Motocrossin lajiparlamentti

M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut M-Racer » 22.11.2011 10:10

Ideana olisi siis tehdä turvallisempia supercross ratoja, ei takaisin normicrossiin. Supercross elementit ei itsessään ole vaarallisia, jos ne on oikein tehty ja oikeassa paikassa. Mun mielestä Hyvinkään rata oli tänä vuonna noista huonoin ja vaarallisin, vaikka oli lähimpänä normicrossia.
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut willik » 22.11.2011 12:21

Miun mielestä tuo ennakkolippu on vähän huono, kun jo sen yhdenkin lipun heiluttaminen/paikallaan pitäminen aiheuttaa närää näin paljon niin paras olisi, kun olisi se yksi lippu ja aina heiluu.

Jos sen jälkeen törmää johonkin niin kilpailukieltoa samantien. Yksiselitteistä ja selvää.

Lippumiehen olisi seurattava kärppänä omaa aluetta ja vielä sivussa seuraavaakin, aina ei edes huomaa sitä omaakaan aluetta, kun katselee välistä katsomon tyttöjä. Siitä äkkiä saa sopan ja kinastelua aikaiseksi, että miksi se ennakkolippu nyt ei sitten näkynyt tai miksi ennakkolipulla joku ohitti. Ajaako ennakkolipulta hissukseen vai ennakkolipulla vielä täysiä ja henkisesti valmistautuu seuraavalla lippupisteellä hiljentämään. Sitten onkin arpomista kun seuraavalla lippupisteellä ei heiluteta tai heilutetaankin. Siinä välissä voikin olla päälleajon mahdollisuuksia tai ihan hissukseen ajelua/ohittelua tai täyttä kilvanajoa. Ennakkolippu toimii silloin yleensä hyvin, kun lippupisteellä on useampi silmäpari katsomassa. Itse silloin lippumies aikoina sain olla lähes aina itestäni kuuntelemassa pään aukomista kun heilutti lippua tai piti paikallaan, ihan sama, aina teki väärinpäin. Tietysti isoilla pöytähyppyreillä "ennakkolippu" enemmän kuin paikallaan.

Supercrossi on jees. Haasteellisia ratoja ja meininkiä. Se vain että SM-päivälle a-luokat kehiin ja haastetta radalle. Kansalliselle päivälle sitten vaikka muutama patti silottelua niin toppahousuluokille on ehkä mielekkäämpää ajaa kisaa, kun ei mene kisat piloille joka kierroksella tuleville virheille ja suurempi mahdollisuus saada kierrokset sujuviksi jolloin ajamisesta jää hyvä mielikin. Kansalliselle päivälle saa "vauhtia" ja yleisökin voi tykätä.

Olen vain takarivistä huuteleva, en sen enempää.
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 22.11.2011 13:19

Enpä kyllä saa otetta noista willikin "ennakkolippu" ongelmista. Ymmärtääkseni, nykyiset lippusäännöt (paikoillaan vs. heilutettu) jäävät voimaan? Ei tarkempaa tietoa kylläkään asiasta. Toisekseen, jos ja kun keltaisen lipun näkee niin mistä sä tiedät että onko se ennakkolippu vai onko siellä kuitenkin joku nutullaan? Pointti on se, että tässä kohtaa avataan silmät ja nostetaan valmiustasoa. Ja paikoillaan olevan keltaisen lipun aikana ajetaan kuten jokainen parhaakseen näkee ja sääntökirja asian määrittelee, on sinällään turha spekuloida et jää "ennakkolippualueella" jalkoihin tai vast. Se ei liity mitenkään siihen että mihin sitä lippua siinä ko. tilanteessa käytetään.

willik kirjoitti:Lippumiehen olisi seurattava kärppänä omaa aluetta ja vielä sivussa seuraavaakin, aina ei edes huomaa sitä omaakaan aluetta, kun katselee välistä katsomon tyttöjä.

Niin...no...niin. Hommahan toimii jos sielä tehdään sitä mitä sinne on menty tekemään, eikä katselemaan katsomon tyttöjä. :)
Jos katse on menosuuntaan ja lippupisteet sijoitettu oikein eli edelliseltä paikalta tulee nähdä seuraavalle, niin kyllä sitä pitää olla iso puusilmä jos ei näe että sielä seuraavalla paikalla jantteri heiluttaa lippua. Tästä päästään taas siihen että lippumiesten taso vaihtelee laidasta laitaan... Ja tuskin kukaan tulee siitä vetämään hirteen että ei nostanut ennakkolippua, tärkeempihän se jälkimmäinen on.

willik kirjoitti:Itse silloin lippumies aikoina sain olla lähes aina itestäni kuuntelemassa pään aukomista kun heilutti lippua tai piti paikallaan, ihan sama, aina teki väärinpäin.

Näin. Tuossa hommassa ei voi kun epäonnistua - se huomataan heti. Jos lippumies pysyy "näkymättömissä" koko päivän, sillon se on onnistunut tehtävässään. :)

IMO: en keksi ennakkolipusta negatiivista. Sehän on vaan sitä itse tilannetta tukevaa toimintaa. Ei sen mukana olo tai puuttuminen muuta sitä faktaa mitä se seuraavan lippupisteen heilutettu lippu tarkoittaa.
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut willik » 22.11.2011 15:20

JayDaddy kirjoitti:Enpä kyllä saa otetta noista willikin "ennakkolippu" ongelmista. Ymmärtääkseni, nykyiset lippusäännöt (paikoillaan vs. heilutettu) jäävät voimaan?

Lähinnä tarkoitin tässä sekavassa jutussani sitä, että tämä paikoillaan oleva (kaksilippu järjestelmä)ennakkolippu merkkaisi itselleni kilpailijana kiusan tekemisen mahdollisuutta/ajetaan vielä täysiä seuraavalle lippupisteelle jossa vasta täytyy hiljentää. Kaunis ajatushan se on, että nostetaan valmiustasoa edessä tulevaa kohtaan. Todellisuudessa se voi aiheuttaa esim. seuraavanlaista:

Kiusan tekemistä lähinnä, että kesken tiiviin kisaamisen ennakkolipulla jarrutan vauhdin pois ja voin tällä saada takana tulevan kilpailijan pasmat sekaisin. Ohituskielto kun on päällä pidemmän matkaa, kuin yksilippujärjestelmässä.
Toinen vaihtoehto että ajattelen siinä, että tämä on ennakkolippu, ajan normaalisti, seuraavalla lipulla vasta täytyy hiljentää. Mitäs kun se edeltävä lippupiste ei olekkaan huomannut, että seuraavalla on lippu pystyssä ja minä olen tuon oman virhe ajattelun vuoksi vielä painamassa "täysiä" ennakkolipun vaikutusalueella vaikka siinä se itse tapahtuma onkin päällä.
Satun ajamaan maassa makaavan päälle niin varmana siinä vaiheessa alkaisin valittamaan, että miksi ei ollut ennakkolippua?

Jo pelkän paikallaan oleva/heiluva lippu aiheuttaa hirveetä hampaiden kiristelyä ja tulkintoja niin se, että niitä lippuja onkin kaksi peräkkäin paikaallaan/heilumassa aiheuttaa vielä lisää sitä. Toisaalta antaahan se tuplaten mahdollisuuden huomata varoituksen edessä olevasta vaarasta.

Tällä kahdenlipunjärjestelmällä sen on vain toimittava, koska kilpaurheilussa sääntökirjoja luetaan pilkun tarkasti mutta silti kaikkia sääntöreikiä käytetään hyväksi. Less is more.

ps. Jos en väärin muista niin autopuolella 2-lippujärjestelmässä lähinnä tapahtumaa oleva on aina heiluva ja ennakkolippu paikallaan. 1-lippujärjestelmässä aina heiluva. Crossissa minun mielestä noista pitäisi ottaa mallia jos liputusjärjestelmää haluaa muutella.
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 22.11.2011 15:57

willik kirjoitti:Kiusan tekemistä lähinnä, että kesken tiiviin kisaamisen ennakkolipulla jarrutan vauhdin pois ja voin tällä saada takana tulevan kilpailijan pasmat sekaisin. Ohituskielto kun on päällä pidemmän matkaa, kuin yksilippujärjestelmässä.

Onko näin? Urheilusäännöstä kieltää ohituksen aina keltaisella, lajisäännöstö ei. Joten: a) keltaisella liikkumattomalla saa ohittaa tai b) lajisäännöstöä olisi hyvä tarkentaa tässä kohtaa. Urheilusäännöstö: Harjoituksissa ja kilpailuissa käytetään seuraavia virallisia merkinantoja, ellei lajisäännöissä ole toisin määrätty.
Toisaalta, tuolla sun lähestymistavalla voit tehdä kiusaa ihan tavallisellakin keltasella jos siltä tuntuu.

willik kirjoitti:Toinen vaihtoehto että ajattelen siinä, että tämä on ennakkolippu, ajan normaalisti, seuraavalla lipulla vasta täytyy hiljentää.

Ei vaikutusta. Voithan sä jokaiseen paikallaan olevaan keltaiseen vetää sillä asenteella että joku seisoo radan reunassa eikä vaikuta sun ajamiseen mitenkään. Täysin sama tilanne ennakkolipun kanssa. Kyse ei ole siitä mitä varten se lippu on pystyssä vaan yksinkertaisesti siitä että lippu on pystyssä.

willik kirjoitti:Mitäs kun se edeltävä lippupiste ei olekkaan huomannut, että seuraavalla on lippu pystyssä ja minä olen tuon oman virhe ajattelun vuoksi vielä painamassa "täysiä" ennakkolipun vaikutusalueella vaikka siinä se itse tapahtuma onkin päällä.

Jälleen kerran, ei mitään merkitystä. Jos ei lippua, ei tilannetta. Eihän sulta siinäkään lisenssiä pois oteta että vedät 30m pöydän yli ja hyppäät jonkun päälle kun lippumies katselee niitä emäntiä katsomosta.

willik kirjoitti:Satun ajamaan maassa makaavan päälle niin varmana siinä vaiheessa alkaisin valittamaan, että miksi ei ollut ennakkolippua?

Ei, ei ja ei. Kyse ei ole siitä että tuo ennakkolippu olisi mitenkään määräävä. Edelleen, se ei muuta sitä heiluvaa lippua ja sen tarkoitusta mitenkään. Ei se sitä tarkoita että jos et näe ennakkolippua, niin sillon siellä ei voi olla heiluvaa lippua edessä. Heiluva lippu on heiluva lippu, oli sitten ennakkolippua tai ei.

willik kirjoitti:Jo pelkän paikallaan oleva/heiluva lippu aiheuttaa hirveetä hampaiden kiristelyä ja tulkintoja niin se, että niitä lippuja onkin kaksi peräkkäin paikaallaan/heilumassa aiheuttaa vielä lisää sitä. Toisaalta antaahan se tuplaten mahdollisuuden huomata varoituksen edessä olevasta vaarasta.

Ehkä ajattelen tätä liian yksinkertaisesti, mutta en tajua miten tuosta ennakkolipusta voi saada näinkin monimutkaisen tulkinnan minkä olet kehittänyt. :)

willik kirjoitti:ps. Jos en väärin muista niin autopuolella 2-lippujärjestelmässä lähinnä tapahtumaa oleva on aina heiluva ja ennakkolippu paikallaan. 1-lippujärjestelmässä aina heiluva. Crossissa minun mielestä noista pitäisi ottaa mallia jos liputusjärjestelmää haluaa muutella.

Niin, tämä olikin tuo "b" kohta tuossa meikäläisen ehdotuksessa. Ongelma on siinä että itse en luota näihin lippumiehiin sen enempään kun venäläisiin spärdäreihin, joten keltainen lippu tulkittaisiin aina heiluvaksi. Toki, tällä saadaan yhden jos toisenkin aika-ajokierrokset piloille: Stumppaus sopivasti jonnekin hyppyrin jälkeisen mutkaan tulossa, vaikka pois ajolinjalta mutta sitä hyndeä ei sitten kukaan hyppää yli.
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
willik
Pyörä:
exc&RR
Paikkakunta:
MLI/Jkl
Liittynyt:
2.1.2004 19:25
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut willik » 22.11.2011 17:48

Noinhan se on jos lippuja kunnioitetaan ja ajatellaan omaa/yleistä turvallisuutta.

Mutta kun on aina ne ihmiset jotka ei kunnioita lippua ja tällä koittaa saada edun itselleen. Varsinkin vielä jos tosiaan on säännöissä noin, että keltasella saakin ohittaa, mikä on mielestäni aivan uskomaton asia. Keltasesta lipustahan tulee yleinen ohituspaikka jossa muita ihmisiä ja turvallisuutta ajattelevat ihmiset ohitetaan välinpitämättömien toimesta :)

Hieman olen eri mieltä sitten tuosta, että jos pitää 2-lipun järjestelmällä jokaiseen lippuun suhtautua kuin heiluvaan lippuun. 2-järjestelmässä huono, 1-lipun järjestelmässä loistava.
-Gotham Squad-
Acme Motorsport
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 22.11.2011 22:41

willik kirjoitti:Hieman olen eri mieltä sitten tuosta, että jos pitää 2-lipun järjestelmällä jokaiseen lippuun suhtautua kuin heiluvaan lippuun. 2-järjestelmässä huono, 1-lipun järjestelmässä loistava.


Nope, ei kahden vaan 1-lipun järjestelmässä, mutta silti se on aika radikaali muutos koska se tosiaan kieltää myös hyppäämästä, ei pelkästään ohittamasta. Kisaerissä kaikille sama, aika-ajoissa kyseenalainen eikä mielestäni toimiva.

Eikä tällaisia lippuasioita tarvitsisi ollenkaan miettiä jos niitä kunnioitettaisiin + ne olisi standardoitu: lippumiesten koulutukset yms. jotta kenellekään ei jäisi epäselväksi milloin sitä heilutetaan ja millon pidetään paikoillaan.
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
highfive
Liittynyt:
19.7.2010 11:02
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut highfive » 23.11.2011 10:19

Mielestäni lippumiesten/kuljettajien ohjeistuksessa voisi käyttää seuraavanlaista, yksinkertaista ohjeistusta. (koskee hyppyrillä seisovia lippumiehiä)

Jos hypyn takana olevassa kurvissa on kaaduttu/pysähdytty->lippu paikallaan. Ohituskielto, ole varuillaan, mutta itse hypyssä ei ole välitöntä vaaraa.

Jos hypyn alastulossa/keskellä suoraa on kaaduttu.-> heiluta lippua aina reippaasti. Todellinen vaaratilanne hypyssä. Ei saa hypätä normaalisti, ei saa ohittaa.

Ideana olisi tehdä selväksi ero varoituksen ja todellisen vaaran ero niin kuskille kuin lippumiehelle. Siinähän koko ongelman ydin mielestäni on. Johdonmukaisuutta tarvitaan.

Ei pitäisi olla kellekään liian vaikeata valita noista kahdesta vaihtoehdosta. Ja juniorileireillä pitäisi painottaa lippusääntöjen merkitystä. Turvallisuus ennenkaikkea.
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut M-Racer » 23.11.2011 10:28

En kyllä ymmärrä mikä tossa on vaikeata:
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
KELTAINEN LIPPU, LIIKKUMATON
- Vaara, este radalla, aja varovasti.
- Väärinymmärryksen välttämiseksi pidä lippua toisella kädellä paikallaan

KELTAINEN LIPPU, HEILUTETTUNA
- Heiluta näkyvästi kahdeksikon muotoista rataa
- Välitön vaara, valmistaudu pysähtymään.
- Ei saa hypätä! Liikkeellä olevien ajajien ohittaminen on ehdottomasti kielletty!
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Liikkumaton keltainen lippu vaan ilmoittaa, että siellä on jotain hämminkiä radalla voit ajaa norminopeudella ja kisata, mutta huomioit että siellä radan sivussa saattaa olla joku keräilemässä kamojaan tms.

Ennakkolipulla vaan autetaan kuljettajaa avaamaan ne silmät ja huomaamaan, että siellä on heiluva keltainen ja oikeasti vaaran paikka. Itsekin tietää, että kisoissa on välillä ohjelmaa sen verran että saattaa lippumerkit jäädä huomaamatta, mutta toi ennakkoliputus HEILUVALLE keltaiselle lipulle auttaisi siinä hommassa.
highfive
Liittynyt:
19.7.2010 11:02
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut highfive » 23.11.2011 11:02

Kyllä noinkin yksinkertainen asia on monelle lippumiehelle ja kuskille todistetusti vaikea. Johan se tuossa yllä nähtiin että mukaan tuli jo kiusanteot ym. ihmeelliset mielen koukerot. Tulkinnanvara pitäisi minimoida.

Kannattaa pitää yksinkertaisena ja muistaa koulutus/juniorityö
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 24.11.2011 23:11

Siitä kiinnostuneille:
Motocross lajiparlamentti
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
pecu_83
Pyörä:
Suzuki RM 125
Paikkakunta:
HML
Liittynyt:
28.5.2008 10:18
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut pecu_83 » 25.11.2011 9:30

M-Racer kirjoitti:Ideana olisi siis tehdä turvallisempia supercross ratoja, ei takaisin normicrossiin. Supercross elementit ei itsessään ole vaarallisia, jos ne on oikein tehty ja oikeassa paikassa. Mun mielestä Hyvinkään rata oli tänä vuonna noista huonoin ja vaarallisin, vaikka oli lähimpänä normicrossia.


Hmmm... Ei tuntunut tuossa yhteenvedossa löytyvän kauheasti innostusta supercrossi ratojen rakentamiseen. Toi on kyllä ikävää, ettei ymmärretä sitä, ettei se kaksoishyppyri itsessään ole vaarallinen vaan miten se on tehty/mitoitettu.
M-Racer
Liittynyt:
28.9.2008 17:38
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut M-Racer » 6.1.2012 16:22

Nyt on vihdoin harrastelisenssi kehissä:
http://www.smlsupercross.fi/?p=1151#more-1151
JayDaddy
Pyörä:
YZ450F '17
Paikkakunta:
Aura
Liittynyt:
20.9.2003 13:23
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut JayDaddy » 19.11.2012 16:04

Se on lajiparlamentin aika jälleen. Onko foorumilta osallistujia? M-Racer? Pikkasen joutu taas tonkimaan, mutta löysin ihan mustaa valkoisella uudesta lajiryhmästä:

MX -lajiryhmään valittiin Miska Aaltonen, Jani Mahlamäki, Jussi Nikkilä, Jyrki Louhi uusina jäseninä Markku Nissisen ja Jani Saarisen lisäksi. Lajipäällikön haku jatkuu.

Kerhotiedote @moottoriliitto.fi
Stylish as usual @ 2006
@ Twitter
[^lollero^]
Liittynyt:
19.7.2010 23:46
Re: Motocrossin lajiparlamentti

ViestiKirjoittanut [^lollero^] » 19.11.2012 16:49

Valmennuslinjausten lisäksi myös SML:n edustusjoukkueiden lähettämisestä
MM- ja EM-kilpailuihin linjattiin aikaisemmasta poikkeavalla tavalla. Uuden
linjauksen mukaan SML:n kustannuksella lähetetään sellaiset joukkueet, joilla
on realistinen mahdollisuus saavuttaa mitalisija lajin kyseisessä kilpailussa.
Tämä linjaus tarkoittaa sitä, että joukkue voidaan vuosittain lähettää lajin
joukkuemestaruuskilpailuun, mutta joukkueen kulujen kattaminen SML:n
toimesta tulee kyseeseen sellaisissa tapauksissa, joissa lähetettävä joukkue
omaa realistiset mitalimahdollisuudet. Muissa tapauksissa joukkueen
lähettämisestä koituvat kulut tulee kattaa ulkoisten tukien tai lähtevien ajajien
toimesta.


Toisin sanoen ei joukkuetta MXON lähetettäväksi.