iskarien säätäminen

SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 29.10.2009 21:05

Paluuvaimennus, ei käytetä yleensä muita termejä, englanniksi rebound = männänvarren liikkuessa ulospäin vaikuttava vaimennus vrt. keulassa suunta kun se "pitenee"
Puristusvaimennus, sisäänmenovaimennus, compression damping = vastakkainen suunta.
Hitaan alueen vaimennus = määräävä osa vaimennusta kun männän (puhutaan nyt aina sitten iskarien männistä) liike on hidasta
Nopeen alueen vaimennus = kun mäntä liikkuu nopsaan

Hitaalla alueella ollaan mm. mutkissa, loivassa laineessa, hypyissä. Nopealla alueella ollaan terävässä patissa, kivikossa, juurissa, hypyissä hetken aikaa siitä kun renkaat ovat palanneet maakosketukseen.
Em. karkea jako, jokaisen nopean liikkeen lopussa on hidasta liikettä ennen kuin suunta vaihtuu ja paluuvaimennuksen suhteen hidas alue onkin perin mielenkiintoinen, koska sitä ilmenee kaikissa kohdissa iskua = vaihtelevan suuruisilla kiihdyttävillä voimilla, mutta myös AINA pinnassa (kun viamennin on lähes täydessä pituudessaan, eli männänvarsi lähes kokonaan ulkona, jne. vrt. edellä).

Naksuilla tarkoitetaan nimenomaan noita ulkopuolelta säädettäviä NAKSUVIA pikasäätöjä, jotka vaikutta aina hitaaseen alueeseen pl. jos nopean puristuksen pikasäädöt löytyvät lisäksi.

Hystereesi on enempi tekninen termi, tarkoittaa siis esimerkiksi keulan kohdalla seuraavaa: Painat keulan niin sisään kuin saat ja päästät varovasti hiljaa tulemaa ylös. Mittaat näkyviin jäävän liukuputken pituuden. Sitten nostat ylöspäin keulaa ja lasket hitaasti alas. Mittaat taas näkyviin jäävän liukuputken osan pituuden. Näiden erotus on keulan kitkoista johtuva hystereesi. Kylmillä öljyllä, kankeilla stefoilla, ehkä jopa hieman kuiviksi valuneilla ylemmillä liukuholkeilla on kitkaa paljon enemmän kuin suoraan ajosta mitattuna. Ja uusissa iskareissa tota hystereesiä on joskus ihan törkeesti, 3-10...20h ajoa ja päästään normaaliherkkyyteen.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
-CRF-
Liittynyt:
28.7.2009 14:46

ViestiKirjoittanut -CRF- » 29.10.2009 21:55

Jep... Kiitos tuosta, varsin hyvin selitetty...
-CRF-
Liittynyt:
28.7.2009 14:46

ViestiKirjoittanut -CRF- » 30.10.2009 21:42

No nyt ois pyörästä linkku puotettu pois ja osittain purettu...
Ongelmana vaan on et miten noi ite laakerit lähtee sisältä pois.
Laakereiden sisällä olevat holkit ja sivuilla olevat stefat irtos kyllä mut laakerit ei.
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 30.10.2009 22:51

Siis otat vaan ne neulat sieltä pois, jos meet laakerit lyömään ulos, joudut laittaan uudet. Vai onks ne sököt? Jos näin, oleppa ystävällinen ja käytä hakua, ei o montaa päivää kun se täällä neuvottiin!!!
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
-CRF-
Liittynyt:
28.7.2009 14:46

ViestiKirjoittanut -CRF- » 30.10.2009 23:14

Osa laakereista on varmaanki sökönä ja stefat kaikki paskana, osa vähemmän osa enemmän. laakereita varmaanki joitakin joutuu uusimaan.
Saako näitä stefoja ja laakereita ostettuu vaik pari kappaletta? et ei koko sarjaa tartte...

Mites on noi swingin laakereiden rasvailu, liekkö aiheellista?
Ja rasvaileeko niitä porukka yleensäkkään?
Lahis
Pyörä:
TM Enduro 125 -02
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
14.6.2006 23:34

ViestiKirjoittanut Lahis » 31.10.2009 0:52

Kyl ne kannattaa samalla rasvata.. samallalailla ne tarttee huoltoo ku linkutki.
KATSO ILMOITUKSENI: http://www.motot.net/talli/kayttaja/42437
Tommiselli
Pyörä:
gasgas EC300
Paikkakunta:
Pirkanmaa
Liittynyt:
29.4.2009 17:22

ViestiKirjoittanut Tommiselli » 8.11.2009 19:24

Itsellä kanssa ollut ongelmia etujousien pintakovuuden kanssa,ja eri oileja ja täyttömääriä kokeiltu,mutta kovaa on.
Eli esijännitystä pienemmäksi.Iskarit on marzzocci 50 ja siellä on holkki "preload tube/holder" jousen alapäässä,uskaltaako jousien toimintaa kokeilla ilman tätä holkkia?Onnistuis kyllä varmaan tehdä matalammat holkitkin,onko kokemuksia?Pyörä oli GG 300 -02
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 8.11.2009 20:13

Kunhan sinne jää esijännitystä se 2-3mm, niin hyvä on.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Lahis
Pyörä:
TM Enduro 125 -02
Paikkakunta:
Vaasa
Liittynyt:
14.6.2006 23:34

ViestiKirjoittanut Lahis » 8.11.2009 22:06

Tommiselli kirjoitti:Itsellä kanssa ollut ongelmia etujousien pintakovuuden kanssa,ja eri oileja ja täyttömääriä kokeiltu,mutta kovaa on.
Eli esijännitystä pienemmäksi.Iskarit on marzzocci 50 ja siellä on holkki "preload tube/holder" jousen alapäässä,uskaltaako jousien toimintaa kokeilla ilman tätä holkkia?Onnistuis kyllä varmaan tehdä matalammat holkitkin,onko kokemuksia?Pyörä oli GG 300 -02


Kirjottelehan kokemuksia jos testailet esim. lyhyempiä holkkeja.. Itellä on pyörässä sama keula ja esijännitystä kyllä tuntuu olevan aika reilusti..
KATSO ILMOITUKSENI: http://www.motot.net/talli/kayttaja/42437
Tomppo92
Pyörä:
Husaberg FS 650e
Paikkakunta:
Äänekoski,Liimattalacity
Liittynyt:
10.3.2008 22:01

ViestiKirjoittanut Tomppo92 » 8.11.2009 23:06

Mites tota alustaa kannattaa säätää siis enskapiikeillä ajelen sekalaista ajoa ja myös jäällä?
Vois kait sitä jarruttaa, jos ois jarrut millä jarruttaa!
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 8.11.2009 23:14

Samalla alustalla ja renkailla on ihan pyllystä mennä jäälle, kyllä sen huomaa kun koittaa jonkun jääratapyörää. Vielä rossiinkin verrattuna jäärataiskarit on sikahitaat.
Mutta jos ihan nastojen vaikutusta meinaat, niin sen jousittamattoman massan lisäyshän on todella suuri enskanastoilla, eli iskarit pitää saada vastaamaan nopeemmin. Vaimennuksia siis poispäin, ettei kontakti heti irtoa pienestäkin kivestä (kun ne massat tahtoo jatkaa siihen suuntaan mihin ne on menossa...). Tän kanssa ristiriidassa olen havainnut itsellä, että takapää tuntuu tarviivan ihan inansa enempi paluuta nastojen kanssa, mutta teknisen teorian valossa epäilin sen johtuvan kylläkin siitä, että nastoilla ajetaan spoorissa, siis pers penkissä, joten nimenomaan hidasta paluuta vaaditaan siksi enempi supermänit sun muut äffämäksstuntit välttääkseen.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Mikes
Pyörä:
Suzuki GSXR -89 TBO
Liittynyt:
18.2.2003 14:04

ViestiKirjoittanut Mikes » 9.11.2009 3:38

SMK) kirjoitti:Samalla alustalla ja renkailla on ihan pyllystä mennä jäälle, kyllä sen huomaa kun koittaa jonkun jääratapyörää. Vielä rossiinkin verrattuna jäärataiskarit on sikahitaat.
Mutta jos ihan nastojen vaikutusta meinaat, niin sen jousittamattoman massan lisäyshän on todella suuri enskanastoilla, eli iskarit pitää saada vastaamaan nopeemmin. Vaimennuksia siis poispäin, ettei kontakti heti irtoa pienestäkin kivestä (kun ne massat tahtoo jatkaa siihen suuntaan mihin ne on menossa...). Tän kanssa ristiriidassa olen havainnut itsellä, että takapää tuntuu tarviivan ihan inansa enempi paluuta nastojen kanssa, mutta teknisen teorian valossa epäilin sen johtuvan kylläkin siitä, että nastoilla ajetaan spoorissa, siis pers penkissä, joten nimenomaan hidasta paluuta vaaditaan siksi enempi supermänit sun muut äffämäksstuntit välttääkseen.


Onhan alusta sika hidas jos crossiin verrataan, mutta mulla on myös jäärata iskareissa enemmän comppipuolen vaimennusta, kun harraste crossissa. toisaalta keulassa löysempi jousi, mutta taas perässä jäykempi. Ainakin mulla toimii noin paremmin ja kokoajan on suunta siihen, että jätetään liika hitaus pois. Kyllä se kuitenkin tarjoaa paremman pidon, vaikka tietyissä tilanteissa tekemistä on paljon enemmän.
uijui
Pyörä:
Suzuki RM250K8 Ice, Pitpro Lite, KTM Superduke 08
Liittynyt:
28.7.2005 18:11

ViestiKirjoittanut uijui » 9.11.2009 19:00

Mikes kirjoitti:
SMK) kirjoitti:Samalla alustalla ja renkailla on ihan pyllystä mennä jäälle, kyllä sen huomaa kun koittaa jonkun jääratapyörää. Vielä rossiinkin verrattuna jäärataiskarit on sikahitaat.
Mutta jos ihan nastojen vaikutusta meinaat, niin sen jousittamattoman massan lisäyshän on todella suuri enskanastoilla, eli iskarit pitää saada vastaamaan nopeemmin. Vaimennuksia siis poispäin, ettei kontakti heti irtoa pienestäkin kivestä (kun ne massat tahtoo jatkaa siihen suuntaan mihin ne on menossa...). Tän kanssa ristiriidassa olen havainnut itsellä, että takapää tuntuu tarviivan ihan inansa enempi paluuta nastojen kanssa, mutta teknisen teorian valossa epäilin sen johtuvan kylläkin siitä, että nastoilla ajetaan spoorissa, siis pers penkissä, joten nimenomaan hidasta paluuta vaaditaan siksi enempi supermänit sun muut äffämäksstuntit välttääkseen.


Onhan alusta sika hidas jos crossiin verrataan, mutta mulla on myös jäärata iskareissa enemmän comppipuolen vaimennusta, kun harraste crossissa. toisaalta keulassa löysempi jousi, mutta taas perässä jäykempi. Ainakin mulla toimii noin paremmin ja kokoajan on suunta siihen, että jätetään liika hitaus pois. Kyllä se kuitenkin tarjoaa paremman pidon, vaikka tietyissä tilanteissa tekemistä on paljon enemmän.


Jääradalla on kyllä aika mielenkiintoinen ajaa vakioalustalla...

ps.Meinasko Mikezi ajaa tänä vuonna kilpaa?
Allekirjoitus poistettu. *****
SMK)
Pyörä:
Sherco SE 450i -12 "ADV"
Liittynyt:
19.11.2008 12:13

ViestiKirjoittanut SMK) » 9.11.2009 23:19

Joo, kyl se omaan pyörään paluu oli aika karvasta kalkkia kun muutaman kierroksen oli kokeillu piikkiluokan jääratapyörää. Meni jotenkin maku kokonaan surrata yhtään enempää, pitoa ei ollut taas "yhtään" ja kun sen jääratapyörän iskarit oli a) ihan tönkön oloset paikallaan b) madallettu jonnin verran et pääsin tasamaalta kyytiin (omistaja potkas kyllä käyntiin, kun kiksiin en yltäny) niin ei tuntunu yltämättömyyskään haittaavaan. Sitä paitsi kurveissa pysty ilman spooriakin ajamaan liki jalkatappi jäässä. Vaikutti myös siltä ettei iskareihin kuskin paino niinkään merkitse vaan kaikki muu enempi. Semmonen fiilis jäi, että totahan tarvii ehdottomasti koittaa, mut vaikka viime talvena olis päässy enskalisenssillä, niin eipähän ollu moiseen sitten aikaa. Olis tarvinnu käydä jäällä koittamassa ja säätämässä pyörää moneen kertaan, kun on niin outo alue mulle. Ja sen jälkene vasta olis päässy oikeesti treenaan. Olis ehkä hyvä laji kaikille heiveröisille, kun ei ole ollenkaan niin fyysistä kun noi maastolajit.
BR Pro Service offroad varosat, voitelu, renkaat, alan työt
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413
Mikes
Pyörä:
Suzuki GSXR -89 TBO
Liittynyt:
18.2.2003 14:04

ViestiKirjoittanut Mikes » 10.11.2009 11:27

uijui kirjoitti:
Jääradalla on kyllä aika mielenkiintoinen ajaa vakioalustalla...

ps.Meinasko Mikezi ajaa tänä vuonna kilpaa?


Ainakin tää talvi ois vielä tarkotus ajaa. Tänävuonna saattas reenaamaankin päästä jo hyvissä ajoin. Enää pitäs saada kansi pajalta pois ja käydä penkissä ajamassa säädöt kohdalleen. Sit ei muuta kun kovaa ajoo niin kauan kun pelit kestää nipussa :)