willik kirjoitti:Kiusan tekemistä lähinnä, että kesken tiiviin kisaamisen ennakkolipulla jarrutan vauhdin pois ja voin tällä saada takana tulevan kilpailijan pasmat sekaisin. Ohituskielto kun on päällä pidemmän matkaa, kuin yksilippujärjestelmässä.
Onko näin? Urheilusäännöstä kieltää ohituksen aina keltaisella, lajisäännöstö ei. Joten: a) keltaisella liikkumattomalla saa ohittaa tai b) lajisäännöstöä olisi hyvä tarkentaa tässä kohtaa. Urheilusäännöstö:
Harjoituksissa ja kilpailuissa käytetään seuraavia virallisia merkinantoja, ellei lajisäännöissä ole toisin määrätty.Toisaalta, tuolla sun lähestymistavalla voit tehdä kiusaa ihan tavallisellakin keltasella jos siltä tuntuu.
willik kirjoitti:Toinen vaihtoehto että ajattelen siinä, että tämä on ennakkolippu, ajan normaalisti, seuraavalla lipulla vasta täytyy hiljentää.
Ei vaikutusta. Voithan sä jokaiseen paikallaan olevaan keltaiseen vetää sillä asenteella että joku seisoo radan reunassa eikä vaikuta sun ajamiseen mitenkään. Täysin sama tilanne ennakkolipun kanssa. Kyse ei ole siitä mitä varten se lippu on pystyssä vaan yksinkertaisesti siitä että lippu on pystyssä.
willik kirjoitti:Mitäs kun se edeltävä lippupiste ei olekkaan huomannut, että seuraavalla on lippu pystyssä ja minä olen tuon oman virhe ajattelun vuoksi vielä painamassa "täysiä" ennakkolipun vaikutusalueella vaikka siinä se itse tapahtuma onkin päällä.
Jälleen kerran, ei mitään merkitystä. Jos ei lippua, ei tilannetta. Eihän sulta siinäkään lisenssiä pois oteta että vedät 30m pöydän yli ja hyppäät jonkun päälle kun lippumies katselee niitä emäntiä katsomosta.
willik kirjoitti:Satun ajamaan maassa makaavan päälle niin varmana siinä vaiheessa alkaisin valittamaan, että miksi ei ollut ennakkolippua?
Ei, ei ja ei. Kyse ei ole siitä että tuo ennakkolippu olisi mitenkään määräävä. Edelleen, se ei muuta sitä heiluvaa lippua ja sen tarkoitusta mitenkään. Ei se sitä tarkoita että jos et näe ennakkolippua, niin sillon siellä ei voi olla heiluvaa lippua edessä. Heiluva lippu on heiluva lippu, oli sitten ennakkolippua tai ei.
willik kirjoitti:Jo pelkän paikallaan oleva/heiluva lippu aiheuttaa hirveetä hampaiden kiristelyä ja tulkintoja niin se, että niitä lippuja onkin kaksi peräkkäin paikaallaan/heilumassa aiheuttaa vielä lisää sitä. Toisaalta antaahan se tuplaten mahdollisuuden huomata varoituksen edessä olevasta vaarasta.
Ehkä ajattelen tätä liian yksinkertaisesti, mutta en tajua miten tuosta ennakkolipusta voi saada näinkin monimutkaisen tulkinnan minkä olet kehittänyt.
willik kirjoitti:ps. Jos en väärin muista niin autopuolella 2-lippujärjestelmässä lähinnä tapahtumaa oleva on aina heiluva ja ennakkolippu paikallaan. 1-lippujärjestelmässä aina heiluva. Crossissa minun mielestä noista pitäisi ottaa mallia jos liputusjärjestelmää haluaa muutella.
Niin, tämä olikin tuo "b" kohta tuossa meikäläisen ehdotuksessa. Ongelma on siinä että itse en luota näihin lippumiehiin sen enempään kun venäläisiin spärdäreihin, joten keltainen lippu tulkittaisiin aina heiluvaksi. Toki, tällä saadaan yhden jos toisenkin aika-ajokierrokset piloille: Stumppaus sopivasti jonnekin hyppyrin jälkeisen mutkaan tulossa, vaikka pois ajolinjalta mutta sitä hyndeä ei sitten kukaan hyppää yli.