa tekstiä. Kahdessa erässä johtaja kurvasi maalin jälkeen varikolle vaikka oli vielä kierros jäljellä. Toinen tipahti ~5. ja toinen kakkoseks. Semmosta.

Jokainen voi ny päissään sitten funtsia et ajetaanko esim. Suomessa liian pitkiä eriä. Meillä ajetaan SM:missä 30min+2, ja esim. EM:missä erät on 25min+2. Ja jos ihan totta puhutaan niin noissa EM:missä noi jätkät on enemmän ammattilaisia kun meidän kotoisessa SM-sarjassa.

Ei ole mikään ihme että Amerikasta tulee NOPEITA kuljettajia. Esim. kun katsoo näitä "amatööreistä" Natikoihin tulevia jätkiä ni ne on todella nopeita, mutta eivät jaksa ajaa koko erää. Jostain muistan lukeneeni et "amatööreissä" 20min erä on todella harvinainen, ja on lähinnä poikkeus. Meillä Suomessa pikkujäbät kassareilla tahkoo jo 20min eriä. Ehkä ois meilläkin syytä kiinnittää enemmän huomiota siihen raakaan nopeuteen, ja sen kehittämiseen kun siihen et pystytään vetään 40min eriä ennen mopoikää...just sayin'.
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
Jaze
Pyörä:
KTM 125sx 2009
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
20.7.2005 22:09
Re: Muuta Keskustelua

ViestiKirjoittanut Jaze » 8.10.2012 5:01

Kiitos hyvästä tarinasta!

Meillä on myös se ongelma, että ratoja ei pidetä kunnossa. Lanataan tyyliin 2 kertaa kesässä ja hyppyrit on vähän sitä sun tätä.

Meikä poistuu nyt takavasemmalle ja suuntaa kohti venäjän maata.
Ei riemulla rajaa kun crossilla ajaa!
pennywise]
Pyörä:
Husqvarna 450cc & husqvarna 300cc (molemmat myynnissä)
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
14.5.2007 13:11
Re: Muuta Keskustelua

ViestiKirjoittanut pennywise] » 8.10.2012 11:06

Ihan mahtavaa tarinaa, nyt jään odottaa seuraavaa kertaa ku kirjottelet ja mielellää vähä pidempääki stooria ;) !
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: Muuta Keskustelua

ViestiKirjoittanut M-Racer » 8.10.2012 13:43

JayDaddy kirjoitti:3) Lyhyet erät. Pisimmät erät olivat varmaan 6 kierrosta. Jokainen voi ny päissään sitten funtsia et ajetaanko esim. Suomessa liian pitkiä eriä.

Tätä meikäläinenkin on yrittänyt jankata, mm. tuoreimmassa Offroad Prossa. Oikeasti suomalaisten vauhti on sen 6 - 12 sekkaa maailman kärjestä ja iso syy on se, että kisataan (ja sitä kautta myös treenataan) liian pitkiä eriä. Ei paljon lohduta jos jauhaa sen puolituntia samaa vauhtia jos nopeus on tota luokkaa. Silloin pari vuotta sitten käytiin tsekkaamassa tota Ryan Hughesin meininkiä ja se juuri selitti sitä, että eurooppalaiset ei osaa vetää täysiä heti startista. Toivottavasti tohon saataisiin muutosta.
Yam66
Liittynyt:
19.1.2012 21:09
Re: Muuta Keskustelua

ViestiKirjoittanut Yam66 » 8.10.2012 15:32

M-Racer kirjoitti:
JayDaddy kirjoitti:3) Lyhyet erät. Pisimmät erät olivat varmaan 6 kierrosta. Jokainen voi ny päissään sitten funtsia et ajetaanko esim. Suomessa liian pitkiä eriä.

Tätä meikäläinenkin on yrittänyt jankata, mm. tuoreimmassa Offroad Prossa. Oikeasti suomalaisten vauhti on sen 6 - 12 sekkaa maailman kärjestä ja iso syy on se, että kisataan (ja sitä kautta myös treenataan) liian pitkiä eriä. Ei paljon lohduta jos jauhaa sen puolituntia samaa vauhtia jos nopeus on tota luokkaa. Silloin pari vuotta sitten käytiin tsekkaamassa tota Ryan Hughesin meininkiä ja se juuri selitti sitä, että eurooppalaiset ei osaa vetää täysiä heti startista. Toivottavasti tohon saataisiin muutosta.


Aamen. Todellakin näin. Menee talenttia hukkaan kun isät huutaa radanvieressä että " et sä tota vauhtia jaksa ajaa puolta tuntia". Motocross on kuiteskin taitolaji, taitoa pitää olla jos haluaa pärjätä. Onhan se niinkin ettei ilman kuntoa pärjää. Mutta kyllä siinä tulee skidillekkin motivaatiota treenata kuntoa kun huomaa johtaneensa alkupuoliskon erästä mutta sitten loppuu kunto ja tippuu ulos podium sijoilta.
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24
Re: Muuta Keskustelua

ViestiKirjoittanut wolvie » 8.10.2012 16:41

Yam66 kirjoitti:Aamen. Todellakin näin. Menee talenttia hukkaan kun isät huutaa radanvieressä että " et sä tota vauhtia jaksa ajaa puolta tuntia". Motocross on kuiteskin taitolaji, taitoa pitää olla jos haluaa pärjätä. Onhan se niinkin ettei ilman kuntoa pärjää. Mutta kyllä siinä tulee skidillekkin motivaatiota treenata kuntoa kun huomaa johtaneensa alkupuoliskon erästä mutta sitten loppuu kunto ja tippuu ulos podium sijoilta.


Monessa, myös meidän, perheessä harjoitellaan ajamaan sellaista 90-95% vauhtia jolloin ei olla vielä liian riskirajalla. Sitten pyritään nostamaan tuota vauhtia pikkuhiljaa paremmaksi. Tällä tekniikalla ei välttämättä kehitytä kaikkein nopeimmaksi kuskiksi, mutta sillä vähennetään lanssireissuja ja sairaslomia.

Kyse on siitä mitä harrastukselta haetaan. Kyllä sen kisoissa huomaa, että ne kaverit jotka opettelevat ajamaan todella kovalla sykkeellä ovat kisoissakin kärjessä.
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: Muuta Keskustelua

ViestiKirjoittanut OA243 » 8.10.2012 18:47

Osaako sulla lapset arvioida vauhtinsa oikeesti niin hyvin? Ite olin vähän kokoajan nutullani 16-vuotiaaksi asti, ajo sitten "täysillä" tai varmistellen. :D Ja erikoisiahan nää Suomen eräpituudet on, mä en keksi kuka puoliammattilaista vähemmän treenaava pystyy ajamaan nelipuokilla 30+2 lähelläkään sitä omaa aika-ajovauhtia. Mites muissa Euroopan maissa eräpituudet menee?
[^lollero^]
Liittynyt:
19.7.2010 23:46
Re: Muuta Keskustelua

ViestiKirjoittanut [^lollero^] » 8.10.2012 21:14

Virossa yleisesti ajetaan 3 erää tiheellä tahdilla, 15+10+10min. 85 12+9+9

Ja sehän tiedetään kummasta maasta tulee kovemmat kuskit...
Bream
Pyörä:
KTM 250SX-F ´07
Liittynyt:
14.9.2010 16:13
Re: Muuta Keskustelua

ViestiKirjoittanut Bream » 9.10.2012 21:06

Hyppäs hieman silmille toi Tampereen supercross+expon mainos. Mites Hans N. Andersenin speedwaypyörä noiden tsubujen kans on eksynyt tohon mainokseen noin isolla? :eek: Onko tämä vaan tietämättömän posterin tekijän moka iskeä Monster-tytöt ja joku mopo vaan kuvaan, joka näyttää et hiekalla menee. Vai onko jopa jotain speedwayhin liittyvää mahdollisesti kyseisessä tapahtumassa? Myönnän, tanskalaisen pyörä pisti silmään ennen ku Monster-tytöt. :D Ainakaan expon esillepanijoista ei näy mitään tuttua ratalajien puolelta.