kytkimen käyttö

mopedi poika
Liittynyt:
1.5.2011 12:16
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut mopedi poika » 29.7.2011 20:03

mäkin painan kytkintä kahella kun ei jaksa yhel painaa vaikka on toi BSE
Mikekseeni
Pyörä:
Husqvarna TC 250 vm2010
Paikkakunta:
Äänekoski
Liittynyt:
3.4.2010 22:51
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut Mikekseeni » 18.10.2011 21:09

Etusormi on aina kytkimellä, ei koskaan pidä tangosta kiinni vaan on siinä kahvan päällä. Isompaa pykälää vaihtaessa kytkintä vähän mutta kaasu usein pohjassa.
JerQ68
Liittynyt:
29.5.2010 0:24
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut JerQ68 » 18.10.2011 22:20

Etusormella käytän, joskus en silläkään jos on semmonen paikka ja kädet on lopussa, mutta paras mahdollinen olisi pitää sormea kytkimellä. Oma vauhti on niin hidas vielä että vaihdan raakana molempiin suuntiin enkä ole huomannut mitään ihmeellistä. Jos vauhtia olisi tai tekisi täyskaasu kiihdytyksiä silloin pitäisi hipaista kytkimellä jotta vaihde menee paremmin sisään ? Taitaa kytkimen käyttö riippua pyörästäkin jonkun verran kun 125cc ja 250cc tarvitsee enemmän kuin taas 250cc ja 450cc. Olen aika uusi lajin parissa joten korjatkaa toki :)
ilexxx
Pyörä:
Suzuki RM125 -06
Paikkakunta:
Mäkkylä
Liittynyt:
20.6.2005 0:05
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut ilexxx » 18.10.2011 23:22

JerQ68 kirjoitti:Etusormella käytän, joskus en silläkään jos on semmonen paikka ja kädet on lopussa, mutta paras mahdollinen olisi pitää sormea kytkimellä. Oma vauhti on niin hidas vielä että vaihdan raakana molempiin suuntiin enkä ole huomannut mitään ihmeellistä. Jos vauhtia olisi tai tekisi täyskaasu kiihdytyksiä silloin pitäisi hipaista kytkimellä jotta vaihde menee paremmin sisään ? Taitaa kytkimen käyttö riippua pyörästäkin jonkun verran kun 125cc ja 250cc tarvitsee enemmän kuin taas 250cc ja 450cc. Olen aika uusi lajin parissa joten korjatkaa toki :)

No vauhdilla ei ole tämän kanssa juurikaan tekemistä, suosittelisin kyllä lipauttaan ees vähäsen kytkintä aina kun vaihtaa varsinkin kun vaan harrastus käytöstä kyse. Varsinkin ylöspäin vaihtaessa olisi hyvä käyttää kytkintä. Eikä siinä pahemmin veto katkea, ku vaan ihan silleen nopee, et ei tarvii pahemmin mitään kaasua tietenkään päästää... :lol:
FOX151
Pyörä:
HONDA CRF250R -08
Liittynyt:
17.11.2007 23:08
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut FOX151 » 19.10.2011 7:30

eikös tuo ollut niin että alaspäinvaihtaessa sitä kytkintä olisi hyvä painauttaa ja ylöspäin ei niin pakollista
Poutiainen
Liittynyt:
21.11.2010 19:45
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut Poutiainen » 19.10.2011 11:02

FOX22 kirjoitti:eikös tuo ollut niin että alaspäinvaihtaessa sitä kytkintä olisi hyvä painauttaa ja ylöspäin ei niin pakollista


Oman järjen mukaan tuntuis siltä että alaspäin vaihtaessa mielummin ilman kytkintä. Koska ylöspäin vaihtaessa useemmin on se veto päällä. Alaspäin vaihto tilanteissa kun yleensä tullaan rullaamalla niin silloin ei vaihteiston rattaat kuormitu niin paljon.
"Mitä tapahtu?"
KxRider
Pyörä:
ktm 540(400cc pytty), husqvarna wr400 -85, rieska mrt50 pro -09
Paikkakunta:
ilomantsi
Liittynyt:
21.3.2010 10:08
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut KxRider » 19.10.2011 12:18

mites ku mulla on toi kx80 ja kuitenki aika vanha ni kehtaako sillä pahemin olla käyttämättä kytkinta vaihtaessa??
[^lollero^]
Liittynyt:
19.7.2010 23:46
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut [^lollero^] » 19.10.2011 16:10

Perus sääntönä kyllä sanoisi että käytä "aina" kytkintä vaihtaessa. Et siinä mitään ajallisesti/vauhdillisesti tai varsinkaan kilpailu sijoituksia menetä. Ja jos olet harrastelia niin varsinkaan näillä asioilla ei ole merkitystä.

En todellakaan väitä että aivan jokaisessa vaihdossa tulee itsekkään kytkintä käytettyä. Mutta vaihteet menevät tällöin paremmin sisään ja rattaat eivät pyöristy/kulu niin helposti.Tämä pätee siis enempi 4-t pyöriin mutta tuli siitä piikistäkin jokunen ratas rikottua.

Itse huomasin kun aloin pikkunelarilla harjoitella ekan kerran lähtöjä niin ei millään meinannut mennä vaihde sisään 3-4 välissä, vaikka joka vaihdossa livauttikin kytkintä. Siitä reenaamalla vähäsen enemmän kytkintä niin ai tarvitse vedon katketa missään vaiheessa suoraa.

Normaali ajossa käytän kytkintä pelkällä etusormella, ja sitten kun erä mittaa alkaa väsyttää ja tulee pelko stumppaamisista niin ns. tarkempiin kohtiin kytkin haltuun 2sormellakun 1 ei jaksa enää vetää :lol:
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut jot » 19.10.2011 16:55

tosiaan alaspäin ilman kytkintä ja ylöspäin kytkimellä. Niinkun jo ylenpänä sanottu ylöspäin vaihettaessa kytkinta koska on veto päällä ja alaspäin vaihettaessa ilman kytkintä koska tällöin "veto" pysyy päällä ja pyörä on vakaampi mutkaan tultaessa/mutkassa. Tottakai mutkasta riippuen/maaperästä riippuen pitää kytkintä käyttää väillä alaspäinkin vaihdettaessa.
MC obeesi
Liittynyt:
7.7.2004 8:58
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut MC obeesi » 19.10.2011 17:59

jo kirjoitti:tosiaan alaspäin ilman kytkintä ja ylöspäin kytkimellä.


Hassua, pari vuosikymmentä sitten ajelin juuri päinvastoin 2T piikillä. Tosin se vaati vähän harjoittelua, jos lähdössä lähti vaikka ykkösellä, mutta kyllä se laatikko imaisi oikealla kierrosalueella vaihteen sisään nätisti eikä ketjut löystyneen yhtään ;)
obeesiphoto.com
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut jot » 19.10.2011 19:46

ylöspäin vaihtaessa ilman kytkintä ei vaihteiden kytkeytyminen ole "varmaa" jossei kytkentöjä ole muokattu. kyllä ne vaihteet silmään menee jos löysää kaasusta vaihtaessa ettei ole liikaa momenttia rattailla, mutta tarkoitushan on kuitenkin ajaa kaasu pohjassa.

ja jarruttaessahan momentit lootassa on tarpeeksi pieniä nii vaihteet vaihtuu alaspäin helposti ja kuluttamatta. kytkimelle ei ole käyttöä muutakun jos takapyörä on tarkotus lukita tai sillon kun se on vaarana. Tämä siis mutkaan tultaessa ja jarruttaessa.

Jos kytkintä pitää koko jarrutuksen ajan pohjassa ja takarengas lukossa tai lähes lukossa alkaa perä pakkaamaan ja on ajaminenkin yhtä helvettiä.
MC obeesi
Liittynyt:
7.7.2004 8:58
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut MC obeesi » 19.10.2011 20:00

hmm.. otetaas tähän nyt vielä tällanen kytkimen käyttöopas by Stephane "RonRon" Roncada:

Shift faster without using your clutch

A dirt bike clutch is there for 4 reasons:

1.To shift from neutral to 1st (or 2nd) gear and get you going from a dead stop.
2.To keep the bike from stalling under heavy braking.
3.To keep the bike from stalling while in the air, by pulling the clutch in and twisting the throttle a few times.
4.To launch the bike out of a corner.

Those 4 reason above are the only time you should really be using your clutch! You don’t have to use it while shifting – up or down – it will only slow you down. Your bike will shift up and down just fine without using the clutch, although shifting up is harder then shifting down, since your engine is under heavy load when accelerating.


Ja täältä voi sitten lueskella lisää:
http://blog.ronronmx.com/shift-faster-w ... ur-clutch/
obeesiphoto.com
jot
Liittynyt:
29.9.2006 19:20
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut jot » 19.10.2011 20:48

MC obeesi kirjoitti:hmm.. otetaas tähän nyt vielä tällanen kytkimen käyttöopas by Stephane "RonRon" Roncada:

Shift faster without using your clutch

A dirt bike clutch is there for 4 reasons:

1.To shift from neutral to 1st (or 2nd) gear and get you going from a dead stop.
2.To keep the bike from stalling under heavy braking.
3.To keep the bike from stalling while in the air, by pulling the clutch in and twisting the throttle a few times.
4.To launch the bike out of a corner.

Those 4 reason above are the only time you should really be using your clutch! You don’t have to use it while shifting – up or down – it will only slow you down. Your bike will shift up and down just fine without using the clutch, although shifting up is harder then shifting down, since your engine is under heavy load when accelerating.


Ja täältä voi sitten lueskella lisää:
http://blog.ronronmx.com/shift-faster-w ... ur-clutch/


Eipä tuossa tekstissä omaani muuta eroavaa ole kuin että sanoo ettei tarvi vaihdettaessa ollenkaan. Mutta ei ainakaan omilla pyörillä kaasu pohjassa ole niin varmaa ollut että jättäisin kytkimen käyttämättä.
kisaisin
Liittynyt:
24.7.2011 23:10
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut kisaisin » 21.4.2012 23:24

Kannattaako kytkintä käyttää siis pelkästää ylöspäin vaihdettaessa eli kuluttaako se paljon rattaita jos ei vaihda alaspäin kytkimen kanssa? Kyseessä siis ktm 250 sx-f 2011
Yam66
Liittynyt:
19.1.2012 21:09
Re: kytkimen käyttö

ViestiKirjoittanut Yam66 » 21.4.2012 23:37

Mites porukka jos ilmassa joutuu jarrua painamaan. Niin painatteko samalla kytkintäkin vai polkasetteko vaan jarrua ja toivotte ettei sammu?