Dappis kirjoitti:Kävi itelle tällänen paska mäihä-
Ostin tossa käytetyn kurapyörän ktm 450 sxf -07, pyörän piti olla viimisen päälle kunnossa ja siltä se myös tuntui ja näytti. Kerkesin noin 2-3 h ajelemaan kunnes kone löikiinni ajosta, mitään varottelematta.
pyörää sen verran purkasin että venttiilikopan aukasin. pakoputken otin pois ja sieltä löyty venttiili lautanen ja silpua. Eli onko mäntä päässyt osumaan venttiiliin? vai voiko olla vaan kulumaa? mistä ei myyjäkään voinut tietää ja nyt sattui katkeamaan? mitä muita mahdollisia syitä tähän voisi olla ?
mites nyt kannattaa lähteä etenemään? tommoset nelari koneet on itelle uus tuttavuus, mutta ruuvaus taustaa on (eipeukalokeskelläkämmentä).
Ottaako ammattiliikkeet minkä verran tälläsestä koneremontista ?
Onko muilla käynyt? mitä kaikkea mennyt uusiksi? paljon tullut kustantamaan?
Yleensä venttiilivaurio aiheuttaa niin suuren laskun, että on hyvin kyseenalaista alkaa korjailemaan 5 vuotta vanhaa pyörää. Korjauksen hinta lähelle 1500€. Yleensä uusiksi menee:
- Kansi
- Kaikki venttiilit
- Mäntä
- Sylinteri
- Kampiakseli (vähintään kiertokanki)
- Kannen hilppeitä kuten nostajat ja tiivisteet
Kannen korjaus ei yleensä kannattaavaa. Kannen korjaus maksaa lähelle uuden hintaa. Pyörä osina eteenpäin on yleensä halvin tapa hoitaa ton ikäisen pyörän korjaus.
Itse on tullut "pelastettua" noita venttiilivaurioisia nelareita. Sinun vaurion aiheuttajaa on paha arvailla, mutta jokaisessa korjaamassani pyörässä venttiilivaurio on aiheutunut tee se itse asentajasta. Syynä on ollut:
- Uudet venttiilit kuluneisiin seeteihin -> Uusi venttiili katki muutaman tunnin jälkeen
- Titaaniventtiileiden tilanne teräs venat, mutta vakio venttiilijouset -> Venttiili hyppää rajoittajalla -> Venttiili mäntään kiinni
- Liian tiukalle kiristetyt nokkapukit -> Nokka jumiin ja ventiilit solmuun
- Liikaa tiivistesilikonia kasauksessa -> Öljysihti tukkoon -> Nokka jumiin ja ventiilit solmuun
Nelarin moottorin korjaus ei ole rakettitiedettä, mutta asentajan virhe aiheuttaa aina suuren vahingon. Korjaus onnistuu perehtymällä valmistajan service manuaaliin ja olemalla huolellinen. Manuaalin toleransseja ja momentteja on syytä noudattaa.