Jarrujen ilmaus

Ritari ässä Eläkeläinen
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
21.11.2001 3:00

ViestiKirjoittanut Ritari ässä » 5.12.2003 23:41

Siinä se tulikin lyhyesti ja selvästi.
Moukka22
Liittynyt:
4.12.2003 22:38

ViestiKirjoittanut Moukka22 » 5.12.2003 23:48

No niin.. Eiköhän minunlaiseltaki tumpelolta pitäis ruveta onnistumaan... :D Kiitti ohjeista!
Oretna
Pyörä:
450 crf
Liittynyt:
16.1.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Oretna » 6.12.2003 11:20

Jos ei viellä ton jälkeen oo tullu pitoa niin pyydä joku kaveri avuks ja pyydä sitä painelemaan sitä kahvaa ja tarkkailemaan nestepintaa (kannen ei välttämättä tarvitse olla edes paikallaan koska säiliöön ei tule painettta ja homma menee aina uusiks jos säiliö tyhjenee). Elikkäs kun toinne painaa sen kahvan pohjaan ja pitää pohjassa niin toinen löysyttää letkuissa olevia liittimiä ja muita ruuveja mitkä ovat nesteen kanssa tekemisissä (niihin saattaa joskus jäädä ikävästi ilmaa), sitten kiristys ja kahvasta irti. Alä kuitenkaan avaa kokonaan mitään liitosta/ruuvia, vaan vähän löysäät. Pumppaa myös välillä jarruja pari minuuttia (kaikki osat paikallaan ja kiristettyinä). Jos ei vielläkään auttanut niin koita jos ilma lähtisi liikkeele kallistelemalla pyörää tai ravistelemalla letkuja.
vForce
Liittynyt:
23.7.2003 12:17

ViestiKirjoittanut vForce » 6.12.2003 13:19

Moukka22 kirjoitti:No niin.. Eiköhän minunlaiseltaki tumpelolta pitäis ruveta onnistumaan... :D Kiitti ohjeista!

No kyllä se siitä. kun homman tekee oikein niin aikaa menee tuskin 15min.
Unohdin sanoo tossa sen letkuhomman mutta mullakin oli apuna sellainen läpinäkyvä letkunpätkä jonka toinen pää oli tyhjässä peltipurkissa. mitään kertakäyttömukia ei kannata laittaa, koska ilmausruuvia avatessa letkukin kääntyy aavistuksen samalla ja näin ollen kevyt muki lennähtää nesteineen maahan ja se on sitten sotkuista hommaa. ;)
Kuten jo aiemmin ilmi tullutkin, kyllä se kaveri olisi hyvä olla apuna, ite tein sen ilman kaveria mutta kaverin kanssa se on helpompaa.
Jostain vanhasta Offroad-sanomasta muistan lukeneeni tämän ja ihan samalla tavalla se sielläkin neuvottiin.
Moukka22
Liittynyt:
4.12.2003 22:38

ViestiKirjoittanut Moukka22 » 6.12.2003 17:29

No joo.. Elikkä nyt oon saanu jo sen verran sählättyä että ilmakuplia ei enää tuu, mutta silti ei tuntoa jarruissa vaikka kuinka pumppaa.. :itku: Ólisin kyllä kiitollinen jos joku viä jaksais neuvoa. :wink:
wert
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
13.9.2002 9:49

ViestiKirjoittanut wert » 6.12.2003 17:38

No tuota tuota. Kokeilehan tehdä näin:

1. jarrunestesäiliö auki ja nestettä täyteen
2. letku kiinni ilmausruuviin
3. kaveri painaa kahvan pohjaan
4. sinä avaat ilmausruuvin muutamaksi sekunniksi ja suljet sen
5. kaveri päästää kahvan ja painaa sen uudelleen pohjaan
6. avaat ilmausruuvin muutamaksi sekunniksi ja suljet sen

Ja tota toistat niin kauan kunnes jarruun tulee tunto.
http://www.srracing.fi - EKS Brand ajolasit, USWE juomareput, Van Hasselt tehoputket. Klikkaa linkkiä ja tsekkaa tuotteet!
vForce
Liittynyt:
23.7.2003 12:17

ViestiKirjoittanut vForce » 6.12.2003 17:44

niin, ja eikös sitä silloin kun ei ole enää kuplia voi myös pumpata ilmausruuvin ollessa kiinni ja näin ainakin minä sain tuntuman jarruun ja hyvin pelittää mutta tekniikoita on monia.

Kaverin pyörässä joskus ½ vuotta sitten oli ilmeisesti sama ongelma, ja sanojensa mukaan sillä ainakin joku tiiviste hajonnu, luultavasti se, joka on siinä takajarrupolkimen yläosassa se pitkulainen "mäntä" (tai jotai koittakaa ees ny saada jotai selvää) niin kato kaikki tiivisteet läpi mutta EN usko että se siitä kiinni enää on. Pumppaat vaan sen kovaks ja se on siinä.
Moukka22
Liittynyt:
4.12.2003 22:38

ViestiKirjoittanut Moukka22 » 6.12.2003 17:52

Juu.. Taas tuli lisää mahdollisuuksia joita kokeilla.. kiittti :) Tuli täs samalla muuten mieleen, että miten usein vaihdatte änkkäriin villat?
Ritari ässä Eläkeläinen
Paikkakunta:
Sipoo
Liittynyt:
21.11.2001 3:00

ViestiKirjoittanut Ritari ässä » 6.12.2003 19:07

Niille tuskin on ilmotettu mitää vaihtoväliä, joten ite ainaki vaa aukasen änkän ja tarkistan kunnon. Jos ihan öljymössössä on ni sitten vaihtoon, koska sekin oikeesti vaikuttaa esim. kaasuun vastaamiseen. :|
vForce
Liittynyt:
23.7.2003 12:17

ViestiKirjoittanut vForce » 6.12.2003 19:08

Se on helppo homma se. Pyörästä riippuen otat vaan änkkärin pois paikoiltaan ja otat vaan toisen osan änkkäristä, jossa on ne villat. Villat olisi hyvä vaihtaa ehkä n. 3kk välein, viisaampi täsmentäkööt. Kierität vaan tietyn määrän villaa sen reikäisen putken päälle, eli samaan paikkaan missä edelliset vaimenninvillatkin olivat. Jos tuntuu, että et saa millään menemään villoitettua osaa päälikuoren sisään, niin kannattaa kietoa rautalankaa siihen ympärille niin johan onnistuu :) Tämä ei voi olla vaikeaa ja olisi ehkä kannattanut itsekkin ottaa selvää mut vaikeeta se ei jokatapauksessa ole.

Näistä asioista olis hyvä keskustella huolto&korjaus topikissa.
FactoryKX
Pyörä:
Honda CR 500 ´88 ja Suzuki RM 465 ´82
Liittynyt:
12.8.2003 23:12

ViestiKirjoittanut FactoryKX » 10.12.2003 16:17

Tuosta ilmauksesta vielä, eli jos nyt on kyse etujarrun ilmauksesta kannattaa koittaa seuraava jippoa -> jarru satula irti ja nostaa sen niin korkealle kuin vain mahdollista sillai että letku on suoraan taivasta kohden ja sitten ilmaa ihan normaalisti kahvaa pumppaamalla WERT:in ohjeiden mukaisesti niin ilma poistuu huomattavasti helpommin letkuista, koita ja informoi miten kävi??

hhmm kohtuu epäselvät ohjeet mutta, toivottavasti selkiää ja saat vauhdin surmat pelaamaan.
rjfmotorsport.com
jasso
Paikkakunta:
Järvenpää
Liittynyt:
27.8.2002 16:51

ViestiKirjoittanut jasso » 11.12.2003 1:03

Kun pumppaat sitä kahvaa, jotta saat ilmat kerääntymään ilmausruuvin puolelle, älä nosta pumppauksien välissä kahvaa kokonaan ylös (eli pumppaat periaatteessa aina vain pienemmällä liikkeellä). Sitten kun olet tarpeeksi pumpannut niin kahva tiukasta pohjassa ja ilmat ulos.

On nyt moneen otteeseen jo tullut, mutta heitetää vielä oma panos kehiin...:

1. Avaa jarrunestesäiliö ja täytä se
2. Pumppaa kahvaa kunnes tuntuu vastetta. Älä nosta kahvaa puristusten aikana aivan auki. Älä siis pumppaa koko kahvan liikeellä, kuin ensimmäinen puristus. Säilytä siis koko ajan pieni paine letkussa.
3. Pidä kahva pohjassa ja avaa ilmausruuvi hetkeksti, jotta ruuvista sihahtaa ilmaa ja mahdollista jarrunestettä pieni pruittaus.
4. Toista kohdat 2 ja 3 kunnes avatessa ilmaruuvi ruuvista tulee siisti pruitti pelkkää jarrunestettä (ei räiski enää). Muista pitää säiliö koko ajan täynnä jarrunestettä. Lisää siis kun jarruneste hupenee. Tämä siksi, jotta jarrujärjestelmä ei imaise ilmaa säiliön kautta.
5. Täytä säiliö ja sulje se.

Helpointa ilmaus on kaverin kanssa. Toinen pumppaa ja toinen avaa ilmausruuvia.
jasso°
Mika Metsänen
Paikkakunta:
Ylöjärvi
Liittynyt:
27.9.2001 3:00

ViestiKirjoittanut Mika Metsänen » 28.12.2003 21:28

Minä ilmaan alakautta, jarrunestepurkkiin vaan liitin (tiivis sellainen) ja letku siihen, purkista lähtevä letku jarrusylinteri ilmausruuviin ja ruuviauki. Sitten puristaa purkkia niin kauan, että neste noussut sinne ylös säiliöön. Niitä myydään myös sellaisia "työkaluja) purkkeja mitkä voi paineistaa.
Väiski
Liittynyt:
9.10.2001 3:00

ViestiKirjoittanut Väiski » 29.12.2003 2:28

Kerran yhen pilviäijän kanssa kanssa ilmattiin sen RäMä piikin jarruja puol tuntii pumpattii jarrukahvaa ja käänneltiin ruuvia. Se oli itte ihan sekasin ja höpötti kokoajan et pikkuhiljaa alkaa tulemaan tuntua jarrukahvaan ja kaateli ihan pokkana lisää nestettä, sitä meni homman aikana hukkaan lattialle muutama desi. :)
Kun asia edistynyt ja se vittuuntuneena jätti homman kesken.
Seuraavana päivänä hiukan selvempänä se oivalsi että letkussa oli iso reikä, tai oikeammin sanottuna se oli halki! :D
missä lol hymiö?
Käyään tekee mutaatiota!
Laitetaan sammakolle ihmisen pää! Alkais varmasti puhumaan!
Haukimauno
Paikkakunta:
Helsinki
Liittynyt:
2.3.2003 20:57

ViestiKirjoittanut Haukimauno » 29.12.2003 10:39

Väiski kirjoitti:missä lol hymiö?

Poissa, iäksi
Dream your life - Live your dreams
-Juunas