Miksi täällä aina lukitaan kaikki kun saadaan keskustelua aikaiseksi?
Älkää nyt vielä ainakaan tätä lukitko, kunnei täällä (vielä) mitään sotaa ole pystyssä.
Itse ajan sekalaista ajoa metsässä, välillä ihan umpimetsässä ilman mitään reittejä, välillä polkuja pitkin ja välillä metsäautoteillä. Talvisin myös järvenjäällä. Itseasiassa vähän kaikkialla missä endurolla pääsee.
Pidän 2-tahdista, sillä vaikeissa paikoissa - varsinkin väsyneenä - 2-tahti on alakierroksilla erittäin pehmeä, mutta kone kyllä vetää eteenpäin. Kone ei myöskään missään tilanteissa stumppaa yhtäkkiä. Sitten taas metsäautoteillä ja sorateillä sitä tehoakin löytyy niin paljon, että pääsee oikeasti kovaa jos tahtoo. En tarkoita kovalla nopeutta, kovaa ajaminen on laaja käsite mikä riippuu monesta asiasta. Haittapuolina 2-tahdissa on kulutus ja se vinguttaminen myös.
Nelitahdista tykkään enduroajossa myös, mutta ainakin itselleni nelitahti sopeutuu lähinnä nopeille poluille (vauhtia yli 5kmh
). Ojien sun muiden monttujen yli pääsee nelitahdilla helposti, kun vain vääntää pari milliä kaasukahvaa siten, että keula nousee ilmaan. Pidemmän päälle 4-tahdin äänet ovat miellyttävämmät ja myös se että tehoa on saatavilla heti, eikä 5000rpm päästä on plussaa. Itse en ainakaan kisavireistä nelitahtia heti ole ostamassa huollon tarpeen takia, joten siitä ääni helposti huollettavalle 2-tahdille.
Toiset tykkää toiset ei, makuasioita...