Kilpailut, kilpaileminen ja jutustelua kisailusta

OA243
Pyörä:
YZ450F
Liittynyt:
8.12.2007 22:32
Re: Kilpailut, kilpaileminen ja jutustelua kisailusta

ViestiKirjoittanut OA243 » 25.2.2012 21:17

Ja sivunumerokilpien pohjien värithän saa kai nykyään olla mitä vaan tai saa ajaa ilman pohjia. Etunumerokilpi luokan mukaan.
Vipezzi
Pyörä:
Husqvarna wr 125 -05
Liittynyt:
13.11.2011 17:04
Re: Kilpailut, kilpaileminen ja jutustelua kisailusta

ViestiKirjoittanut Vipezzi » 20.3.2012 23:40

Semmonen kysymys tuli mieleen, et jos on 16v. ja haluais ajaa enskaa kilpaa 125cc pyörällä, niin saako kisoissa pyörä olla "täysteho" (eli ei mitään kuristuksia), vai pitääkö sen olla alle 11kw niinkuin tieliikenteessä lain mukaan??
[^lollero^]
Liittynyt:
19.7.2010 23:46
Re: Kilpailut, kilpaileminen ja jutustelua kisailusta

ViestiKirjoittanut [^lollero^] » 20.3.2012 23:50

Lain ja kaiketi moottoriliiton sääntöjenkin mukaan pitää pyörän vastata ajokortti luokitusta. Eli jos sinulla on kevari/A1 kortti niin pyörän maksimiteho saa olla vain 11kW. Mutta tälläinen käytäntöhän tappaisi koko lajin ennen pikkuA korttia. Joten kisoissa riittää että papereissa lukee 11kW.

Katsastuksessa siis ei tutkailla ollenkaan pyörän tehoja tai sen tapaista. Mutta jos sinulla on valkokilpi niin siinä pitää lukea että teho alle 11kW. Ja jos taas punakilpi niin hyvä löytyä siirtokilpi papereissa merkintä tehoista.itsellä yhdessä kisassa merkitty aikakorttiin A1 ja katsastuksessa tarkistettu papereista teho.
hjp
Liittynyt:
17.10.2010 18:18
Re: Kilpailut, kilpaileminen ja jutustelua kisailusta

ViestiKirjoittanut hjp » 21.3.2012 17:51

Numibiassa tuli sit ajettua ensimmäinen endurokisa ja kylläpä oli hauskaa.. vaikka spooriajoa ei nyt olekaan kauheasti kerinny treenaamaan kun muutenkin ensimmäinen vuosi harrastusta menossa.
reitti oli hmm. erillainen kuin meilläpäin ja suurin ero ehkä ettei korkeuseroa juurikaan ollut ja kiveä/kalliota taas oli :)
kelikin oli täysin muuta kuin mitä koko talveen ollut treeneissä eli raskas ja märkä :)
kisasta jäi todella hyvä mieli vaikka lähtönum. (362) ehkä hieman haittasi lopullista sijoitusta lukuisten ohitus tilanteiden takia,joutui ohittelemaan todella paljon ja muutaman kerran pysähtymään ja odottelemaan kun edessä menny saa moponsa spoorista,kerran jouduin köröttelemään todella pitkän siivun perässä kun ei meinannut edellä ajava antaa latua vaikka kuinka huusin :D .. mutta sitähän tämä on ja saa olla :) seuraavassa kisassa sitten hieman paremmilta lähtöpaikoilta sijoitusta parantamaan..
etukäteen at käytäntö hieman jännitti mutta kun sen nyt on kokenut niin ihan turhaa sitä jännitti todella simppeli juttu. tälle kaudelle on suunnitelmissa vielä 2-3 endurokisaa + 2-3 cross countryä ja loppu kauden huipennukseksi vielä GGN ;Novenberg Kåsan ruottin puolella ja Kärmekustaa vielä kotomaassa. Siinäpä sitä saa taas ajella ympäri suomenmaata..
Elokuun lopussa (25.8) sitten kaikki enduron ystävät tervetuloa ajamaan suomen paras kisa tänne itäsuomeen Tohmajärvelle vaaramaisemiin. Voin luvata että reitit ei mene tasaisella korkeuseroa on parhaimillaan n.70m ;)
hjp
Liittynyt:
17.10.2010 18:18
Re: Kilpailut, kilpaileminen ja jutustelua kisailusta

ViestiKirjoittanut hjp » 25.3.2012 17:33

ja perjantaina pitäs sit startata päitsille.. kaverit antoivat ihan viikon valmistautumisaikaa :D
toiseksi kisaksi kait ihan riittävän pitkä ja raskas kisa? :D
paapeli
Liittynyt:
7.10.2005 21:40
Re: Kilpailut, kilpaileminen ja jutustelua kisailusta

ViestiKirjoittanut paapeli » 26.3.2012 9:35

Tsemppiä järven kiertoon. Itse en meinannut selvitä edes viime viikon sunnuntain reitistä läpi.. Ei meinannut jaksaa kaivaa pyörää hangesta ylös.. Eli rapakunto.
Pääseekö muuten vaimo kannustamaan? ;)
hjp
Liittynyt:
17.10.2010 18:18
Re: Kilpailut, kilpaileminen ja jutustelua kisailusta

ViestiKirjoittanut hjp » 26.3.2012 12:42

vaimo ei ole paljastanut tekeekö yllätys iskun jyväskylän korkeudelle lauantaina.. :D
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13
Re: Kilpailut, kilpaileminen ja jutustelua kisailusta

ViestiKirjoittanut SMK) » 26.3.2012 22:42

Vipezzi, nykyään ei enää papruja katota vana allekirjotat itse lapu jossa sitoudut ajaan korttis mukasella teholla, that's it.

hjp, tsemppiä! Mut jos Kåsanin meinaat ajaa niin päiskihän on just sopiva alkupala ;D
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
The Monkey
Pyörä:
Honda Monkey. Honda CBR 125R
Liittynyt:
9.6.2011 7:13
Re: Kilpailut, kilpaileminen ja jutustelua kisailusta

ViestiKirjoittanut The Monkey » 31.3.2012 9:23

eli mites toi enduro kannattais alottaa? Ikää mulla on 17v. ja A1-kortti löytyy, et minkälai pyörä kannattais ekaks ostaa.. käviskö joku ihan perus 125 DT? :roll:
jaa mistä kannattais ajovarusteita ostaa, ja onks nää niskatuet ja polvisuojat, ym. pakollisia? niin ja tartteeks muutakun sen lisenssin, ettei tartte mitää tutkintoi suorittaa?? :eek:
rairairaisu
Pyörä:
Ktm SX 150
Paikkakunta:
Alavus
Liittynyt:
9.3.2007 20:49
Re: Kilpailut, kilpaileminen ja jutustelua kisailusta

ViestiKirjoittanut rairairaisu » 31.3.2012 21:01

Jos kisoihin meinaat niin et voi ajaa muullakun 125 kuutioisella ja vaikkei ajaiskaan kannattaa piikkisellä alottaa. Dt ei oikeen käy, kannattaa ettiä joku rossista enskaksi muutettu punakilpi pyörä niin pääsee varmaan kaikkein halvimmalla :) Esim yamaha yz, suzuki rm löytyy halpaan hintaan jos vähä kattelee, kotareitakin on nykyään silloin tällöin ihan hyvään hintaan Toki merkillä ei oo loppuen lopuksi mitään väliä, kaikki ne on yhtä huonoja ja hyviä :) Mahdollisimma hyvin pidetty on paras.

Ajovarusteet kannattaa ostaa heti niin laadukkaat ku on varaa, niistä ei kannata tinkiä. Halvemmaksi tulee ostaa kerralla hyvät, ku että ostaa aluksi jotain halparojua mikkä on hajalla heti. Ainakin saappaat, polvisuojat, suojapaita/panssari, kypärä+ajolasit, rossi housut, paita ja hanskat. Hintoja vertailemalla saat nekin laadukkaat halvalla. Esim motonet, freestylemx ja käytettyjäjäkin kannattaa vaikka täältä ettiä. Niskasuojaa en ite ainakaan vielä käytä vaikka se hyvä olis ollakin.

Kisoihin riittää pelkkä lisenssi (kertalisessi tais olla 60€ ja kokovuoden oleva 200€)

Paikalliseen moottorikerhoon kannattaa liittyä ja sitä kautta kysellä harjoittelumaastoista, kilpailuista, ajovinkeistä jne kokeneemmilta kurapyöräilijöiltä. Lisätietoa on ainakin täällä->http://files.kotisivukone.com/smlenduro.palvelee.fi/tiedostot/lajiesittely_enduro_smlenduro.fi_2012.pdf
Ja täällä -->http://www.offroadpro.fi/lajiopas/enduro
Vipezzi
Pyörä:
Husqvarna wr 125 -05
Liittynyt:
13.11.2011 17:04
Re: Kilpailut, kilpaileminen ja jutustelua kisailusta

ViestiKirjoittanut Vipezzi » 31.3.2012 23:18

Ajaako kaikki junnukuskit normaalitehoisilla (tt) pyörillä, vaikka sitoutuvat ajamaan a1 kortin mukaisilla pyörillä? Eikö katsastajat tarkastele tai kysele pyörän tehoja, vaikka jos yleisesti tiedetään, että junnu kuskit eivät aja ajokorttinsa sallimilla vehkeillä?? Onko se järjestäjien mielestä käytännössä ok? Eipä siinäkään olisi järkeä, että samassa luokassa (esim. c 125) ajaisi junnut 11kw pyörillä ja muut normitehoisilla kuristamattomilla vehkeillä. Ajattelin et nämä on hyvä tietää ennen kun osallistuu kisoihin..
The Monkey
Pyörä:
Honda Monkey. Honda CBR 125R
Liittynyt:
9.6.2011 7:13
Re: Kilpailut, kilpaileminen ja jutustelua kisailusta

ViestiKirjoittanut The Monkey » 1.4.2012 0:28

Kiitos!
Pystyyks muka crossi-pyörän saamaa punakilpiseks ja miten se sitte tapahtuu? 8o
Jotain Honda CR:ää voisi sitten harkita...
rairairaisu
Pyörä:
Ktm SX 150
Paikkakunta:
Alavus
Liittynyt:
9.3.2007 20:49
Re: Kilpailut, kilpaileminen ja jutustelua kisailusta

ViestiKirjoittanut rairairaisu » 1.4.2012 11:15

Eipä ne pyörän tehot ketään kiinnosta.
Joo saa rossin punakilpiin, pitää tullille tehä joku ilmoitus. Ihan tarkalleen en tiedä ku en oo nuita punakilpipapereita koskaan hommannu mutta varmaan paras ku soittaa johonki tulliin tai kattoo niitten nettisivuilta.
wolvie
Liittynyt:
23.8.2009 23:24
Re: Kilpailut, kilpaileminen ja jutustelua kisailusta

ViestiKirjoittanut wolvie » 1.4.2012 20:08

Varusteissa olen samaa mieltä rairairaisun kanssa. Heti alkuun niin hyvät releet kuin lompakko kestää.
Ajosaappaat on kulutustavaraa, mutta silti kannattaa ottaa hyvät. Itse kiinnitän huomiota ajosaappaissa nilkan tukeen.

Polvituiet on hyvät olla kanssa ja niissä ei kannata pihistellä. Kerran kun ostat kunnolliset niin niitä käyttää monta vuotta. Sama homma niskaetuessa, se ei jää pieneksi.

Itse suosin harttarin sijaan suojapaitaa, mutta tästäkin on mielipiteitä monia.

Kypärässä tärkeintä kalliin hinnan sijaan on sopivuus. Halpa sopiva on takuulla parempi kuin kallis väljä... Jos kypärässä haluaa säästää niin aika monella merkillä yksivärinen kypärä on jopa satkun halvempi kuin hienosti kuvioitu.

Meillä jätkällä on ajaessa päällä seuraavat suojat:
Shoein kypärä
Leattin niskatuki
Suojapaita josta on otettu rinta ja selkäsuojat pois. Tämä siksi, että hänellä on päällä motoXvestin suojapanssari jolla hoidetaan koko keskikropan suojaus. Suojapaita on käytössä olkapää- ja kyynärsuojien takia.
Podin polvituet
Gaernen saappaat
crossiblogi.fi / Meikäläisen blogi / Harjoituspäiväkirja
dirttimopo
Liittynyt:
13.12.2011 21:23
Re: Kilpailut, kilpaileminen ja jutustelua kisailusta

ViestiKirjoittanut dirttimopo » 1.4.2012 21:06

The Monkey kirjoitti:Kiitos!
Pystyyks muka crossi-pyörän saamaa punakilpiseks ja miten se sitte tapahtuu? 8o
Jotain Honda CR:ää voisi sitten harkita...


Juu, teet luovarin pyörästäs vaikka kaverin kanssa jos et ostaessa semmosta tehnyt, oleellista siinä on runkonumero, merkki ja malli + kuutiotilavuus. Saat tullista nolla veropäätös lapun ja sitten sillä saat katsastusasemalta ostettua punakilven kilpailua varten. Tullia ei kiinnosta onko sulla valot sekä muut härpäkkeet pyörässä, mutta et pääse kilpailun katsastuksesta läpi ilman niitä ja saat myös sakot jos poliisi huomaa :s Kannattaa siihen pyörään satsata kuitenkin ettet osta mitään pommia, se on aika rankkaa hommaa työnnellä mettästä pois.. Kyllä noi kaikki 125-luokkien kuskit ajelee täysillä tehoilla ei siinä ole mitään mieltä ajella kuristetulla härpäkkeellä :D