Puristusvaimennus, sisäänmenovaimennus, compression damping = vastakkainen suunta.
Hitaan alueen vaimennus = määräävä osa vaimennusta kun männän (puhutaan nyt aina sitten iskarien männistä) liike on hidasta
Nopeen alueen vaimennus = kun mäntä liikkuu nopsaan
Hitaalla alueella ollaan mm. mutkissa, loivassa laineessa, hypyissä. Nopealla alueella ollaan terävässä patissa, kivikossa, juurissa, hypyissä hetken aikaa siitä kun renkaat ovat palanneet maakosketukseen.
Em. karkea jako, jokaisen nopean liikkeen lopussa on hidasta liikettä ennen kuin suunta vaihtuu ja paluuvaimennuksen suhteen hidas alue onkin perin mielenkiintoinen, koska sitä ilmenee kaikissa kohdissa iskua = vaihtelevan suuruisilla kiihdyttävillä voimilla, mutta myös AINA pinnassa (kun viamennin on lähes täydessä pituudessaan, eli männänvarsi lähes kokonaan ulkona, jne. vrt. edellä).
Naksuilla tarkoitetaan nimenomaan noita ulkopuolelta säädettäviä NAKSUVIA pikasäätöjä, jotka vaikutta aina hitaaseen alueeseen pl. jos nopean puristuksen pikasäädöt löytyvät lisäksi.
Hystereesi on enempi tekninen termi, tarkoittaa siis esimerkiksi keulan kohdalla seuraavaa: Painat keulan niin sisään kuin saat ja päästät varovasti hiljaa tulemaa ylös. Mittaat näkyviin jäävän liukuputken pituuden. Sitten nostat ylöspäin keulaa ja lasket hitaasti alas. Mittaat taas näkyviin jäävän liukuputken osan pituuden. Näiden erotus on keulan kitkoista johtuva hystereesi. Kylmillä öljyllä, kankeilla stefoilla, ehkä jopa hieman kuiviksi valuneilla ylemmillä liukuholkeilla on kitkaa paljon enemmän kuin suoraan ajosta mitattuna. Ja uusissa iskareissa tota hystereesiä on joskus ihan törkeesti, 3-10...20h ajoa ja päästään normaaliherkkyyteen.
Sherco endurot
http://www.facebook.com/pages/BR-Pro-Se ... 7755961413